Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 24.4. – svátek slaví Jiří

MobyDick řeší problémy nejen se znečištěním veřejných komunikací, ale i s prašností

Zveřejněno: 2. 8. 2016

Zablácené silnice, prach a lepkavé nečistoty na vozidlech jsou u mnohých skládek, překladišť materiálu, recyklačních areálů, stavenišť a těžebních provozů na denním pořádku. Proto hledají zodpovědné firmy stále častěji možnosti, jak omezit negativní dopady těchto emisí na člověka, životní prostředí a stroje. FRUTIGER, přední společnost na trhu v oblasti kontroly prašnosti, nabízí už více než 30 let široký sortiment moderních a praktických řešení z jednoho zdroje.

Mnoho firem z odvětví stavebnictví se potýká s problémy s veřejností a úřady kvůli znečištění veřejných komunikací nebo emisím prachu, které okolo skládek, stavenišť, recyklačních zařízení nebo těžebních provozů obvykle vznikají. Méně nebezpečné, avšak velmi nákladné je znečištění stavebních strojů, které má za následek nadměrné opotřebení a ztíženou údržbu. Řešení těchto problémů s emisemi přináší celosvětově jedinečná produktová paleta MobyDick® švýcarské firmy FRUTIGER Company AG.

Mycí zařízení kol řeší problém znečištění veřejných komunikací

Tisíce nákladních vozidel vyváží každý den až 10 kilogramů nečistot na kolech a podvozku ze znečištěných oblastí na veřejné komunikace, čímž způsobují nebezpečné znečištění vozovky. Díky technologii MobyDick s know how získaným od více než 4 000 nainstalovaných mycích zařízení kol je v dnešní době možné očistit kola a podvozky stavebních strojů již před vyjetím, snadno a s přiměřenými náklady.

Mycí zařízení kol MobyDick® v kamenolomu

Podle stupně znečištění se používají různé technologie a systémy. V zásadě se dá rozlišovat mezi válcovými a průjezdnými zařízeními. U válcových zařízení vjede nákladní automobil na zařízení a umístí kola mezi válci. Proces mytí se spouští pomocí spouštěcího senzoru. Kolo se přitom automaticky otáčí a čistí se vodou tryskající z mnoha trysek. Přednost tohoto zařízení spočívá ve velmi dobrém výsledku čištění, na jedno mytí je však třeba počítat s 2 až 3 minutami. Z toho důvodu vyvinula firma FRUTIGER již v roce 1995 celosvětově první průjezdné mycí zařízení. V průjezdné myčce není třeba při čištění pneumatik vozidlo zastavovat. Jakmile nákladní auto projede přes světelnou závoru na vjezdu, spustí se automaticky proces mytí. Při pomalém průjezdu (kroková rychlost) se pneumatiky a podvozek čistí vodou stříkající z mnoha trysek (stříkacího ramene). Během čištění proudí mycí voda zpět do mycího zařízení, kde se automaticky regeneruje pro další mytí. Vzniklý kal se odstraní pomocí integrovaného hřeblového dopravníku nebo bagru a lze jej snadno zlikvidovat. Podle stupně znečištění a frekvence nákladních aut se používají různě velká mycí zařízení – od 3,50 m (jedna otáčka kola) až po 20,00 m (šest otáček kola).

Zařízení pro čištění hrubých nečistot očistí silně znečištěná stavební vozidla během několika málo minut

Na rozdíl od mycích zařízení kol nejde u tohoto zařízení pro čištění hrubých nečistot o udržování čistoty na veřejných komunikacích, ale o automatické odstranění hrubých nečistot z podvozku, spodku vozidla a kol nebo řetězových pohonů stavebních vozidel během několik málo minut. Přitom je toto mycí zařízení podle požadavků zákazníka schopné očistit pásová vozidla až do velikosti pásového buldozeru Caterpillar D11, ale i dampry a kolové nakladače. Tato technologie se používá např. v jednom dole na zinek v Indii.

Čisticí zařízení MobyDick HD-1 v Indii

Jak je u většiny povrchových dolů obvyklé, je i zde plynulý provoz zajišťován rozsáhlým vozovým parkem servisních a stavebních vozidel. U těchto vozidel dochází zejména při dešti k silnému znečištění. Velké množství zeminy se pak lepí na nápravy a podvozek, což zvyšuje spotřebu paliva a způsobuje poruchy. Ještě nedávno bylo nutné vozidla před prováděním servisních prací namáhavě ručně očistit vysokotlakým čističem. Byla to neoblíbená a časově náročná práce! Pro vyřešení tohoto problému bylo nainstalováno čisticí zařízení MobyDick®. Díky tomuto řešení je nyní možné čistit celý vozový park pravidelně a bez velkých nákladů. Umytí celého čela, boků a podvozku nyní trvá jen několik málo minut a vozidla lze poté okamžitě používat. Tím se šetří zdroje, nedochází k zatížení životního prostředí a přispívá se k humanizaci pracoviště.

Systémy „Dust Control" spolehlivě vážou emise prachu ve vzduchu

V důsledku neustálého zpřísňování předpisů týkajících se zachování čistého vzduchu, které lze zaznamenat v mnoha západních zemích, a také s novými poznatky o škodlivých dopadech prachu na lidský organismus a životní prostředí, se v posledních letech zvýšila poptávka po účinných řešeních, jak vázat prach. V minulosti se tak mycí zařízení kol stále častěji používala i k zamezení šíření prachu, tím však často nebylo možné vyřešit zcela všechny problémy s emisemi. Proto nabízí firma FRUTIGER Company AG již několik let také široký sortiment zařízení na vázání prachu MobyDick® Dust Control Line.

MobyDick Dust Control Cannons vážou prach

Moderní systémy pracují na principu vázání prachu pomocí velmi jemných vodních kapek. Na rozdíl od dřívějších systémů, které nízkotlakými čerpadly vytvářely velké nebo rozdílně velké kapky, využívá firma FRUTIGER u své techniky kvalitní střednětlaká nebo vysokotlaká čerpadla o výkonu 20–100 barů, která pomocí speciálních trysek vytváří vodní mlhu s vysokým počtem velmi malých vodních kapek (50 μ až 150 μ ve venkovním prostředí a 20 μ až 80 μ v interiéru). Menší vodní kapky fungují účinněji, protože kromě velkého počtu a homogenní velikosti se déle udrží ve vzduchu díky své nižší rychlosti letu a pádu. Okolo kapek tak nastává menší sací účinek, čímž se mohou častěji spojovat se zrnky prachu a strhnout je sebou na zem. Tato osvědčená technologie umožňuje využití vody k velmi účinnému vázání prachu.

Více informací získáte na stránkách www.mobydick.com.

Autor: Ing. Lubomír Rathouský
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek