AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 26.6. – svátek slaví Adriana

Speciální přepravník na trubky

Zveřejněno: 17. 12. 2015

TATRA TRUCKS a.s. vedle standardní výroby verzí řady Phoenix a civilním sektorem poněkud opomíjené řady T 810 průběžné dodává zákazníkům i speciální podvozky. V druhé polovině roku 2015 tak mj. vyexpedovala další unikátní provedení vozidla, vyrobeného dle velmi specifických požadavků německého zákazníka. Jedná se o modifikované provedení řady TATRA FORCE – typ 790R74 12×6.2 – určené pro převoz až 18metrových trub uvnitř německého výrobního závodu.

Základními požadavky zákazníka byla nízká výška celého vozidla, dobrá manévrovatelnost, nosnost minimálně 45 tun a maximální rychlost 25 km/h.

Funkce a výbava

Vozidlo je poháněno standardním vzduchem chlazeným motorem TATRA T3C-928.90 Euro 3 o výkonu 300 kW/2 100 Nm (vozidlo nebude provozováno na veřejných komunikacích) v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou Allison a jednostupňovým přídavným převodem TATRA. Podvozek s nápravami bez redukcí v kolech má 1., 2., 5. a 6. nápravu řiditelnou – zadní dvě tradičně pomocí elektro-hydraulického systému firmy VSE. Poháněny jsou 1., 3. a 4. náprava. Všechny řiditelné nápravy jsou odpruženy vzduchovými vaky a s ohledem na sníženou rychlost vozidla je jejich nosnost 10 tun. Prostřední nápravy jsou pak odpruženy kombinací vzduchových vaků a listových per, přičemž jejich nosnost je 2×13 tun. První a poslední náprava jsou vybaveny zkrutným stabilizátorem. Řiditelné nápravy jsou opatřeny pneumatikami 445/65 R22,5, na prostřední dvojnápravě jsou pak pneumatiky 13 R22,5 ve dvojmontáži.

S ohledem na určení vozidla byla použita kabina řady TATRA FORCE v krátkém provedení, která je montována ve snížené poloze. Kabina je nesklopná, protože motor je uložen až za ní, ve standardní poloze pro vozidla řady TATRA FORCE. Kabina je dvoumístná s nezávislým topením a klimatizací.

Technické parametry

TATRA FORCE v tomto zákaznickém provedení má rozvor 2150 + 2600 + 1450 +1500 + 1650 mm a celkovou délku 13 700 mm, šířku 2550 mm a výšku 2035 mm. Obrysový průměr zatáčení činí 25 metrů, stopový pak 22,5 metru. Hmotnost podvozku činí 15 720 kg, celkově technicky přípustná hmotnost je 66 tun.

Německý dealer vozů TATRA nainstaluje na rám vozidla speciální držáky na převoz trub a předá jej konečnému zákazníkovi.

Mimochodem, vrátíme-li se do historie Tatry, pak v řadě vojenských speciálů najdeme i podvozky T 815-6MWR8T 12×12.1R v délce 14 030 mm nebo u civilních řad podvozek pro autojeřáb Tatra T 815-2PJ 12×8.1 v délce 12 817 mm. A nemýlím-li se, pak právě na jeřábovém podvozku byl již v osmdesátých letech postaven také speciál na přepravu trub, který pracoval na plynovodu v tehdejším Sovětském svazu, kde se v Tvrdém terénu plně osvědčil a na rozdíl od konkurence „přežil” i zimu.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek

Demopark 2025 přivítá odborníky z celé Evropy

Zveřejněno 20.6. V srdci durynské krajiny, na letišti Eisenach-Kindel, se letos v červnu odehraje největší evropská venkovní přehlídka technologií a inovací pro obory spojené se zelení s názvem Demopark 2025. Tento prestižní veletrh, který se uskuteční ve dnech 22… celý příspěvek

TERRA OPEN DAY 2025: show zaměřená nejen na manipulační techniku

Zveřejněno 11.6. V sídle společnosti TERRAMET v Praze-Čestlicích bylo 23. května pořádně živo. Na akci s názvem TERRA OPEN DAY 2025 se sjeli příznivci techniky JCB snad ze všech koutů České republiky. Po velkém úspěchu loňského ročníku, v rámci nějž bylo v lomu… celý příspěvek