Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 27.4. – svátek slaví Jaroslav

Sací bagr - alternativní metoda hloubení

Zveřejněno: 6. 7. 2004

Přesto, že stavební mechanizace nahrazuje stále více těžkou manuální práci, jsou místa, kde rypadlo či minirypadlo beze zbytku nasadit nelze. V zastavěných zónách nebo například všude tam, kde jsou již v zemi položeny kabely a potrubní rozvody, bývá pouze mechanické hloubení zpravidla problematické a neobejde se bez nepříliš efektivní ruční práce. Přesto i v takových případech existuje překvapivě účinná alternativa, kterou je tzv. sací bagr.



Sací bagr na první pohled rozhodně nepřipomíná klasický bagr, respektive rypadlo, tedy zařízení, na která jsme z našich stavenišť při hloubení jam zvyklí; svým vnějším vzhledem možná odkazuje spíše k vozům technických služeb.
To mu však neubírá nezpochybnitelné funkční přednosti, jejichž využití je skutečně mnohostranné. Sací bagr je užitečný při řešení havarijních situací, jako jsou poruchy plynových a vodovodních rozvodů nebo kabelových vedení.

Osvědčuje se i v rámci inženýrského stavitelství při provádění domovních přípojek pro hloubení startovací a cílové jámy u horizontálních vrtů a při potřebě výměny šoupátek a kontrolních armatur.
Velký význam má i jeho nasazení při hloubení rýh v městských zónách resp. tam, kde jsou v zemi již položena vedení a potrubí a také při čištění ucpaných uličních vpustí, šachet nebo odvodňovacích svodů. Je vítaným pomocníkem při řešení sanačních projektů, jako je např. odsávání kontaminovaných zemin nebo odkrývání základových, venkovních nebo obvodových zdí apod.

Ze studie, jež byla na základě předchozích zkoušek vypracována v roce 1993 v německém Karlsruhe, vyplývá, že s použitím sacího bagru lze snížit výskyt případných škod (způsobených na rozvodech v zemi) minimálně o 90 %. Úspornost použité technologie dokládá fakt, že dobu prací lze zredukovat například ze 3 na 2 dny, přičemž celý proces vyžaduje zřetelně menší rozměry vyhloubených jam.

A jak funguje?
Nasávání sypkého materiálu – např. zeminy, štěrku, rozdrceného kamenitého materiálu (živičné vozovky) atd., do průměru 250 mm a hmotnosti 40 kg – se provádí pomocí sací hadice. Touto hadicí lze pomocí hydrauliky pohybovat v prostoru trojdimenzionálně, přičemž bez namontovaného prodloužení dosáhne do hloubky 1,2 m.
S připevněným standardním nástavcem hadice lze provádět hloubkové výkopy až do 8 m pod povrchem. Pomocí sací hadice je nasátý materiál dopraven do sběrného kontejneru o kapacitě 9 m3, umístěného na vozidle. Tento kontejner se vyprazdňuje do strany. Osa otáčení kontejneru je ve výšce 1,6 m nad povrchem, čímž je dána možnost vyprazdňovat obsah např. do dalších, k tomuto účelu přistavených kontejnerů.

Sací efekt je docílen pomocí výkonného ventilátoru, který, poháněn motorem nosného vozidla, vytváří silný objemový proud vzduchu. Pomocí dvou spojek je zajištěno jemné a plynulé zvyšování otáček ventilátoru až na pracovní počet otáček. Dvouokruhová hydraulická soustava zásobuje potřebnou energií veškeré spotřebiče, které jsou v provozu.



Funkce potřebné pro odsávání lze řídit pomocí ovládací skříně nebo prostřednictvím dálkového ovládání. To umožňuje ovládat sací bagr přímo z místa odsávání. V kontejneru a ve filtrovacím prostoru je integrován třístupňový, vysoce výkonný JEMNÝ FILTRAČNÍ SYSTÉM, DÍKY NĚMUŽ lze bez problémů přemisťovat i prašné materiály, piliny, dřevěnou dr, granuláty, vodu, kaly nebo bahno. Kompletní vyprázdnění tohoto filtračního systému se provádí opět nakloněním kontejneru na stranu.

Sání místo bagrování
Nová plynová přípojka
Doba sání: 30 min, Množství: cca 2 m3
Před realizací nových podzemních vedení stojí často investor před řadou úkolů, které musí vyřešit. Obstarání kladečských plánů a písemné výpovědi o vedení. Následuje zaměření vedení na základě šetření a vybudování vyhledávací sondy skutečného stavu.
Po nasazení přístrojů pro vyhledávání potrubí a to nejen pro betonové potrubí ale i potrubí z PVC, PE a kabely z optických vláken zbývá vyznačit průběh vedení a informovat a přesně instruovat všechny zúčastněné osoby a firmy, a pak teprve bagrovat.
Využitím sacího bagru lze bez poškození, zjistit přesný stav vedení pod zemí a současně budovat novou trasu.

Provozovatel ocení především tyto výhody:
• časovou úsporu až do výše 12-násobku oproti postupu ručního hloubení jam;
• kompletní řešení s jedním vozidlem – strojem;
• okamžité nasazení bez projekčních plánů potrubí a situačních plánů;
• minimální rozměry výkopové jámy;
• možnost redukce výlomů a porušení vozovkových povrchů a objemu výkopů o více než 50 %, menší hlavový otvor;
• okamžité, ekologicky nezávadné odstranění odsávaného materiálu;
• nasazení sací technologie v omezených prostorových podmínkách;
• čistotu okolí staveniště.


Technologie sacího bagru byla postavena tak, aby během provozu byly zohledněny vnější vlivy zařízení na okolní prostředí. Všem, kterým záleží na životním prostředí ocení mj. technologii, která je v souladu s legislativou o recyklačním hospodářství a minimální potřebný prostor k vytvoření výkopové jámy.
Mezi další hodnocené skutečnosti patří i snižování znečišťování ovzduší výfukovými plyny – nasazení pouze jednoho vozidla (sací bagr) pro odebrání a odvoz zemního materiálu.
Mezi druhotné, ale důležité předností sacího bagru patří jen nepatrné hospodářské dopady, pokud jde o omezování dopravního provozu osobních vozů zařízením staveniště, protože pro sací vozidlo je zabráno pouze jedno pracovní místo (konvenční řešení vyžaduje rypadlo / bagr + dopravní vozidlo). Šetrnost bagru při odsávání zeminy ke kořenovým systémům stromů je jen důkazem o vyřešení i těch nejcitlivějších oblastí týkajících se životního prostředí.
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek