Technologická doprava v prostředí povrchových dolů a lomů je činnost kladoucí vysoké nároky na techniku i lidi, kteří ji obsluhují a zajišťují její provoz. Samotná doprava je součástí komplexního systému těžby a zpracování nerostných surovin. Těžený materiál je přepravován především pásovými dopravníky, ale při skrývce, odvozu hlušiny či následné rekultivaci vytěženého území jsou pracovní stroje nenahraditelné.
Možnosti nového speciálu
Společnost SD-Autodoprava provozuje celou flotilu nákladních vozidel TATRA pro dopravu po komunikacích i mimo ně. Disponuje jedno- i třístrannými sklápěči, valníky s hydraulickou rukou i bez, montážními plošinami, jeřáby a cisternami na podvozcích TATRA 815 v provedení 6×6 a 8×8. Dále jednostrannými sklápěči TATRA 163 6×6 JAMAL v lehkém i těžkém provedení. Zájem o novou řadu TATRA PHOENIX je tedy pochopitelný.
TATRA se s novým Phoenixem 8×8 dostává poprvé s užitečnou hmotností nad 30 tun a z hlediska přepravní kapacity je srovnatelná s kloubovými dumpery VOLVO A35E, které se v bílinském dolu používají. Dokáže však nákladní automobil podávat stejné výkony jako osvědčený kloubový dumper? Pokud ano, bude to ekonomicky přijatelné? Odpovědi na tyto a další otázky měla dát praktická zkouška. S testem v reálném těžebním provozu přišla právě kopřivnická Tatra, aby si ověřila možnosti nového speciálu.
TATRA PHOENIX | VOLVO A35E | VOLVO A40E | |
Rozvor [mm] | 2150 + 2560 + 1450 | 4578 + 1820 | 4518 + 1940 |
Šířka [mm] | 2500 | 3258 | 3432 |
Rozchod (vpředu/vzadu) [mm] | 1942/1774 | 2534/2534 | 2636/2636 |
Pneumatiky | přední 16R20, zadní 24R21 | 29,5 R25 | 29,5 R25 |
Délka [mm] | 8850 | 11182 | 11265 |
Výška [mm] | 3555 | 3716 | 3768 |
Objem korby [m3] | 18 | 20,5 | 24 m3 |
Maximální technická hmotnost [kg] | 50000 | 61600 | 69200 |
Užitná hmotnost [kg] | 33100 | 33500 | 39000 |
Maximální rychlost [km/hod.] | 60 | 57 | 57 |
David versus Goliáš
Možná trochu nadnesené, ale výstižné. Padesátitunový těžební speciál TATRA PHOENIX 8×8 vypadá vedle dumperu jako střízlík. Testu se zúčastnil, kromě dumperu VOLVO A35E, i jeho větší sourozenec dumper VOLVO A40E. Pojďme si představit všechny stroje.
TATRA 158 – 8P5R46.231 8×8.1R
Novinka kombinující modernizovaný tatrovácký podvozek (centrální nosná roura a výkyvné polonápravy v kombinaci se vzduchovým pérováním) s moderním motorem řady PACCAR MX, převodovkou ZF a dvoumístnou klimatizovanou kabinou s nezávislým vytápěním.
Motor: Šestiválcový PACCAR MX 340, objem 12,9 litru, výkon 340 kW/1500 min-1, krouticí moment 2300 Nm/1000–1400 min-1, EURO V
VOLVO A35E a VOLVO A40E
Osvědčená konstrukce jednoosého traktoru s kloubově připojeným dvouosým podvozkem korby se zvýšeným objemem a nosností. Jednomístná centrální klimatizovaná kabina s inteligentním komunikačním systémem.
Motor dumperu A35E: VOLVO D12D AEE3, objem 12,0 litru, výkon 313 kW/1800 min-1, krouticí moment 2100 Nm/1200 min-1, Stage IIIA.
Motor dumperu A40E: VOLVO D16E AAE3, objem 16,0 litru, výkon 350 kW/1800 min-1, krouticí moment 2525 Nm/1200 min-1, Stage IIIA.
Dumpery VOLVO řady E jsou na trhu od roku 2007 a v současné době je k dispozici řada F, která má jiné provozní parametry.
Testovací okruhy
Technologická doprava se vyznačuje vysokou frekvencí nakládky a vykládky a přepravou na krátké vzdálenosti. Náročnost terénu závisí na charakteru lomu, úrovni v rámci lomu a na povětrnostních podmínkách.
Vybrány byly trasy, které jsou pro nasazení pracovních strojů v hnědouhelném dolu typické.
A) Delší okruh
Vzdálenost – 1600 m v jednom směru, převýšení – více než 70 m, podklad pevný, odolný, s malým valivým odporem.
Parametr | Popis | TATRA PHOENIX | VOLVO A35D | VOLVO A40D |
Čas [min] | Vykládka | 1,37 | 0,70 | 0,59 |
Jízda pro náklad | 5,21 | 6,56 | 7,18 | |
Nakládka | 1,81 | 1,68 | 2,36 | Jízda s nákladem | 5,86 | 7,52 | 6,27 |
Celkový čas | 14,25 | 16,46 | 16,4 | |
Rychlost [km/hod.] | Jízda pro náklad | 30,2 | 17,4 | 13,37 |
Jízda s nákladem | 21,6 | 14,25 | 15,31 | Spotřeba [l/100 km] | Během testu | 158,38 | 230,06 | 240,72 |
Spotřeba [l/hod] | Během testu | 21,29 | 26,84 | 28,18 |
Spotřeba [l/t] | Během testu | 0,17 | 0,25 | 0,21 |
Přepravní kapacita [t/hod] | Během testu | 125,81 | 108,92 | 136,64 |
B) Kratší okruh
Vzdálenost – 630 m v jednom směru, převýšení – přibližně 10 m, těžký terén s velkým valivým odporem.
Převážený materiál tvořila hlušina o měrné hmotnosti 1660 kg/m3, pro nakládku bylo použito hydraulické rýpadlo se lžící o objemu 4,5 m3. PHOENIX a VOLVO A35E převážely 18 m3, větší VOLVO A40E 22,5 m3 hlušiny. Každý z okruhů se jezdil celý den.
Parametr | Popis | TATRA PHOENIX | VOLVO A35D | VOLVO A40D |
Čas [min] | Vykládka | 1,26 | 0,64 | 0,61 |
Jízda pro náklad | 3,53 | 5,12 | 4,29 | |
Nakládka | 1,55 | 1,44 | 1,83 | Jízda s nákladem | 3,54 | 3,63 | 3,64 |
Celkový čas | 9,88 | 10,41 | 10,38 | |
Rychlost [km/hod.] | Jízda pro náklad | 10,71 | 7,38 | 8,81 |
Jízda s nákladem | 10,68 | 10,41 | 10,38 | Spotřeba [l/100 km] | Během testu | 171,43 | 258,83 | 251,33 |
Spotřeba [l/hod] | Během testu | 13,12 | 18,07 | 18,32 |
Spotřeba [l/t] | Během testu | 0,07 | 0,11 | 0,08 |
Přepravní kapacita [t/hod] | Během testu | 181,46 | 165,39 | 216,31 |
Sledované parametry
Pro určení výkonu jednotlivých vozidel a ekonomické zhodnocení testu byly měřeny tyto parametry. Čas vykládky a nakládky, cesty s nákladem a pro náklad, celkový čas. Průměrná rychlost na trase s nákladem a bez nákladu. Spotřeba paliva.
Vyhodnocení testu
Z hodnot v tabulkách je zřejmé, že TATRA PHOENIX je rychlejší jak při přepravě nákladu, tak při jízdě naprázdno. Rozdíl v rychlostech může být i 40 %, ale také prakticky zanedbatelný, v závislosti na terénu a délce trasy. Kloubové dumpery mají naopak výrazně navrch při vykládce, kdy se zbavují nákladu přibližně dvakrát rychleji než testovaná tatrovka. Větší objem korby dumperu usnadňuje při nakládání práci strojníkovi rýpadla, což se projevilo v přepočtu na tunu mírně rychlejší nakládkou.
Na delší trase tedy TATRA s přehledem dosáhla lepšího celkového času asi o 13 %. Oproti menšímu z dumperů převezla o 15 % více materiálů a při tom spotřebovala o 27 % méně paliva. Spotřeba paliva na převezenou tunu pak u TATRY PHOENIX byla o 45 % nižší. V porovnání s větším dumperem převezla o 8 % materiálu méně při o 24 % nižší spotřebě. Spotřebu na dopravenou tunu tak měla o 18 % nižší.
Na kratší měkčí trase byla TATRA PHOENIX v porovníní s menším z dumperů o 9 % rychlejší a převezla o 10 % více materiálu. V přepočtu na dopravenou tunu vychází spotřeba o 34 % nižší. Oproti většímu dumperu byla TATRA rychlejší o 5 % a převezla o 16 % méně nákladu. Spotřebu na přepravenou tunu měla stále o 15 % lepší TATRA.
Naměřené hodnoty byly samozřejmě hodnoceny podrobněji s ohledem na dlouhodobé využití, spotřebu provozních hmot a náhradních dílů i na náklady spojené s pořízením stroje. Tyto údaje, ač jsou zajímavé, neuvádíme. Je věcí každého provozovatele zhodnotit své podmínky a vybrat řešení, které mu bude vyhovovat.
Tento test ukázal, že padesátitunový těžební speciál TATRA PHOENIX může být zajímavou alternativou ke kloubovým dumperům, jimž se vyrovná a může podávat i vyšší výkony s nižšími provozními náklady. Především při přepravě na delší trasy, kdy svojí rychlostí eliminuje pomalejší vykládku, dosahuje velice zajímavých výsledků. Jeho použití je více univerzální, ale s rostoucím valivým odporem jeho výkonnost klesá a výhodu získává konstrukční řešení dumprů.