Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 16.5. – svátek slaví Přemysl

Mercedes představuje vodíkový tahač. Za tři roky má být na silnicích

Zveřejněno: 13. 10. 2020

Divize nákladních vozů značky Mercedes-Benz měla v září v Berlíně světovou premiéru nového vozidla. Předvedla koncept tahače na vodík a předpokládá, že právě v těžké nákladní dopravě by se použití vodíkového pohonu mělo prosadit dříve než u osobních aut.

Vodíkový palivový článek v popředí konceptu GenH2.

S masovou sériovou výrobou počítá německá automobilka po roce 2025, ale prvním zákazníkům chce vodíkový tahač založený na konceptu GenH2 prodat již v roce 2023.

Za aerodynamicky optimalizovanou a velmi futuristickou karoserií se skrývá vodíkový pohon s palivovými články a elektromotory. Jedná se o dvojici vodíkových nádrží o kapacitě 40 kg.

Ekvivalentem s konvenčním pohonem je tahač velikosti vrcholného modelu Actros. S nosností 25 tun by měl zajistit obdobné schopnosti pro dálkovou dopravu.

Dojezd a „dotankování”

K pohonu slouží dva elektromotory, každý s výkonem 330 kW, 449 koní, a 2071 Nm točivého momentu.

S plnými nádržemi vodíku a nabitými bateriemi (70 kWh) by koncept Mercedes-Benz GenH2 měl být schopen urazit bez zastávky až 1000 kilometrů, což je vzdálenost, která je pro podobné vozy dostačující. Dotankování na vodíkové plnicí stanici by přitom nemělo trvat o moc déle, než tankování nafty u čerpací stanice (cca 45 minut).

Vývoj osobních automobilů na vodík zatím zastaven

Na druhé straně v osobních autech Mercedes blízkou vodíkovou budoucnost zřejmě nevidí. V dubnu oznámil konec vývoje těchto vozů. Oficiálně to automobilka zdůvodnila jejich příliš vysokou cenou, nabízí se však spíše fakt, že aktuální výzvou je elektromobilita a návratnost investice do vývoje vodíkového pohonu je stále příliš vzdálena.

Menší nákladní vozy

Pro menší nákladní vozy se chce Mercedes soustředit na čistě elektrické řešení. Takové bateriové „náklaďáky" by měly sloužit k obsluze na menší vzdálenosti, například v příměstském provozu.

Rovněž ve formě konceptu to demonstroval model eActros v roce 2018. Výrobce současně s uvedením nového vodíkového konceptu oznámil, že právě elektrický eActros s dojezdem přibližně 200 km na jedno dobití chce začít prodávat v příštím roce (Mercedes-Benz eActros LongHaul nabídne dojezd na jedno nabití až 500 km).

Autor: Milan Lažanský
Foto: archiv Mercedes-Benz
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Za novinkami JCB do předváděcího centra v Anglii

Zveřejněno 15.5. Světoznámý výrobce stavebních strojů JCB letos ohlásil uvedení hned několika produktových novinek na trh. Jejich premiéru pro média pojal ve slavnostním stylu, když do svého továrního předváděcího centra v Anglii pozval novináře z celého světa. Ve… celý příspěvek

Přivítejme řadu F-LINE. Černý kůň v segmentu nákladních vozidel pro stavebnictví vstupuje na trh

Zveřejněno 13.5. V České republice prostřednictvím oficiálního importéra značky Ford Trucks, společnosti F TRUCKS a.s., začíná prodávat dlouho očekávaná řada nákladních vozidel F-LINE. Nové modely budou dostupné jako silniční nákladní vozidla, vozidla pro… celý příspěvek

Pásová rýpadla CASE na výhodné splátky, s rozšířeným servisem a telematikou zdarma

Zveřejněno 10.5. S atraktivní a výhodnou akcí na nákup skladových pásových rýpadel CASE řady E (CX210E, CX250E a CX300E ) v hmotnostní třídě 21–30 tun přichází v těchto dnech tuzemský dealer této značky, společnost AGROTEC servis s.r.o. Tyto špičkové stroje lze nyní… celý příspěvek