Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 25.4. – svátek slaví Marek

Bauma 2016 plná novinek a rekordů

Zveřejněno: 15. 6. 2016

Největší mezinárodní veletrh Bauma 2016 letos hostil 3 423 vystavovatelů z 58 zemí z celého světa, z toho 2 160 vystavovatelů ze zahraničí (z ČR 27). Obří akci navštívilo 580 tisíc návštěvníků z 200 zemí světa. Nejvíce jich přicestovalo z Rakouska, Švýcarska, Itálie, Francie, Nizozemska, USA, Švédska, Ruska, Polska a České republiky, která uzavírá desítku návštěvnicky nejsilnějších zemí mimo Německo. Vystavovalo se na celkové ploše 0,605 km 2 , což odpovídá čtverci o straně 778 m.

Kolový nakladač XPower® s emisním stupněm IV/Tier 4f

Naše redakce věděla již z mediadialogu, který se konal v lednu v Mnichově, že veletrh bude nejen obrovký, ale také plný novinek, proto jsme se na něj vypravili hned v počtu čtyř lidí a na tři dny. Celou tu dobu jsme fotili a sbírali informace především o novinkách. Za tři dny jsme navštívili množství předních zahraničních vystavovatelů a rovněž většinu stánků našich českých. Novinek bylo opravdu hodně a o některé z nich se s vámi podělíme.

Novinky ze stánků

Velké kolové nakladače XPower® s emisním stupněm IV/Tier 4f

Tyto velké kolové nakladače Liebherr XPower® s emisním stupněm IV/Tier 4f reprezentovaly na veletrhu milník v historickém vývoji kolových nakladačů Liebherr. Důvodem je řada inovací, které tyto stroje doznaly. Hlavní se týká pojezdu, kdy nový koncept kombinuje pohon hydrostatický s mechanickým, přičemž využívá předností obou z nich. Hydrostatický pohon pojezdu se využívá při nižších rychlostech, tedy nejčastěji u nakládek a na krátkou vzdálenost. Na mechanický pohon se automaticky přechází při vyšších rychlostech, výhodnější při překonávání delších vzdáleností a při jízdě do kopce. Přechod mezi oběma typy pohonů je plynulý, pohony pracují současně a mění se variabilně jejich poměr. Díky možnosti kombinovat pohon hydrostatický s mechanickým se dokáže snížit spotřeba stroje až o 30 %. Snížení emisí je docíleno pouze technologií SCR (selektivní katalytická redukce za použití AdBlue), filtr pevných částic není použit.

Změnu doznala také samotná konstrukce, u které díky situování nejtěžších komponentů směrem k zádi, došlo k navýšení překlopné síly a díky tomu mohlo dojít ke zvětšení objemu lopat. Navíc jsou nakladače tiché a pro svoji obsluhu velice pohodlné. Stroje jsou nesmírně odolné a zvládly při zkouškách najet 70 000 motohodin.

Stroj vystavovala společnost Liebherr, kterou v ČR zastupuje Liebherr-Stavební stroje CZ s.r.o.

Lomové rypadlo PC 7000

Obrovské rypadlo Komatsu PC 7000 bylo konstruováno s přihlédnutím na požadavky zákazníků: musí být maximálně bezpečné, produktivní, snadno se udržovat a výkonné. A výsledek? Vzniklo rypadlo, které je nejbezpečnější a nejvýkonnější ve své kategorii.

Rypadlo je navrženo pro spolupráci s lomovými sklápěči o nosnosti 240 až 290 short tons (215–260 metrických tun) jako jsou například Komatsu 830E a Komatsu 860E. Operátoři rypadla ocení zlepšené nakládací vlastnosti a plnění lopaty neboť Komatsu upravilo konstrukci lopaty i hydraulického systému. Nový otevřený hydraulický systém zajišťuje rychlejší pracovní pohyb lopaty a snadnější proniknutí do materiálu. Už při výchozím návrhu rypadla bylo pamatováno na širší servisní plošiny a relokaci hlavních servisních bodů do míst, kde jsou snadno přístupné. Bylo tím dosaženo snížení času potřebného pro údržbu. Nejnovější monitorovací systém stroje – Komtrax Plus – je instalován přímo na stroji a umožňuje zákazníkovi snadno kontrolovat stav stroje. V případě potřeby je možno data o stavu stroje přenášet satelitním systémem přímo k servisním specialistům, kteří tak mohou být informováni o provozních hodnotách tlaků v hydraulickém systému a provozním stavu hnacích motorů. Pamatovalo se maximálně i na bezpečnost. Například hlavní přístupové schodiště je osvětleno v rozsahu 45° a pro nouzový únik má operátor k dispozici sklopný žebřík tuhé konstrukce s protiskluzovou úpravou. Provozní osvětlení stroje je vybaveno LED technologií, což výrazně zlepšuje kvalitu osvětlení a tím i bezpečnost při provozu a údržbě stroje.

Stroj vystavovala společnost KOMATSU a v ČR ji zastupuje firma KUHN-BOHEMIA a.s.

Lomové rypadlo PC 7000
Lomové rypadlo PC 7000

Pásové rypadlo DX140LCR-5

Nové pásové rypadlo Doosan DX140LCR-5 se zkrácenou zádí má nižší spotřebu paliva, ale vyšší výkon a životnost, než jeho předchůdci. Navíc je také robustnější a univerzálnější. Vyššího výkonu se dosáhlo díky novému motoru Perkins 1204F, výkonem 85,9 kW (115,3 k). Při 2 000 otáčkách za minutu je výkon vyšší o 6 % a krouticí moment vzroste o 3 %.

Motor splňuje emisní předpisy Euro IV bez nutnosti filtru pevných částic (DPF) a spotřeba paliva byla snížena až o 10 % ve srovnání s předchozí generací stroje. K dosažení tohoto výsledku napomohl např. motor či nové funkce. Spotřebu paliva lze číst přímo na LCD panelu a motor může být automaticky vypnut, pokud stroj není v provozu nebo po určitém nastaveném čase. Společnost Doosan vyvinula speciální systém na šetření paliva Smart Control Power (SPC), který optimalizuje rovnováhu mezi výkonem čerpadla a dieselovým motorem.

Pro efektivní a účinnější práci má obsluha k dispozici čtyři pracovní režimy (rýpání, zvedání břemen a dva hydraulické). Například v režimu zvedání se zvýší krouticí moment, otáčky motoru jsou nižší a tím dojde automaticky ke zvýšení výkonu, který poskytne stroji větší sílu při zvedání břemen. Stroj má nízkou hlučnost a nová kabina v DX140LCR-5 vyniká prostorností a ergonomií. Obsluze tak nabízí maximální komfort a výhled. Stroj vystavovala společnost Doosan Infracore Construction Equipment, která má v ČR školicí a vývojové centrum a zastupuje ji firma Bobcat CZ, a.s.

Pásové rypadlo DX140LCR-5
Pásové rypadlo DX140LCR-5

Kladač potrubí Dressta SB-85R

SB-85R je největší kladač potrubí od Dressty a zároveň první, který splňuje emisní normu Tier IV final. Poháněn je motorem Cummins QSX15 o výkonu 305 kW (410 HP). Mezi charakteristické vlastnosti stroje patří dvourychlostní pohonný systém („zajíc/želva”), volitelný 7,3 m nebo 9,0 m výložník a zvedací kapacita 100 t. I v nejnáročnějších místních podmínkách může pokládat a přemisťovat trubky do průměru 1,4 m. V kombinaci dvourychlostního pohonného systému s 3rychlostní převodovkou poskytuje stroj 6 rychlostí vpřed a 6 rychlostí vzad. Rychlost háku při zvedání činí 6,7 m/min (1. stupeň) resp. 14,8 m/min (2. stupeň). U pokládání pak 9,1 a 20,1 m/min.

Nakladač Cat® 966M XE

Stroj s provozní hmotností 23 t je poháněn motorem Cat® C9.3 ACERT™ o výkonu 222 kW splňujícím nejpřísnější emisní normu Tier 4 Final. Samotné označení XE naznačuje existenci nové technologie, v tomto případě především převodovky vlastní konstrukce s plynule měnitelnými převody. Inovace spočívá v tom, že výkon je přenášen prostřednictvím jednotky variátoru (hydraulické čerpadlo a hydromotor) a rovněž cestou paralelního mechanického převodu (s nejvyšší účinností), čímž se maximalizuje účinnost převodovky v širokém rozsahu provozních podmínek. Podstatnost dokládá o 25 % nižší spotřeba paliva než u doposud nejlepší řady M, což za dobu životnosti stroje představuje spoustu ušetřených PHM. Již v základu je nakladač také vybaven váhou.

Rypadlo JCB Hydradig 110W

Jedná se o nový, společností JCB od základu zkonstruovaný, kolový bagr se zaměřením na čtveřici vlastností – rozhled, stabilitu, mobilitu a ovladatelnost. Rozhled je vylepšen především přemístěním motoru a nádrží do prostoru podvozku spolu se zredukováním protizávaží, díky čemuž vidí operátor na všechna čtyři kola. Nízko položené těžiště zároveň zajišťuje vynikající stabilitu (včetně stranové) a umožňuje zvedat náklad o hmotnosti až 1 000 kg. Rypadlo Hydradig je vybaveno hydrostatickou převodovkou, motorem JCB Ecomax o výkonu 81 kW, přičemž disponuje tažnou kapacitou 3,5 tuny. Těžiště spolu s rozvorem 2,6 m dovoluje maximální rychlost až 40 km/h. Výborná manévrovatelnost je dána především trojicí režimů řízení: 2 kola/ 4 kola/krabí chod. Stavební techniku JCB zastupuje v ČR společnost TERRAMET, spol. s r.o.

TATRA PHOENIX Euro 6 ve verzi 10×10

Pracovní stroj TATRA PHOENIX, splňující emisní normu Euro 6, disponuje pohonem všech kol 10×10 a zadní řiditelnou nápravou. Vzhledem ke svému užitečnému zatížení 40 t je určený především pro těžební průmysl a manipulaci s materiálem při zakládání staveb. Kombinace motoru PACCAR MX-13 Euro 6 o výkonu 510 koňských sil, automatické sedmistupňové převodovky Allison, plně pohonného, vzduchem odpruženého podvozku TATRA s kolovými redukcemi a centrálním dohušťováním pneumatik (na přání) poskytuje vozidlu vynikající trakci pro pohyb v tom nejtěžším terénu. K vysoké produktivitě, a to i v zimních měsících, dále přispívá vyhřívaná kónická korba zkonstruovaná společností VS-mont.

Elektrický nakladač Kramer 5055e

Kramer 5055e je první bateriový elektrický kolový nakladač s plně říditelnými koly, který se uplatní především při práci v budovách a v oblastech citlivých na hluk. Ale i jinde. Díky vysoké kapacitě baterií nedochází v porovnání se spalovacím motorem k žádným redukcím výkonu a stroj navíc těží z nižších provozních nákladů. Stejná je také dodávaná lopata o objemu 0,55 m3. V závislosti na oblasti použití vydrží kolový nakladač na jedno nabití baterie pracovat až pět hodin. Co se konstrukce týká, tak jsou použity dva elektromotory: jeden pro pojezd, druhý pro pracovní hydrauliku. Olověné baterie o celkové hmotnosti 1 200 kg se v závislosti na teplotě a stupni vybití nabíjejí 3–6 hodin.

V případě Krameru se v ČR obracejte na společnost ARTE, spol. s r.o.

Kloubový dampr Volvo A60H

Společnost Volvo Construction Equipment (stavební technika) představila pod označením A60H nový největší model kloubového dampru Volvo. Díky užitečnému zatížení 55 t (60 ton) a zvýšení účinnosti se u A60H opět podařilo snížit náklady na přepravenou tunu. Dampr je poháněn 16litrovým motorem Volvo s vynikající spotřebou paliva, který poskytuje maximální výkon 382 kW respektive točivý moment 495 Nm. Provozní a servisní náklady jsou dále snižovány díky inteligentním systémům Matris™, CareTrack™ a vážení přímo na palubě. Maximální rychlost dampru činí 54,9 km/h, standardní korba v režimu 2:1 pojme 33,6 m3 materiálu.

Midi-bagr Yanmar B7-6

Tento 8tunový midi-bagr s nulovou zádí má unikátní koncept výložníku: tzv. Sigma koncept, který se výborně hodí na evropský trh. Vznikl díky rozvoji městských oblastí, kde se nedostatek prostoru stává kritickým pro stavební firmy. Většina dopravních pruhů má totiž šířku 2,7 metrů, a tak, když je v těchto místech třeba něco opravit a nasadí se běžný bagr, způsobí díky svému poloměru otáčení dopravní zácpu. Jinak je tomu s midi-bagrem B7-6. Je nesmírně kompaktní a se svým předním poloměrem otáčení 1 326 mm se zvládne otočit o 360° na 2,65 m široké cestě. Hlavním charakteristickým rysem Sigma konceptu je, že druhý kloubový výložník umožňuje boční pohyb ramene a upevnění bez otáčení horního rámu. Tím se umožňuje zvýšit produktivitu stroje. Specifická konstrukce výložníku navíc zlepšuje přesnost stroje, a to zejména v oblastech, kde je omezená dostupnost. Stroj je také vybaven nejnovější generací YANMAR TNV motorů. Kabina je prostorná, s nízkou hladinou hluku a umožňuje strojníkovi optimální výhled na staveništi.

Značku YANMAR na českém trhu zastupuje firma WAY MORAVA, s.r.o.

Kolové rypadlo „Barracuda” a „Důlní žralok”

Jedná se o novou generaci kompaktních kolových rypadel a určena jsou do dolů. Stroje dokáží pracovat v tvrdých materiálech s pevností v tlaku 50 MPa (běžná pracují do 20 MPa) a to v materiálech jako jsou uhlí, vápenec, zmrazené materiály atd. Lopata a zuby jsou vyrobeny z materiálu ThyssenKrupp Industrial Solutions. Zubů je více a je změněna technologie dolování. Místo kopání dochází k řezání. Do jediného stroje je nainstalovaná funkce odsávání a nakládání a je odstraněno nebezpečné tryskání. Nová kolová rypadla mají kapacitu více než než 3 000 t/h. Jejich princip fungování a aplikační možnosti a model „Barracuda” bylo možno vidět na stánku ThyssenKrupp Industrial.

Vibrační desky DPU80r a DPU110r

Bez jakýchkoliv vibrací přenášených na ruce pracují dálkově řízené vibrační desky DPU80r a DPU110r (r = remote control). Dálkové řízení probíhá prostřednictvím infračerveného signálu. Vznikne-li překážka, která operátorovi zabrání ve výhledu na jeho vibrační desku, spojení se přeruší a stroj se zastaví – maximální bezpečnost v porovnání s rádiově řízeným dálkovým ovládáním. Infračervené dálkové ovládání od Wacker Neuson teprve nedávno získalo certifikát EuroTest za obzvlášť vysokou bezpečnost. Tyto desky se řadí mezi vibrační desky s mimořádně robustní konstrukcí, jsou výkonné a vybavené silným a současně tichým motorem.

Wacker Neuson je v ČR zastoupen firmou Wacker Neuson s.r.o.

Společný český stánek

Pod společným českým stánkem organizovaným Českou agenturou na podporu obchodu CzechTrade vystavovalo osobně na veletrhu 9 českých firem, a to konkrétně: CSE spol. s.r.o., CZ Plast, s.r.o., ČKD Kutná Hora a.s., DELTA HL, spol. s.r.o., FILAMOS, s.r.o., HYDROMA, spol. s.r.o., KB-BLOK systém, s.r.o.; MOULD & MACHINE SERVICES, MSV Metal Studénka, a.s. a UNEX a.s.

Vedoucím představitelem společného českého stánku byl pan Mgr. Adam Jareš, jinak také šéf německé zahraniční kanceláře CzechTrade v Düsseldorfu. V době naší návštěvy „zaznamenává hospodaření ČR růst 4,5 % a táhne ho export, přičemž plných 32 % našeho exportu míří dnes do Německa,” uvedl Adam Jareš a doplnil, že se jeho týmu „podařilo získat na Baumě atraktivní výstavní plochu, po které je ze strany českých firem taková poptávka, že je i pro nadcházející ročník Bauma 2019 téměř vyprodaná.” Na základě zkušeností z předchozího ročníku Adam Jareš očekává, že se českým firmám na společném stánku CzechTrade podaří uzavřít obchody v minimální výši 200 milionů korun.

V rámci času, který byl limitován vysokým zájmem návštěvníků o české vystavovatele na společném stánku CzechTrade, jakož i našimi povinnostmi, jsme se tu krátce zastavili jen u některých expozic.

Společnost MSV Metal Studénka, a.s., která se hlásí k přímému následnictví bývalé Vagonky Studénka, založené v roce 1901, je tradičním výrobcem táhlových ústrojí, nárazníků, šroubovek, tažných háků a dalších výkovků a výlisků. Je tradičním evropským výrobcem táhlových ústrojí pro nákladní a osobní kolejová vozidla pro zatížení 1 000 kN a 1 500 kN s vypružením podle přání zákazníka. Odběratelem je sektor železničního průmyslu, nákladních automobilů, stavebních a zemědělských strojů, důlních strojů a další odvětví.

Společnost CZ PLAST, s.r.o. se sídlem v Kostěnicích (okres Pardubice) se zabývá výrobou palivových a speciálních nádrží, krytů a potrubí z plastů metodou rotačního tváření; v tomto oboru je lídrem v oboru i v mezinárodním měřítku, kdy své výrobky vyváží do mnoha zemí včetně USA a Brazílie. Pan Ing. Leoš Janda nás provedl nabídkou firmy a uvedl jedinečné mechanické, konstrukční a užitné přednosti plastů nejen pro nádrže a potrubí, ale i pro speciální konstrukční účely. Jde hlavně o materiály polyetylén, polypropylén, polyamidy, a polyvinyliden difluorid (PVDF).

Společnost KB-BLOK systém, s.r.o. vystavovala pod vlastní ochrannou známkou Mould&Machine Services technologická zařízení a jeho součásti pro výrobu vibrolisovaných betonových bloků, v jejichž výrobě má firma bohaté zkušenosti. Využila také při návrhu a výrobě technologických celků pro výrobu široké škály betonových prvků v nejvyšší kvalitě. „Doma výrobní technologie nenabízíme, u nás chceme hlavně prodávat (bloky). Ale za hranicemi ve větších vzdálenostech je pro nás zajímavé technologii prodávat,” dozvídáme se.

České společnosti, které vystavovaly na společném stánku, si tuto formu veletržní vystavovatelské účasti jednomyslně pochvalovaly. Jednak jim umožnila zde vůbec vystavovat, protože výstavní plocha je tu na dlouhá léta dopředu obsazena. To se týká nejen kryté výstavní plochy v halách, ale také a možná zejména volné plochy, kterou již nelze prakticky kam rozšiřovat, ba naopak po dostavbě hal C5 a C6 jí nejspíše ubude.

Dalším důvodem je snazší management související s výstavbou stánku a komunikací s veletržní správou, bezvýznamný není ani státní finanční příspěvek.

Další ročník veletrhu BAUMA se bude konat 8.–14. dubna 2019 v Mnichově.

Foto: Jiří Hejhálek ml., Helena Hejhálková
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek