Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 20.4. – svátek slaví Marcela

Porgest – sklápěčové korby

Zveřejněno: 15. 7. 2016

Ve společnosti Porgest se vývojem a výrobou nástaveb na nákladní automobily zabýváme již 16 let. Po celou dobu se snažíme vycházet vstříc specifickým požadavkům našich zákazníku a hledáme společně s nimi řešení, která by vyhověla všem požadavkům za co možná nejnižší náklady.

Čím se zabýváme?

Vyvíjíme a vyrábíme zejména sklápěčové korby v mnoha provedeních (jednostranné, dvoustranné, třístranné).

Rovněž se zabýváme vývojem a výrobou valníkových plošin a dalších speciálních nástaveb. Našimi zákazníky jsou stavební a těžařské společnosti a v neposlední řadě také společnosti zabývající se jak zemědělskou výrobou, tak přepravou zemědělských komodit. Mnoho nástaveb používají armády, nebo záchranné sbory .

Nástavby vyrábíme na podvozky všech značek, i když díky naší poloze a dlouhodobé spolupráci dodáváme a montujeme nejvíce na podvozky Tatra a v posledních letech zejména na novou modelovou řadu PHOENIX.

Sklápěčové korby jednostranné

Jednostranné korby (sklopné dozadu) jsou specifickou záležitostí zejména v těžebním průmyslu. U těchto koreb vznikají specifické požadavky v každém provoze, ve kterém mají být využívány. Extrémní nároky jsou v těchto provozech kladeny nejen na podvozky, ale i na vlastní sklápěčové korby.

Každý těžební provoz přináší specifické požadavky na používání koreb. Stejně jako v jiných odvětvích i zde dochází v průběhu let k vývoji ve snaze snižování nákladu a vyšší efektivity výroby. Sklápěčové korby se vyrábějí z modernějších materiálů, které spolu s vyšší pevností přinášejí i jiný „modernější” způsob jejich využívání při konstrukci koreb. Díky tomu jsou korby pevnější a více vydrží, přestože jsou současně mnohem lehčí.

V provedení na podvozku Tatra Phoenix 8×8 jsou provozovány vozidla s celkovou provozní hmotností 50 tun a v současnosti je v kaolinovém dole v Kaznějově provozován podvozek Tatra Phoenix 10×8 s říditelnou zadní nápravou a celkovou provozní hmotností 60 tun, při zachování vynikajících jízdních vlastností.

Na obou provedeních podvozku jsou používány korby vyrobeny z kombinace materiálů DOMEX a HARDOX a díky propracované konstrukci je dosaženo nízké hmotnosti při zachování vysoké pevnosti a odolnosti koreb. Všechny jednostranné korby je možno vyrobit s podlahou vyhřívanou výfukovými plyny, což zabraňuje přimrzání nákladu v zimním období.

Korba S1 na podvozku TATRA 10×8
Korba S1 na podvozku TATRA 10×8

Jaké zadní čelo?

Tyto korby lze vyrábět buď bez zadních čel do provozu, kde jsou přemísťovány zejména velké balvany.

Zadním čelem, které lze ovládat hydraulicky, osazujeme korby do provozů , kde je přepravovaná velká frakce a je nutné otevřít čelo před tím, než se začne sklápět.

Zadní čelo s otevíráním postranními táhly od podvozku, nebo jen volně zavěšeným čelem jsou vybavovány korby do provozů, kde je přepravovaná jemnější frakce nebo například skryvka, apod.

Sklapěčové korby třístranné (dvoustranné)

Zejména ve stavebnictví, ale samozřejmě nejen tam nacházejí uplatnění třístranné sklápěčové korby, které vyrábíme na podvozky od dvouosých až po čtyřosé. Jejich provedení od „obyčejných” mechanicky ovládaných až po plně hydraulicky ovládané jsme připraveni zkonstruovat a vyrobit dle požadavku zákazníka. V posledních letech se začínají dodávat zejména korby tzv. dvoustranné, kde pravá bočnice zůstává pevná a levá je sklopná v celé výšce a hydraulický ovládaná. Zadní čelo pak bývá hydraulický odjišťované. Provedení korby je z kombinace vysokopevnostních materiálů (DOMEX 650) a otěruvzdorných materiálů (HARDOX 450). Objem a velikost korby je vždy závislá na použitém podvozku, požadavcích klienta a legislativních omezeních (zatížení naprav, povolené rozměry atd.).

Korby třístranné na podvozku TATRA PHOENIX
Korby třístranné na podvozku TATRA PHOENIX

Sklápěčové korby zemědělské

Speciální oblastí výroby sklápěčových koreb jsou dodávky do zemědělství. Klienti dnes vyžadují vysokou přepravní kvalitu bez omezení, a proto nabízíme korby určené speciálně pro obilniny a speciálně pro siláž a senáž. Vzhledem k tomu, že přeprava těchto komodit je zásadně odlišná, jeví se kombinace dvou koreb jako optimálnější a přes vyšší počáteční investici i efektivnější.

Obě provedení koreb jsme samozřejmě schopni dodat jak pro nákladní podvozky, tak jako dostavbu na přívěsy různých výrobců (zejména PANAV) a vytvořit tak efektivní velkoobjemové soupravy s nízkými provozními náklady.

Pro nejnáročnější zákazníky vyrábíme korby z hliníku, kde dochází k významné úspoře ve vlastní hmotnosti korby – až 30 % – a tím pádem je možné přepravovat víc vlastního materiálu než na těžších korbách ocelových. Námi používaný hliník je speciálně vyroben pro užití při výrobě nástaveb na nákladní automobily, a proto lépe odolává vnějším vlivům jak povětrnostním, tak chemickému působení různých látek a komodit a tím se prodlužuje životnost a snižují se nároky na údržbu.

Valníkové plošiny

Základem valníkových plošin je téměř vždy svařovaný ocelový rám, jenž je dle zákazníka osazován buď ocelovými, nebo v poslední době stále častěji hliníkovými bočnicemi. Součástí dodávky valníků bývají často rovněž dodávky hydraulických nakládacích jeřábů nebo hydraulických zadních čel.

Speciální nástavby

Mimo výrobu valníku a sklápěčových koreb jsme připraveni vyrobit a namontovat další speciální nástavby popřípadě mezirámy dle požadavků zákazníků. Rovněž upravujeme podvozky dle mezinárodního předpisu ADR – tak, aby plnily podmínky pro převoz nebezpečných nákladů.

Díky individuálnímu přístupu k jednotlivým zákazníkům jezdí podvozky s našimi nástavbami nejen v Evropě, ale také zejména v Rusku, Mexiku, ale také v Austrálii nebo v Peru.

Autor: Jaromír Hykel
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek