Na úplný začátek se sluší si jednotlivé stroje představit. V testu byla postupně zkoušena rýpadla: Yanmar ViO50 (4,8 tuny), ViO57 Advance (5,5 tuny), ViO80-2PB a SV60. Model ViO57 byl osazen naklápěcím rotátorem Steelwrist X06, na který byly upínány originální lžíce Steelwrist. Z uvedeného výčtu strojů jsou dva s nulovým přesahem zádě (ViO50/ViO57), model SV60 je kompakt s mírně zkrácenou zádí. Model ViO80, reprezentující kategorii středních rýpadel, měl třídílný lomený výložník. Obecně patří tyto stroje k nejprodávanějším modelům Yanmar na trhu, což společnost ASbud jako jejich oficiální dealer nyní podpořila prodlouženými zárukami až na pět let a také možností financovat nákup rýpadel pomocí úvěru s nulovou úrokovou sazbou!
Specifická hydraulika od Yanmaru
Obecným rysem těchto čtyř rýpadel je mimořádná konstrukční vyspělost, která se projevuje snad v každém detailu, od kabiny až po podvozek. Vysokou pracovní produktivitu zajišťuje u Yanmaru jedinečný hydraulický systém, jenž bývá označován jako VIPPS. (Nové modelové řady, které jsou postupně umísťovány na trh, mají ještě rychlejší a vyspělejší systém VIPPS2, poznámka redakce.) Jde o to, že při zatížení stroje – při výkopových pracích, vrtání apod. – se výkon jednotlivých hydraulických čerpadel (dvě pístová s proměnlivým průtokem a jedno, případně dvě zubová) sdružuje a skrze směrový regulační ventil je optimálně distribuován. Výsledkem je, že rýpadla neztrácejí sílu ani při kombinovaných pohybech (výložníku, násady s příslušenstvím a při současném pojezdu), práce je plynulá a vysoce efektivní. Tento systém si Yanmar nechal patentovat; obdobné řešení (i když samozřejmě pod jiným názvem) využívají také rýpadla Takeuchi. Stroje jsou v základu vybaveny přídavnými okruhy, které se ovládají pomocí tlačítka na pravém a levém joysticku. K nastavení požadovaného tlaku slouží dvojice chytře umístěných otočných potenciometrů (na panelu pod joysticky), kde strojník pootočením tlačítka snadno navolí požadovaný výkon.
Motory udávají tón celému trhu
Hydraulický systém je spjat s moderními hnacími jednotkami Yanmar. Ty se obecně vyznačují sametově tichým chodem a nízkou spotřebou paliva. Ostatně v kategorii motorů se Yanmar řadí mezi světovou špičku, o čemž svědčí i fakt, že jeho motory (spolu s těmi od Kuboty) patří k nejčastějším zástavbovým jednotkám na trhu (využívají je i ostatní konkurenční výrobci). U testovaných modelů jsme měli pod kapotou čest s nízkoemisními čtyřválci Common Rail s přímým vstřikováním, vybavenými systémem EGR a filtrem pevných částic. Z hlediska výsledné spotřeby paliva pak potěší dvě funkce dodávané v základu: automatické zpomalení otáček a eco mód (aktivuje se kolébkovým tlačítkem na bočním panelu).
Stabilita? Hranice možného byla opět posunuta...
Výkonný motor spolu s hydraulikou by bez pořádného „železa” okolo nedával smysl, a proto v Yanmaru věnovali velkou péči i podvozku a rameni. Základem podvozku je osvědčený robustní rám ve tvaru písmene X. Ten má podobně jako přepracovaný výložník skříňovou konstrukci, která poskytuje vyšší torzní tuhost, prodlužuje životnost a zároveň není vykoupena nadbytečnými kilogramy. Robustní řešení těch nejnamáhanějších částí stroje se samozřejmě podepisuje pod nízkými celkovými náklady na provoz (tzv. total costs of ownership). Chytře řešené je i horní vedení pístnic a válců, jež jsou navíc chráněny speciálním ocelovým plátem. Stroje tak ustojí i tvrdé zacházení a majitel se o ně nemusí tolik bát, ani když je svěří do rukou méně zkušeného strojníka.
S robustní konstrukcí souvisí i stabilita stroje. To, co místy s mašinami v Rožnově předváděl Radim Fucyman, bralo dech, nicméně za celou dobu testování nedostal žádný stroj do hraniční situace. Uvedené svědčí o výborném rozložení hmotnosti a také kvalitě pásových podvozků. V souvislosti s nimi musíme zmínit i další patentovaný konstrukční prvek, kterým byl osazen model ViO80 a který je známý pod označením VICTAS. Jde o speciální asymetrický pásový podvozek, jenž zvyšuje styčnou plochu se zemí a zlepšuje celkovou trakci. Ve výsledku dochází k menšímu opotřebení gumových pásů, pojezd je tišší a taktéž jsou eliminovány nežádoucí vibrace přenášené do kabiny. Pozoruhodnou nosnost a stabilitu na poměry této třídy kompaktních strojů jsme měli možnost vidět zejména u modelu SV60, který „posadí” jednotunový náklad do výšky 5,1 metru (hodnoty mohou být ještě lepší v případě volitelné výbavy v podobě 200kilového přídavného závaží).
Kompaktní tvary výhodou
Dobrý dojem na nás udělalo zpracování nástaveb. Testovaná rýpadla Yanmar si hravě poradí i ve stísněných prostorech, a to díky svým kompaktním rozměrům. Jak už bylo řečeno, dva testované modely měly nulový přesah, ale ani zbývající dva si s nimi po stránce úspornosti vnějších tvarů nezadaly. Co se týče strojů bez přesahu, patří Yanmar vlastně k „duchovním otcům” celého konceptu. Byl to totiž vůbec první výrobce na světě, který s tímto řešením u stavebních strojů přišel. I proto jsou jeho kompakty dodnes v mnoha směrech nedostižné. To jsme měli možnost vidět například na nejmenším testovaném stroji ViO50. Zkrácená záď se totiž nijak neprojevila na množství místa v kabině – i v tomto případě má strojník k dispozici plnohodnotnou komfortní kabinu s příkladným 360° výhledem a s dostatkem místa pro nohy i ruce. Výhodu u kompaktů je také fakt, že jejich šířka nepřesahuje dva metry, což usnadňuje transport techniky (vejdou se na klasický podval za osobní automobil).
Prémiovost stroje vynikne v kabině
Kabiny obecně jsou u současných strojů ostře sledovaným „ukazatelem”, a to i vzhledem k tomu, co už jsme zmiňovali: u klíčových komponentů, jako jsou motory nebo hydraulika, se víceméně stále dokola opakují titíž výrobci, a kabina je tak místem, kde se může naplno projevit nějaká individualita. I soudě podle reakcí, které jsme zaznamenali během našeho testování, můžeme konstatovat, že Yanmar to dělá zatraceně dobře. Skvělý přístup do kabiny, odvětrávaná prémiová sedačka a ovládací prvky přesně tam, kde se dají čekat – tak by mohlo znít stručné zhodnocení pracovního prostoru strojníka. Můžeme ale i pokračovat. Co se povedlo, je zvětšený prostor pro nohy, s čímž souvisí i nová ergonomie pracovních pedálů (u SV60 navíc s možností sklápění). Největší „obývák” mezi testovanými stroji nabídl model SV60; podle údajů výrobce poskytuje jeho kabina v porovnání s konkurencí až o 41 procent více místa. Realita tomu odpovídá.
Líbily se nám také dobře řešené ventilační průduchy, okenní roletka a joysticky, jež dobře padnou do ruky a jsou vyrobeny z měkčeného plastu, který se dobře drží. Ovládací displeje mají velikost kolem 3,3 palce a jsou integrovány do pravého bočního panelu. Nejsou příliš velké, nicméně to považujeme spíše za výhodu, protože kdo by chtěl v pracovním stroji komunikovat prostřednictvím velkoplošného „televizoru”? (Stačí, že nám je strkají do aut.) Displej obsahuje několik jednoduchých LED indikátorů, grafika je přehledná a jednoduchá. Vedle běžných provozních záležitostí jsou na displeji zobrazovány i chybové kódy a údržbový plán (pomocí kalendáře).
Silné spojení: ASbud plus Yanmar
Než se budeme věnovat závěrečnému zhodnocení od Radima Fucymana, dodejme, že ASbud nabízí ke strojům Yanmar komplexní příslušenství. Podkopové nebo svahovací lžíce, vrtáky, kladiva a spoustu dalšího – to vše vám nakonfigurují přesně dle představ. Nově jsou v sortimentu také vysoce kvalitní naklápěcí rotátory Steelwrist (včetně varianty s manipulačními kleštěmi, kterou jsme si v Rožnově také vyzkoušeli) a lžíce od stejné značky. Výhodou ASbudu je rovněž vlastní značkový servis, jenž se komplexně postará o každý stroj, a to včetně náročnějších úprav/oprav hydrauliky a servisu motorů. To, že je spolehlivě fungující servis v dnešní době obrovskou přidanou hodnotou, asi není třeba zdůrazňovat...
Za stroje usedá Radim Fucyman
Jeho jméno vyvolávalo mezi ostatními účastníky dovednostních strojnických soutěží doslova zděšení. „Je tu Fucyman, první místo je obsazené!” Přesně tak zněl po dlouhá léta, kdy jsem se podílel na přípravě soutěží Klubu posádek Cat1) , nejčastější povzdech ostatních soutěžících. Sedminásobný vítěz těchto klání, trojnásobný účastník mistrovství Evropy KPC, účastník nejobtížnějšího mistrovství světa KPC v britském Leicesteru a současně také strojník s více než 25 lety praxe – to všechno v jedné osobě rodáka z Frýdecko-Místecka. Přijal pozvání firmy ASbud a postupně usedl za joysticky všech přistavených rýpadel. Vedle této reportáže bude výstupem akce rovněž video, které v Rožnově natočil námi koordinovaný profesionální filmařský štáb. To už brzy bude dostupné na našich sociálních sítích a také na YouTube.
Hodnocení Radima Fucymana
„Musím říci, že jsem nadšený. Vyzkoušel jsem v praxi hodně strojů, ale přiznávám, že Yanmar mě dostal. A to až tak, že bych si jednu mašinu klidně rovnou odvezl. Je tu jeden model, o němž si myslím, že je rolls-roycem mezi malými kompakty (řeč je o ViO80, pozn. red.), ostatní stroje za ním ale nijak výrazně nezaostaly. Na ViO80 je perfektní třídílný výložník. Je to výborný pomocník při výkopech a v situacích, kdy se potřebujete – jak já říkám – zlomit. Jinak mě obecně u Yamaru příjemně překvapila hydraulika, která je citlivá, někdy možná až moc, a která výborně reaguje na povely strojníka. Ovládání je jednoduché a zvládne to i dítě. Vyzkoušel jsem postupně jednotlivé bagry při práci ve velkém náklonu a jsou stabilní, dobře drží stopu a cítil jsem se uvnitř jistě. Samozřejmě to chce nějaký cvik, ale tyto stroje vás ve štychu nenechají. Co se mi také líbilo, bylo nastavování hydrauliky na potenciometru. Jednoduché, dá se nastavit i při pojezdu. Stroje jsou silné, zkoušel jsem pojezd při současném otáčení rotátoru s lžící, stroj si s tím poradil, i když to chtělo jet pozvolna. Poprvé jsem měl možnost vyzkoušet si Steelwrist s jejich originální lžící. Musím říci parádní věc, a kdo se tohle naučí na stavbě používat, udělá s tím pořádný kus práce. Co se týče pohodlí strojníka, super, výhled z kabiny zrovna tak. Za sebe mohu rýpadla Yanmar s klidem doporučit, ostudu vám neudělají...”
A co říci více? Snad jen sledujte nás na Facebooku/Instagramu, aby vám neuniklo video z testování strojů!