Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 29.3. – svátek slaví Taťána

Popularita Phoenixů s „automatem“ roste

Zveřejněno: 24. 10. 2016

S vysokým zájmem o vozidla TATRA PHOENIX Euro 6 s automatizovanými převodovkami AsTronic se kopřivnická automobilka setkává u svých zákazníků. Podíl vozidel s „automatem“ roste, a to jak na domácím trhu, tak i pro export.

TATRA PHOENIX Euro 6×6

Moderní převodovky ZF jsou nedílnou součástí hnacího traktu modelové řady TATRA PHOENIX. Společně s motory PACCAR MX a přídavnou převodovkou TATRA se starají o bezproblémový pohyb vozidel na silnici i v terénu.

Převodovky ZF jsou se svými 16 rychlostmi k dispozici v manuální verzi EcoSplit nebo automatizované AsTronic. Tak jak roste obliba „automatů” mezi osobními automobily, lze zaznamenat podobný trend i mezi náklaďáky. Silniční tahače a autobusy už automatizované převodovky používají zcela standardně. Ale co vozidla, která musí zvládat kombinovanou přepravu terén – silnice? Praxe ukazuje, že i do této oblasti přicházejí trendy, které s sebou přinášejí mnohem lepší ekonomiku provozních nákladů, větší bezpečnost a maximální komfort pro řidiče.

Automatizované převodovky řadí dle řídícího programu tak, aby se otáčky motoru co nejvíce pohybovaly v optimálních hodnotách, což zásadním způsobem ovlivňuje spotřebu pohonných hmot. Vozidla TATRA PHOENIX, která jsou navíc vybavena dvourychlostní přídavnou převodovkou tak mohou nabídnout takové parametry, které při jízdě na silnicích a zpevněných komunikacích mnohdy předčí i neplněpohonná konkurenční vozidla a v porovnání s porovnatelnými plněpohonnými nákladními vozidly při pohybu v terénu vykazují také nižší spotřebu. Terénní provoz vozidel s převodovkou ZF AsTronic je většinou řízen terénním módem řídícího softwaru, tzv. „off-road režimem”, i přes to si může řidič podle potřeby manuálně zařadit nižší či vyšší rychlostní stupeň, pokud se mu zdá, že vzhledem k podmínkám mu automat nabídl jinou možnost. I když terénní mód udržuje otáčky motoru ve vyšších polohách, stále jsou hodnoty optimální ve srovnání s manuálním řazením.

TATRA PHOENIX Euro 8×8
TATRA PHOENIX Euro 8×8

Ve srovnání s manuálními převodovkami nabízí převodovky As Tronic výhodu těm firmám, kde dochází k poměrně častému střídání řidičů na vozidlech či v případech, kdy firma přijme řidiče nové, bez dlouholetých zkušeností. V takových případech automatizované převodovky nejen optimalizují provozní náklady vozidla, ale mohou významně ovlivnit i náklady na servis. U manuálních převodovek i zkušený řidič může spálit spojku a v některých případech může dokonce dojít k přetočení motoru, byť této možnosti se snaží výrobci předcházet softwarovou ochranou.

Obrovský vliv má řazení s automatizovanou převodovkou také na bezpečnost provozu a celkový komfort řidiče. I když vozidla TATRA PHOENIX Euro 6 s manuálními převodovkami ZF Eco Split řadí velmi přesně a na krátkých drahách, stále může nastat situace, kdy řidič s vozidlem vybaveným automatickou či automatizovanou převodovkou zvládne vyžadovaný manévr bezpečněji a s větší jistotou.

Automatizovanými převodovkami, které navíc samozřejmě nabízejí možnost intardéru, jsou vybaveny vozidla TATRA PHOENIX Euro 6 ve verzích 4×4, 6×6 i 8×8 vč. verze „pracovní stroj” s celkovou hmotností vozidla 50t. U této varianty už se ale vzhledem k náročnosti podmínek mnohdy zákazníky přikloní k plně automatické převodovce Allison s hydrodynamickým měničem.

Autor: Ing. Jiří Kašpárek
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek

Pojízdné pístové kompresory z Chrástu. Nechyběly na žádné československé stavbě

Zveřejněno 27.3. Většinu své služby stály mimo pozornost jakýchkoliv nadšenců. Často zastrčené stranou někde v rohu staveniště. Je to pochopitelné – nejednalo se o působivé pohybující se siláky, kteří by zvedali těžká břemena či rozrývali nepoddajnou zeminu. Pokud… celý příspěvek

S-DEUTZ jste vždy o krok napřed. Ucelená nabídka služeb pro maximální péči o motor

Zveřejněno 25.3. Společnost DEUTZ AG, významný výrobce motorů přináší pro své stávající i potenciální zákazníky nové služby nesoucí název S-DEUTZ. Proč písmeno S na začátku? Protože jsou v něm zahrnuta hned tři anglická slova začínající na „S“ vystihující služby –… celý příspěvek