Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 19.4. – svátek slaví Rostislav

Model Volvo FMX v lomu Branžovy

Zveřejněno: 26. 6. 2016

Nedaleko Loděnic v prostorách kamenolomu Branžovy uspořádala společnost Volvo Trucks v termínu 18. až 22. 4. 2016 pro region střední a východní Evropy předváděcí akci zaměřenou na vozidla a techniku určenou pro práci v náročném terénu. Program byl opravdu nabitý jednak teoretickými informacemi, ale zákazníci přivítali hlavně možnost se seznámit se všemi novinkami v tomto segmentu přímo při práci.

Volvo FMX 460 8×4 v prudkém klesání dokáže udržet předem zvolenou rychlost

Předváděcí akce společnosti Volvo Trucks byla celkem logicky zaměřenou na veškeré novinky a inovace v oblasti těžké nákladní dopravy, určené především pro segment stavebnictví, lesnictví apod. V teoretické části byli zákazníci techniky a školiteli detailně seznámeni s veškerými novinkami, které pro vozidla do náročného terénu v současnosti Volvo Trucks nabízí a zároveň jim byly předány informace o vhodném využití těchto nových prvků v jejich každodenní práci. Už při „hodině teorie” bylo dobře vidět, kdo z účastníků má o novou techniku opravdu zájem a kdo přijel „jenom na výlet”.

Druhá část prezentace probíhala přímo v terénu, kde si mohli zákazníci jednotlivé novinky a technické prvky „ošahat" a vše si vyzkoušet na konkrétních vozidlech v náročném terénu a na tratích, které pro tento účel byly vytyčeny. A hlavně v přítomnosti zkušených řidičů – školitelů – kteří dokázali poradit se zacházením s novou technikou. Na třech zkušebních trasách si měli návštěvníci možnost vyzkoušet Volvo Dynamic Steering, Automatickou kontrolu trakce, novou převodovku určenou do náročných podmínek I-Shift s plazivými převody a v neposlední řadě si vyzkoušeli unikátní novinku, zvedací poháněnou nápravu – Tandem Axle Lift. Celé akce se zúčastnilo téměř 600 zákazníků z celého regionu střední a východní Evropy, takže je vidět, že segment stavebnictví ožívá a o techniku do náročného terénu je zájem.

V terénu bylo možné vyzkoušet 23 vozidel Volvo v různých specifikacích a výbavou. Vozidla byla přivezena do lomu Branžovy jak z České a Slovenské republiky, tak samozřejmě i ze Švédska, ale i z Německa a Rakouska. Takže vozidel s různou specifikací či výkony motoru bylo k dispozici dostatek. Největší zájem byl o testování jízdní soupravy Volvo FH16 750 6×4 se sklápěcím návěsem. Tahač byl vybaven všemi technickými novinkami – Volvo Dynamic Steering, Tandem Axle Lift i I-Shift s plazivými převody. Další atraktivitou bylo Volvo FM 8×4 Tridem s nástavbou – domíchávač betonu, který byl vybaven kromě I-Shift převodovky i Volvo Dynamic Steering a speciálním vyztuženým předním nárazníkem určeným do těžkého provozu. Tyto speciály byly doplněny dalšími vozidly ve specifikacích 8×4, 8×6, 6×6, 6×4 s různými typy nástaveb.

Na cestě do lomu byl docela velký provoz
Na cestě do lomu byl docela velký provoz

Lokalita Branžovy

Lom Branžovy se rozkládá na místě původních dvou lomů – Obecního a Záloženského. Původně sloužily pro výrobu vápna ve vápence Loděnice. V polovině 90. let přešel do vlastnictví cementáren, které se změnami názvů a vlastníků transformovaly až do Českomoravského cementu a. s., resp. Heidelberg cement. V současnosti se v lomu těží ročně cca 230 000 t vápenců a ostatních surovin, které slouží jako korekční surovina pro cementárnu Radotín. Přepravu do cca 20 km vzdálené cementárny zajišťují soupravy tahač s návěsem nebo truck s přívěsem.

Technické novinky do těžkého terénu

Volvo Dynamic Steering pro dvojité přední nápravy

Volvo Dynamic Steering je nyní dostupné také pro vozidla s dvojitou přední nápravou, což je konfigurace, která je ve stavebnictví často využívána. Vzhledem k tomu, že tato vozidla obvykle převážejí velmi těžké náklady nebo nástavby, má dynamické řízení pro řidiče zcela jasné výhody. Kromě toho, že řízení klade v nízkých rychlostech mnohem menší odpor, se volant také automaticky vrací zpátky do výchozí polohy, takže řidič se nemusí při manévrování v úzkých prostorech kamenolomu tolik namáhat, což mu ušetří čas i energii. Volvo Dynamic Steering, které bylo na trh uvedeno v roce 2013, se skládá z elektromotoru, který kompenzuje vibrace a pohyby volantu a také minimalizuje sílu potřebnou k otáčení volantem.

Funkce zvedání dvojité nápravy – Tandem Axle Lift

Se systémem zvedání dvojité nápravy lze za jízdy odpojit a zvednout druhou poháněnou nápravu. Pneumatiky je možné zvednout až do výšky 140 mm nad zemí. S aktivovaným systémem zvedání zadní nápravy lze snížit spotřebu paliva až o 4 procenta. Sníží se opotřebovávání pneumatik a až o jeden metr se zkrátí průměr otáčení.

Převodovka I-Shift s plazivými stupni

Převodovka I-Shift s plazivými stupni posouvá automatizované převodovky I-Shift společnosti Volvo Trucks ještě dále. Nová verze převodovky I-Shift byla cíleně vyvinuta pro dosažení výjimečné trakce při rozjezdu a pro zvládnutí jízdy velmi nízkou rychlostí. Převodovka I-Shift s plazivými stupni umožňuje jízdu dokonce i rychlostí 0,5 až 2 km/h a z klidového stavu rozjede i soupravu s nákladem o hmotnosti až 325 tun. Mezi sériově vyráběnými nákladními vozidly s automatickou převodovkou se jedná o jedinečnou schopnost. Převodovka je k dispozici s přímým záběrem a s rychloběhem. Obě verze mohou mít jeden nebo dva plazivé stupně. Dále je také možné si zvolit dva další plazivé stupně pro jízdu vzad. Plazivé stupně rozšiřují běžnou převodovku I-Shift. Kvůli odolnosti vůči velkému zatížení jsou některé díly převodovky zhotoveny z vysokopevnostních materiálů. Převodovka je oproti běžné převodovce I-Shift o 12 cm delší. Převodovka I-Shift s plazivými stupni je k dispozici pro vozidla Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH a Volvo FH16 s motory o objemu 13 a 16 litrů.

Atraktivní kamenolom

Organizátoři – mimochodem zaslouží pochvalu za precizní přípravu akce – nabídli k jízdním testům tři, zdánlivě jednoduché trasy v lomu a na jeho okraji, kde probíhá skrývka zeminy před rozšířením těžby. Vozidla byla částečně naložena a prudká klesání na dno lomu, či naopak výjezdy s nákladem opravdu umožnily vyzkoušet vše. „Do tuhého” šlo ale hlavně ve dnech, kdy celý den mrholilo či pršelo. Vápencový prach na uježděném povrchu trasy z lomu se změnil v neskutečně klouzavou kaši, a tak často došlo na uzamykání všech uzávěrek diferenciálů, zařazení plazivého převodu a pomalé vyjíždění těch nejnáročnějších pasáží. A samozřejmě právě v těchto okamžicích se ukázalo, kdo za volantem „umí”, nechá si poradit od školitele a dokáže i šetřit vozidlo. A je tak i zásluhou celého týmu z Volvo Trucks, že při akci nedošlo k žádnému poškození vozidla či újmě na zdraví zúčastněných. Špinavé boty a kalhoty se nepočítaly.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek