Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 28.3. – svátek slaví Soňa

Potenciál pracovních strojů TATRA PHOENIX

Zveřejněno: 20. 1. 2013

Na jaře roku 2012 se v prostředí povrchového lomu Bílina uskutečnil zajímavý test. Pracovní stroje odlišných konstrukcí, nákladní vůz s typovým označením TATRA 158 a kloubový dumper VOLVO A35E, dostaly za úkol převážet stejný materiál po shodné trati. Současně, aby srovnání nebylo zkresleno povětrnostními vlivy. Výsledky dvoudenního testu jsou zajímavé nejen pro provozovatele vozového parku, společnost SD-Autodoprava, a.s., která tyto stroje využívá při své každodenní činnosti.

Technologická doprava v prostředí povrchových dolů a lomů je činnost kladoucí vysoké nároky na techniku i lidi, kteří ji obsluhují a zajišťují její provoz. Samotná doprava je součástí komplexního systému těžby a zpracování nerostných surovin. Těžený materiál je přepravován především pásovými dopravníky, ale při skrývce, odvozu hlušiny či následné rekultivaci vytěženého území jsou pracovní stroje nenahraditelné.

Padesátitunový těžební speciál TATRA PHOENIX 8x8 vypadá vedle dumperu VOLVO A35D jako střízlík
Padesátitunový těžební speciál TATRA PHOENIX 8x8 vypadá vedle dumperu VOLVO A35D jako střízlík

Možnosti nového speciálu

Společnost SD-Autodoprava provozuje celou flotilu nákladních vozidel TATRA pro dopravu po komunikacích i mimo ně. Disponuje jedno- i třístrannými sklápěči, valníky s hydraulickou rukou i bez, montážními plošinami, jeřáby a cisternami na podvozcích TATRA 815 v provedení 6×6 a 8×8. Dále jednostrannými sklápěči TATRA 163 6×6 JAMAL v lehkém i těžkém provedení. Zájem o novou řadu TATRA PHOENIX je tedy pochopitelný.

TATRA se s novým Phoenixem 8×8 dostává poprvé s užitečnou hmotností nad 30 tun a z hlediska přepravní kapacity je srovnatelná s kloubovými dumpery VOLVO A35E, které se v bílinském dolu používají. Dokáže však nákladní automobil podávat stejné výkony jako osvědčený kloubový dumper? Pokud ano, bude to ekonomicky přijatelné? Odpovědi na tyto a další otázky měla dát praktická zkouška. S testem v reálném těžebním provozu přišla právě kopřivnická Tatra, aby si ověřila možnosti nového speciálu.

TATRA PHOENIXVOLVO A35EVOLVO A40E
Rozvor [mm]2150 + 2560 + 14504578 + 18204518 + 1940
Šířka [mm]250032583432
Rozchod (vpředu/vzadu) [mm]1942/17742534/25342636/2636
Pneumatikypřední 16R20, zadní 24R2129,5 R2529,5 R25
Délka [mm]88501118211265
Výška [mm]355537163768
Objem korby [m3]1820,524 m3
Maximální technická hmotnost [kg]500006160069200
Užitná hmotnost [kg]331003350039000
Maximální rychlost [km/hod.]605757

David versus Goliáš

Možná trochu nadnesené, ale výstižné. Padesátitunový těžební speciál TATRA PHOENIX 8×8 vypadá vedle dumperu jako střízlík. Testu se zúčastnil, kromě dumperu VOLVO A35E, i jeho větší sourozenec dumper VOLVO A40E. Pojďme si představit všechny stroje.

TATRA 158 – 8P5R46.231 8×8.1R

Novinka kombinující modernizovaný tatrovácký podvozek (centrální nosná roura a výkyvné polonápravy v kombinaci se vzduchovým pérováním) s moderním motorem řady PACCAR MX, převodovkou ZF a dvoumístnou klimatizovanou kabinou s nezávislým vytápěním.

Motor: Šestiválcový PACCAR MX 340, objem 12,9 litru, výkon 340 kW/1500 min-1, krouticí moment 2300 Nm/1000–1400 min-1, EURO V

VOLVO A35E a VOLVO A40E

Osvědčená konstrukce jednoosého traktoru s kloubově připojeným dvouosým podvozkem korby se zvýšeným objemem a nosností. Jednomístná centrální klimatizovaná kabina s inteligentním komunikačním systémem.

Motor dumperu A35E: VOLVO D12D AEE3, objem 12,0 litru, výkon 313 kW/1800 min-1, krouticí moment 2100 Nm/1200 min-1, Stage IIIA.

Motor dumperu A40E: VOLVO D16E AAE3, objem 16,0 litru, výkon 350 kW/1800 min-1, krouticí moment 2525 Nm/1200 min-1, Stage IIIA.

Dumpery VOLVO řady E jsou na trhu od roku 2007 a v současné době je k dispozici řada F, která má jiné provozní parametry.

Kloubový dumper VOLVO A35E je stvořen pro práci v těžebním průmyslu
Kloubový dumper VOLVO A35E je stvořen pro práci v těžebním průmyslu

Testovací okruhy

Technologická doprava se vyznačuje vysokou frekvencí nakládky a vykládky a přepravou na krátké vzdálenosti. Náročnost terénu závisí na charakteru lomu, úrovni v rámci lomu a na povětrnostních podmínkách.

Vybrány byly trasy, které jsou pro nasazení pracovních strojů v hnědouhelném dolu typické.

A) Delší okruh

Vzdálenost – 1600 m v jednom směru, převýšení – více než 70 m, podklad pevný, odolný, s malým valivým odporem.

ParametrPopisTATRA PHOENIXVOLVO A35DVOLVO A40D
Čas [min]Vykládka1,370,700,59
Jízda pro náklad5,21 6,567,18
Nakládka1,811,682,36
Jízda s nákladem5,867,526,27
Celkový čas14,2516,4616,4
Rychlost [km/hod.]Jízda pro náklad30,217,413,37
Jízda s nákladem21,614,2515,31
Spotřeba [l/100 km]Během testu158,38230,06240,72
Spotřeba [l/hod]Během testu21,2926,8428,18
Spotřeba [l/t]Během testu0,170,250,21
Přepravní kapacita [t/hod]Během testu 125,81108,92136,64

B) Kratší okruh

Vzdálenost – 630 m v jednom směru, převýšení – přibližně 10 m, těžký terén s velkým valivým odporem.

Převážený materiál tvořila hlušina o měrné hmotnosti 1660 kg/m3, pro nakládku bylo použito hydraulické rýpadlo se lžící o objemu 4,5 m3. PHOENIX a VOLVO A35E převážely 18 m3, větší VOLVO A40E 22,5 m3 hlušiny. Každý z okruhů se jezdil celý den.

ParametrPopisTATRA PHOENIXVOLVO A35DVOLVO A40D
Čas [min]Vykládka1,260,640,61
Jízda pro náklad3,53 5,124,29
Nakládka1,551,441,83
Jízda s nákladem3,543,633,64
Celkový čas9,8810,4110,38
Rychlost [km/hod.]Jízda pro náklad10,717,388,81
Jízda s nákladem10,6810,4110,38
Spotřeba [l/100 km]Během testu171,43258,83251,33
Spotřeba [l/hod]Během testu13,1218,0718,32
Spotřeba [l/t]Během testu0,070,110,08
Přepravní kapacita [t/hod]Během testu 181,46165,39216,31

Sledované parametry

Pro určení výkonu jednotlivých vozidel a ekonomické zhodnocení testu byly měřeny tyto parametry. Čas vykládky a nakládky, cesty s nákladem a pro náklad, celkový čas. Průměrná rychlost na trase s nákladem a bez nákladu. Spotřeba paliva.

Vyhodnocení testu

Z hodnot v tabulkách je zřejmé, že TATRA PHOENIX je rychlejší jak při přepravě nákladu, tak při jízdě naprázdno. Rozdíl v rychlostech může být i 40 %, ale také prakticky zanedbatelný, v závislosti na terénu a délce trasy. Kloubové dumpery mají naopak výrazně navrch při vykládce, kdy se zbavují nákladu přibližně dvakrát rychleji než testovaná tatrovka. Větší objem korby dumperu usnadňuje při nakládání práci strojníkovi rýpadla, což se projevilo v přepočtu na tunu mírně rychlejší nakládkou.

Na delší trase tedy TATRA s přehledem dosáhla lepšího celkového času asi o 13 %. Oproti menšímu z dumperů převezla o 15 % více materiálů a při tom spotřebovala o 27 % méně paliva. Spotřeba paliva na převezenou tunu pak u TATRY PHOENIX byla o 45 % nižší. V porovnání s větším dumperem převezla o 8 % materiálu méně při o 24 % nižší spotřebě. Spotřebu na dopravenou tunu tak měla o 18 % nižší.

Na kratší měkčí trase byla TATRA PHOENIX v porovníní s menším z dumperů o 9 % rychlejší a převezla o 10 % více materiálu. V přepočtu na dopravenou tunu vychází spotřeba o 34 % nižší. Oproti většímu dumperu byla TATRA rychlejší o 5 % a převezla o 16 % méně nákladu. Spotřebu na přepravenou tunu měla stále o 15 % lepší TATRA.

Naměřené hodnoty byly samozřejmě hodnoceny podrobněji s ohledem na dlouhodobé využití, spotřebu provozních hmot a náhradních dílů i na náklady spojené s pořízením stroje. Tyto údaje, ač jsou zajímavé, neuvádíme. Je věcí každého provozovatele zhodnotit své podmínky a vybrat řešení, které mu bude vyhovovat.

Tento test ukázal, že padesátitunový těžební speciál TATRA PHOENIX může být zajímavou alternativou ke kloubovým dumperům, jimž se vyrovná a může podávat i vyšší výkony s nižšími provozními náklady. Především při přepravě na delší trasy, kdy svojí rychlostí eliminuje pomalejší vykládku, dosahuje velice zajímavých výsledků. Jeho použití je více univerzální, ale s rostoucím valivým odporem jeho výkonnost klesá a výhodu získává konstrukční řešení dumprů.

Autor: Ing. Petr Volf
Foto: Archiv firmy TATRA, a.s.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Pojízdné pístové kompresory z Chrástu. Nechyběly na žádné československé stavbě

Zveřejněno 27.3. Většinu své služby stály mimo pozornost jakýchkoliv nadšenců. Často zastrčené stranou někde v rohu staveniště. Je to pochopitelné – nejednalo se o působivé pohybující se siláky, kteří by zvedali těžká břemena či rozrývali nepoddajnou zeminu. Pokud… celý příspěvek

S-DEUTZ jste vždy o krok napřed. Ucelená nabídka služeb pro maximální péči o motor

Zveřejněno 25.3. Společnost DEUTZ AG, významný výrobce motorů přináší pro své stávající i potenciální zákazníky nové služby nesoucí název S-DEUTZ. Proč písmeno S na začátku? Protože jsou v něm zahrnuta hned tři anglická slova začínající na „S“ vystihující služby –… celý příspěvek

DEMTEC Service představuje automatické rychloupínací systémy OilQuick

Zveřejněno 22.3. Výměna mechanického a hydraulického příslušenství na stavební stroje nebyla snad nikdy jednoduší. Z pohodlí kabiny, s maximálním jištěním a doslova za pár vteřin zvládne průměrně zkušený strojník vyměnit pracovní nářadí na svém stroji. Společnost… celý příspěvek