Tatrovky zemědělci využívají už desítky let, většinou jako nosiče nástaveb (rozmetadlo hnoje, cisterna na kejdu, velkoobjemová korba atd.). Již slouží i poslední generace TATRA T158 PHOENIX, kterou dealeři příslušně upravují potřebám zemědělců2)3). Zemědělské podniky obhospodařují rozsáhlé plochy, které jsou často vzdálené od skladovacích areálů. Také se změnila struktura pěstovaných plodin, produkují se nejen potravinářské komodity, ale také energetické plodiny. S tím souvisí potřeba ekonomické přepravy plodin na delší vzdálenosti po běžných komunikacích. Výrobci traktorů nabízí řešení v podobě silných traktorů, které v kombinaci s velkoobjemovými návěsy dokáží přepravu zajistit. Se zvyšující se vzdáleností se ale do provozních nákladů nepříznivě promítá opotřebení pneumatik, nemalá spotřeba i omezená rychlost přepravy. TATRA má zkušenosti z provozu v náročných podmínkách při těžbě dřeva či z povrchových dolů4) a ví, že dokáže nabídnout ekonomicky zajímavé řešení.
Specifické požadavky
Zemědělské využití klade na techniku vyšší nároky než běžné stavebnictví. Je to dáno agresivním prostředím (hnůj, kejda, hnojiva) a také trvalé nasazení během sezónních prací, které je srovnatelné s provozem v těžebním průmyslu. Kyvné polonápravy a centrální nosná roura spolehlivě chrání všechny součásti hnacího traktu. Typicky choulostivý kardanův hřídel je zde pouze jeden, mezi hlavní a sestupnou převodovkou. Je tedy až nad centrální rourou. Velký důraz je kladen na kvalitu zemědělské produkce, zde má vliv rychlost zpracování produktů, tedy i rychlost přepravy. PHOENIX si udržuje komfort i při rychlé jízdě v terénu, v tomto ohledu může být jednoznačně přínosný. O výdělku rozhoduje efektivita využití techniky i lidí. U přepravy po silnici může TATRA opět nabídnout víc, více náprav znamená vyšší užitečnou hmotnost, vyšší rychlost představuje více cyklů přepravy. Úspěšné zemědělské podniky zvyšují rozlohu svých pozemků, čímž se vzdálenost přepravy zvyšuje. Provozovatelé bioplynových stanic jsou omezeni ekonomickou vzdáleností na omezené území. Ekonomika výroby energie (teplo, elektřina, biometan) závisí na velikosti zdroje. Tento segment ekonomické řešení přepravy biomasy uvítá. Díky vyššímu přepravnímu výkonu pomůže zemědělský speciál TATRA PHOENIX sklidit a zpracovat vypěstované plodiny ve vymezeném čase s minimálním počtem lidí. Pro zachování kvality půdního fondu, tedy základního zdroje pro výrobu zemědělských plodin, je důležité dosažení nízkých měrných tlaků na půdu, což umožňují nízkotlaké široké traktorové pneumatiky. Svým dílem přispěje i řiditelná třetí náprava.
Tahač zemědělských návěsů
Výsledkem naplnění výše uvedených požadavků je tříosý tahač zemědělských návěsů, který vychází z řady TATRA T158 PHOENIX. Je poháněný motorem PACCAR MX 265 – 340 kW EURO 5 o objemu 12,9 litrů. Převodovka je volitelně automatická šestistupňová Alisson 4500 nebo automatizovaná šestnáctistupňová ZF 16AS 2630 AS-Tronic. Do převodovek lze na přání integrovat retardér. Sestupná převodovka TATRA 2.30 TRK je dvoustupňová (řazení za klidu). Pomocné pohony mohou být vyvedeny z motoru, převodovky i z přídavné převodovky. Přední náprava je odpružena vzduchovými vlnovci v kombinaci s teleskopickými tlumiči. Zadní nápravy jsou odpruženy vzduchovými vlnovci s vinutými pružinami, se zatížením 11,5 tuny na nápravu. Všechny nápravy jsou poháněné, mají kolové redukce a osové diferenciály. Brzdy mají čtyři nezávislé systémy – provozní, parkovací, nouzový a motorový (volitelně dekompresní MX Engine Brake). Pro lepší manévrovatelnost může být třetí náprava vybavena elektro-hydraulickým systémem ovládání. Díky tomu lze do rychlosti až 40 km/h natáčet kola poslední nápravy v závislosti na rejdu přední nápravy. Při otáčení na pevném podkladu nejsou zbytečně odírány pneumatiky. Mezinápravový diferenciál umožňuje vybírat mezi pohonem 6×6 nebo 6x4 a opět přináší možnost snížení provozních nákladů za pohonné hmoty a pneumatiky. Pro šetrný pohyb po poli jsou osazeny pneumatiky 500/60R22,5 na přední a 600/50R22,5 na zadní nápravy. Dovolují maximální rychlost 65 km/h. Volitelně může být vůz vybaven automatickým centrálním huštěním pneumatik pro prodloužení životnosti pneumatik a komfortní obsluhu. Tahač zemědělských návěsů je vybaven výškově stavitelným zadním traktorovým závěsem a dvoupalcovou točnicí. Přední část vozidla může být upravena pro montáž neseného nářadí. Podle potřeby lze automobil vybavit výstupy hydrauliky, příp. kompletním okruhem hydrauliky pro návěs.
Crossover pro ekonomickou přepravu plodin
Tahač zemědělských návěsů TATRA PHOENIX 6×6 není zamýšlen jako 100% náhrada traktoru. Není také vhodný pro každého. Pokud ale řešíte přepravu plodin či produktů na vzdálenosti, které už nejsou pro traktory ekonomické, pak srovnejte jeho výkony a náklady s parametry Vámi zvoleného řešení. V Rolnické společnosti Lesonice si již ověřují svoji teoretickou úvahu v praxi. Předpokládají, že TATRA PHOENIX 6×6 dokáže proti běžně používaným, výkonově srovnatelným, traktorům, přepravit významně více hmoty, s nižšími náklady na přepravenou tunu, a díky zrychlení přeprav také uspořit personální náklady.
Odvoz hmoty z pole
Zjednodušený (bez vlivu nakládky a vykládky) propočet rychlosti a produktivity odvozu hmoty z pole do 20 km vzdáleného skladu při 10hodinové směně ukazuje na ekonomickou výhodnost v několika směrech. V porovnání s výkonově odpovídajícími traktory je TATRA PHOENIX 6×6 levnější řádově o stovky tisíc korun. PHOENIX může tahat větší návěsy díky více nápravám. Větší tříosý návěs je dražší než standardní traktorový tandemový přívěs, ale převeze o 6 400 kg více hmoty. To je skoro o třetinu více. I když použití nízkotlakých pneumatik omezuje maximální rychlost na 65 km/h, je rychlejší než traktor a i jeho průměrná rychlost bude vyšší. Dá se tedy předpokládat, že tahač zemědělských návěsů TATRA PHOENIX 6×6 přepraví za stejnou dobu na shodnou vzdálenost více hmoty.
Praktické testy
V současné době pracují tři prototypy v Rolnické společnosti Lesonice, která je členem společnosti ADW AGRO a.s., jež na vývoji tahače zemědělských návěsů spolupracuje. Blíží se doba, kdy nastanou vhodné podmínky pro korektní srovnání osvědčeného řešení přepravy traktory s řešením perspektivním v podobě „crossoveru” TATRA PHOENIX 6×6. Potvrdí se předpoklad, že PHOENIX bude produktivnější o celých 35 až 40 % než „standardní traktor”? A že k přepravě stejného objemu plodin spotřebuje méně pohonných hmot? Uvidíme a Vy se o tom dočtete na našich stránkách.
Mezitím se můžete s horkou novinkou setkat na výstavě Země Živitelka 2013, která se letos koná od 29.8. do 3.8. v Českých Budějovicích. Na výstavní plochu č. 114 Vás srdečně zvou pánové Petr Rusek, předseda představenstva TATRA TRUCKS a.s., a Martin Hobza, jednatel společnosti PARMA servis s.r.o.