Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 19.4. – svátek slaví Rostislav

TATRA PHOENIX T158 8P5R33/391 v provedení Agro

Zveřejněno: 27. 6. 2013

Novou TATRU PHOENIX neminula pozornost zemědělských podniků. Ve spolupráci autorizovaného dealera Miloslav Pašek a výrobce nástaveb Porgest a.s. byla realizována první plnohodnotná agro úprava již loni, v době, kdy se veřejnost s novým Phoenixem teprve seznamovala.

Nákladní vozidla TATRA v provedení Agro mají v zemědělských podnicích v Čechách dlouholetou tradici a mnohá vozidla z dávné historie fungují a slouží v různých modifikacích dodnes. Vzhledem k tomu, že tato vozidla jsou mnohdy dvacet a více let stará, je nutné je společně s již dožívajícími typy Š 706 a Liaz postupně nahrazovat. V mnoha podnicích tato vozidla již byla nahrazena traktory s návěsy nebo konkurenčními značkami nákladních aut.

Traktor nebo nákladní vozidlo?

Obě tyto skupiny mají své specifické použití. Traktory s návěsy nebo s přívěsy uvezou velké množství materiálu a mají univerzální použití. Při dopravě materiálu po silnici v katastru rozlehlejších podniků však mají vysokou spotřebu nafty a také vysoké opotřebení pneumatik, které nejsou určeny na silnici. Proti tomu může částečně stát využití nákladního vozidla, mnohdy neplně pohonného (4×2 nebo 6×4), které na silnici vykazuje nízkou spotřebu nafty a na delší dopravní vzdálenosti je v hospodárnosti traktorem nepřekonatelné. Na druhou stranu je jeho využití mimo zpevněné komunikace silně omezené.

Mezi těmito dvěma póly stojí TATRA v provedení Agro jako nosič výměnných nástaveb, která nabízí výbornou prostupnost terénem, dobré jízdní vlastnosti i ekonomiku na silnici.

TATRA PHOENIX Agro při sklizni kukuřice na siláž - typ 8P5R33/391, s univerzální korbou S3 (výrobce a foto Porgest a.s.)
TATRA PHOENIX Agro při sklizni kukuřice na siláž - typ 8P5R33/391, s univerzální korbou S3 (výrobce a foto Porgest a.s.)

Pohled do minulosti

Lze říci, že problematika aplikace zemědělských nástaveb na vozidla TATRA starší řady T815 byla poměrně zvládnutá. Tyto nástavby Miloslav Pašek – autorizovaný dealer TATRA řešil společně s výrobcem nástaveb firmou Porgest a.s. z Nového Jičína, která korby vyrábí rovněž do prvovýroby TATRA a.s., tudíž má s touto problematikou bohaté zkušenosti.

V roce 2011 byla představena nová revoluční řada TATRA T158 PHOENIX a byli jsme tímto, i díky zájmu zákazníků, postaveni před nutnost řešení aplikace agro nástaveb i na tento podvozek. Není problém postavit normální sklápěč, ale je náročné postavit podvozek s pohonem stávajících zemědělských nástaveb, které se v současnosti vyrábějí nebo které se vyráběly před mnoha lety. Toto byl v kombinaci s novou technikou podvozku nelehký úkol.

V roce 2012 byla zákazníkovi předána první plnohodnotná TATRA PHOENIX Agro vybavená pomocným pohonem pro pohon nástaveb jako je rozmetadlo hnoje, cisterna apod.

TATRA T815 Agro - typ 231R25/371, s celohliníkovou korbou S2, výrobce: Porgest a.s. (foto Miloslav Pašek)
TATRA T815 Agro - typ 231R25/371, s celohliníkovou korbou S2, výrobce: Porgest a.s. (foto Miloslav Pašek)

Spolupráce TATRA – DAF

Nová výrobní řada PHOENIX je přelomovým modelem v novodobé historii Kopřivnické automobilky. Kombinuje osvědčenou spolehlivou techniku TATRA s komponenty výrobce DAF, který dodává kabinu a motor společně s převodovkou ZF. To je logický a nevyhnutelný výsledek spolupráce v dnešní globalizované době. Nákladní automobil Phoenix však nadále využívá klasickou tatrováckou koncepci s centrální rourou a průběžným rámem s nezávislým zavěšením a odpružením kol v nejnovějším provedení s přední, vzduchem odpruženou nápravou, která se vyznačuje nižší hmotností, větším rejdem a lepším komfortem odpružení, který patří ke špičce mezi nákladními vozy.

Další novinky

Kabina řady PHOENIX je v porovnání s původní kabinou z T815 nesrovnatelně modernější a řidiči nabízí lepší pohodlí, prostornost, ergonomii a veškeré technické vymoženosti současnosti. Kabinu lze rovněž dodat v prodlouženém provedení s lůžkem.

Model PHOENIX je vybaven motory Paccar o výkonu 265, 300 a 340 kW, které přinášejí lepší uživatelské a provozní vlastnosti, zejména lepší pružnost, spotřebu a výkonnou motorovou brzdu. Ve spojení s 16-ti rychlostní manuální převodovkou ZF (na přání s robotizovanou verzí AS-Tronic popř. s intardérem) dostává zákazník všestranné, výkonné a úsporné vozidlo.

V současné době je již u modelu PHOENIX v nabídce celá řada prvků výbavy, které umožňují postavit vozidlo podle konkrétního požadavku zákazníka tak, aby obstálo v různých podmínkách provozu a přineslo užitek jak provozovateli, tak i řidiči.

Základní provedení nástaveb

Úpravu podvozku a výrobu koreb zajišťuje firma Porgest a.s. Úprava zahrnuje zejména zkrácení zadního převisu šasi při zachování možnosti tahu 24 t přívěsu, montáž kompletní hydrauliky, příčníků s roztečí agro a pomocné převodovky pro pohon zemědělských nástaveb. Pohon nástaveb je řešen dvěma na sobě nezávislými pohony – mechanickým pro kardan (rozmetadlo, fekální cisterna) a pohonem hydrogenerátoru pro sklápění nebo posuv materiálu v rozmetadle. Podvozek je vybaven vzduchovou regulací výšky, která slouží pro snadnou a pohodlnou demontáž výměnných nástaveb na opěrné nohy.

Nástavby se vyrábějí v těchto základních provedeních:

  • Celohliníková korba pro převoz obilí nebo průmyslových hnojiv. Vyznačuje se nízkou hmotností a odolností proti korozi, což při častém převozu hnojiv zaručuje její dlouhou životnost. Dodává se o objemu 20 m3 v dvoustranném provedení, tzn. sklápěná vlevo a dozadu. Samozřejmostí jako i u ostatních podobných koreb je zadní odsypné okénko a krycí plachta.
  • Univerzální ocelová korba na obilí se zvyšujícím nástavkem a štítem pro převoz senáže a siláže. Tato korba má základní objem 21 m3. Korba je třístranná, kdy vlevo se podélně dělenou bočnicí se středovým sloupkem sklápí obilí a vpravo se celou bočnicí sklápí kukuřice na siláž. Bočnice jsou ovládány pneumaticky (nebo hydraulicky) z místa řidiče.
  • TATRA PHOENIX Agro - typ 8P5R33/39, s univerzální korbou S3, se zvýšeným nástavcem, výrobce: Porgest a.s. (foto:AG-PRODUKT a.s.)
    TATRA PHOENIX Agro - typ 8P5R33/39, s univerzální korbou S3, se zvýšeným nástavcem, výrobce: Porgest a.s. (foto:AG-PRODUKT a.s.)
    TATRA T815 Agro - typ 231R25/371, s rozmetadlem hnoje RM 16, výrobce: ZDT, spol. s r.o. (foto Miloslav Pašek)
    TATRA T815 Agro - typ 231R25/371, s rozmetadlem hnoje RM 16, výrobce: ZDT, spol. s r.o. (foto Miloslav Pašek)
    TATRA PHOENIX pracovní stroj při těžbě kaolinu v Kaznějově - typ 8P5S46/261, nosnost 33 t, odlehčená korba S1 z kombinace vysokopevnostní oceli DOMEX a otěruvzdorné oceli HARDOX, výrobce: Porgest a.s. (foto Miloslav Pašek)
    TATRA PHOENIX pracovní stroj při těžbě kaolinu v Kaznějově - typ 8P5S46/261, nosnost 33 t, odlehčená korba S1 z kombinace vysokopevnostní oceli DOMEX a otěruvzdorné oceli HARDOX, výrobce: Porgest a.s. (foto Miloslav Pašek)
  • Ocelová korba na obilí o objemu 21 m3 v dvoustranném provedení tzn. sklápěná vlevo a dozadu. Bočnice je ovládána pneumaticky (nebo hydraulicky) z místa řidiče. Zadní čelo je otvíráno mechanicky od rámu podvozku.
  • Ocelová velkoobjemová silážní jednostranná korba se štítem o objemu 23–29 m3. Tato korba je speciálně navržená pro převoz velkoobjemových materiálů od řezačky. Bočnice je zvedaná hydraulicky před samotným sklápěním. Toto řešení umožňuje vyklápět i v tomto směru problematické materiály jako travní řezanku na senáž.
  • Na trhu jsou k dispozici další zemědělské nástavby jak starší, tak nové, které dodávají např. firmy ZDT, spol. s r.o. (rozmetadlo hnoje RM 16) nebo AgroStar cisterny s.r.o. (fekální nástavba).

    Autorizovaný dealer TATRA

    Firma Miloslav Pašek je autorizovaným dealerem a autoservisem nákladních vozidel TATRA. V areálu nedaleko Plzně v obci Rybnice nabízí pro zákazníky ucelený sortiment služeb, kvalitu a zkušenosti se servisem vozidel TATRA.

    O firmě Miloslav Pašek

    Firma vznikla již v roce 1990. Hlavní činností byla nákladní autodoprava a opravy automobilů, prováděné ve skromných podmínkách. V roce 1993 byla zahájena výstavba nového autoservisu na zelené louce. Později byl areál rozšířen o objekt stanice technické kontroly pro osobní a nákladní automobily. V roce 1994 se firma stala autorizovaným zastoupením značky TATRA. Postupem času rozšiřovala služby, pro které vybudovala další dílenské prostory, pracoviště na výměnu olejů, měření emisí zážehových a vznětových motorů, ověřování tachografů, dále pak sklad náhradních dílů, pneuservis, lakovnu pro nákladní, dodávkové a osobní automobily a soc. zázemí pro zaměstnance vč. moderní jídelny.

    Od roku 2003 firma rozšířila stávající činnosti o provozování autodopravy. Zajišťuje technologickou přepravu surovin vozidly TATRA v kaolinových dolech. V náročných podmínkách těchto provozů může nejlépe ocenit vlastnosti vozidel TATRA, které sama prodává.

    Poznatky z těžkého provozu firma Miloslav Pašek využívá nejen pro vlastní potřebu servisu a prodeje, ale i pro potřeby výrobce TATRA a.s., se kterým dlouhodobě spolupracuje.

    Jejím cílem je poskytování komplexních a kvalitních služeb v autoopravárenství, v prodeji nákladních automobilů a náhradních dílů zn. TATRA.

    Autor: Ing. Petr Kropáček
    Foto: Archiv firmy
    Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
    Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
     

    Nové

    Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

    Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

    Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

    Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

    Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

    Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek