Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 29.3. – svátek slaví Taťána

Obojživelný dozer KOMATSU – efektivní a rychlé řešení prohrábkových prací

Zveřejněno: 25. 2. 2005

Geosan Group a.s., závod Hradec Králové, se specializuje na vodohospodářské stavby. Jejich zakázky jsou často realizovány obojživelným dozerem KOMATSU, a tak se stávají efektivnějšími, levnějšími a rychlejšími. V některých situacích a lokalitách je použití dozeru dokonce řešením jediným.

Hradecká společnost ENVICON s.r.o., která vznikla v roce 1992 a byla od roku 2000 do konce roku 2004 ve 100% vlastnictví akciové společnosti Geosan Group, se od 1. 1. 2005 stala její součástí. Přeměnila se na Geosan Group a.s., závod Hradec Králové, a bude se i nadále zaměřovat na výstavbu inženýrských sítí a vodohospodářských staveb se specializací na práce na vodních tocích a nádržích, jako např. regulaci a prohrábky včetně skalních a opevňovacích prací, výstavbu hrází a objektů na tocích a nádržích či prohlubování a přechody řek (shybky) ve skalních horninách.


Nynější Geosan Group a.s., závod Hradec Králové, provozuje dva obojživelné dozery KOMATSU typu D 155 W - 1. Podle Ing. Petra Kaplana, vedoucího střediska Vodohospodářské stavby Geosanu Group, závodu HK, jsou jejich hlavním využitím prohrábkové práce v korytech řek, pod vodou (všude tam, kam nedosáhnou suchozemské bagry, nebo kde je obtížná těžba z plovoucích zařízení) a opevňovací práce na dně a na březích, jako jsou kamenné záhozy, pohozy apod.


Obojživelný dozer KOMATSU je dlouhý 10 m a široký 4 m, na souši váží 43 500 kg. Může pracovat v hloubce 7 m, přičemž nad hladinu vyčnívá jen komín, který obsahuje výfukové a sací potrubí, sloužící naftovému motoru o výkonu 200 kW (270 koní), který pohání celý pneumaticko-hydraulický systém stroje.
Na vrcholu komínu je kromě signalizačního majáku umístěna i malá všesměrová anténa, pomocí které je stroj řízen vysílačkou. Pro případ selhání dálkového ovládání stroje je na strojovně umístěn malý ovládací panel, pomocí kterého může potápěč dopravit stroj na břeh.


Na zádi dozeru je rozrývač, vpředu je uzavíratelná radlice o obsahu 3,8 m3. Obojí je hydraulicky ovládáno. Po naplnění radlice se přiklopí ochranný štít, který brání rozplavení natěženého materiálu proudící vodou, a bagr se vydá ke břehu, kde předá materiál suchozemskému bagru nebo ho vyveze na tzv. deponii, a ihned odjíždí zpět do řeky. Stroj je schopný vyjet až na břeh, ale snižuje se tím efektivnost a výrazně zvyšují náklady. Efektivní je transport materiálu do 150 m, pokud je vzdálenost větší, vytvářejí se tzv. mezideponie, o které se pak postarají pojízdné pontony se suchozemskými bagry.


Na rozdíl od jiných říčních bagrů či jiných mechanismů k prohlubování řek, pracuje KOMATSU zcela samostatně, téměř nepřekáží v řečišti a nepotřebuje složité kotvení. Další nespornou výhodou je přesnost a čistota prohrábky. Na dně řeky za sebou nechává rovný nezpustošený povrch, břehové hrany krásně čisté. Pracuje s přesností 10 cm, a právě tato přesnost, samostatnost, ekologičnost a pohyblivost ho staví jednoznačně před konkurenci, čili suchozemce s dlouhými rameny.


Některé realizace obojživelného dozeru KOMATSU:
• Prohrábky na Labi: Labe, Střekov – Hřensko, odstranění nánosů v pl. km 68,900 – 109,300 – rok 2003 - 2004.
• Prohrábky na Vltavě: VD Kamýk – odstranění nánosů v korytě pod hrází – rok 2002. VD Orlík – odstranění nánosů v korytě pod hrází – rok 2002 - 2003. Odstranění nánosů ve zdrži jezu Klecany – rok 2003. Odstranění nánosů ve zdrži jezu Dolany – rok 2003, 2004.
• Prohrábky na Berounce: Mokropsy - Kazín - 2004.

Autor: Klára Drahorádová
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Pojízdné pístové kompresory z Chrástu. Nechyběly na žádné československé stavbě

Zveřejněno 27.3. Většinu své služby stály mimo pozornost jakýchkoliv nadšenců. Často zastrčené stranou někde v rohu staveniště. Je to pochopitelné – nejednalo se o působivé pohybující se siláky, kteří by zvedali těžká břemena či rozrývali nepoddajnou zeminu. Pokud… celý příspěvek

S-DEUTZ jste vždy o krok napřed. Ucelená nabídka služeb pro maximální péči o motor

Zveřejněno 25.3. Společnost DEUTZ AG, významný výrobce motorů přináší pro své stávající i potenciální zákazníky nové služby nesoucí název S-DEUTZ. Proč písmeno S na začátku? Protože jsou v něm zahrnuta hned tři anglická slova začínající na „S“ vystihující služby –… celý příspěvek

DEMTEC Service představuje automatické rychloupínací systémy OilQuick

Zveřejněno 22.3. Výměna mechanického a hydraulického příslušenství na stavební stroje nebyla snad nikdy jednoduší. Z pohodlí kabiny, s maximálním jištěním a doslova za pár vteřin zvládne průměrně zkušený strojník vyměnit pracovní nářadí na svém stroji. Společnost… celý příspěvek