Nákladní vozidla TATRA v provedení Agro mají v zemědělských podnicích v Čechách dlouholetou tradici a mnohá vozidla z dávné historie fungují a slouží v různých modifikacích dodnes. Vzhledem k tomu, že tato vozidla jsou mnohdy dvacet a více let stará, je nutné je společně s již dožívajícími typy Š 706 a Liaz postupně nahrazovat. V mnoha podnicích tato vozidla již byla nahrazena traktory s návěsy nebo konkurenčními značkami nákladních aut.
Traktor nebo nákladní vozidlo?
Obě tyto skupiny mají své specifické použití. Traktory s návěsy nebo s přívěsy uvezou velké množství materiálu a mají univerzální použití. Při dopravě materiálu po silnici v katastru rozlehlejších podniků však mají vysokou spotřebu nafty a také vysoké opotřebení pneumatik, které nejsou určeny na silnici. Proti tomu může částečně stát využití nákladního vozidla, mnohdy neplně pohonného (4×2 nebo 6×4), které na silnici vykazuje nízkou spotřebu nafty a na delší dopravní vzdálenosti je v hospodárnosti traktorem nepřekonatelné. Na druhou stranu je jeho využití mimo zpevněné komunikace silně omezené.
Mezi těmito dvěma póly stojí TATRA v provedení Agro jako nosič výměnných nástaveb, která nabízí výbornou prostupnost terénem, dobré jízdní vlastnosti i ekonomiku na silnici.
Pohled do minulosti
Lze říci, že problematika aplikace zemědělských nástaveb na vozidla TATRA starší řady T815 byla poměrně zvládnutá. Tyto nástavby Miloslav Pašek – autorizovaný dealer TATRA řešil společně s výrobcem nástaveb firmou Porgest a.s. z Nového Jičína, která korby vyrábí rovněž do prvovýroby TATRA a.s., tudíž má s touto problematikou bohaté zkušenosti.
V roce 2011 byla představena nová revoluční řada TATRA T158 PHOENIX a byli jsme tímto, i díky zájmu zákazníků, postaveni před nutnost řešení aplikace agro nástaveb i na tento podvozek. Není problém postavit normální sklápěč, ale je náročné postavit podvozek s pohonem stávajících zemědělských nástaveb, které se v současnosti vyrábějí nebo které se vyráběly před mnoha lety. Toto byl v kombinaci s novou technikou podvozku nelehký úkol.
V roce 2012 byla zákazníkovi předána první plnohodnotná TATRA PHOENIX Agro vybavená pomocným pohonem pro pohon nástaveb jako je rozmetadlo hnoje, cisterna apod.
Spolupráce TATRA – DAF
Nová výrobní řada PHOENIX je přelomovým modelem v novodobé historii Kopřivnické automobilky. Kombinuje osvědčenou spolehlivou techniku TATRA s komponenty výrobce DAF, který dodává kabinu a motor společně s převodovkou ZF. To je logický a nevyhnutelný výsledek spolupráce v dnešní globalizované době. Nákladní automobil Phoenix však nadále využívá klasickou tatrováckou koncepci s centrální rourou a průběžným rámem s nezávislým zavěšením a odpružením kol v nejnovějším provedení s přední, vzduchem odpruženou nápravou, která se vyznačuje nižší hmotností, větším rejdem a lepším komfortem odpružení, který patří ke špičce mezi nákladními vozy.
Další novinky
Kabina řady PHOENIX je v porovnání s původní kabinou z T815 nesrovnatelně modernější a řidiči nabízí lepší pohodlí, prostornost, ergonomii a veškeré technické vymoženosti současnosti. Kabinu lze rovněž dodat v prodlouženém provedení s lůžkem.
Model PHOENIX je vybaven motory Paccar o výkonu 265, 300 a 340 kW, které přinášejí lepší uživatelské a provozní vlastnosti, zejména lepší pružnost, spotřebu a výkonnou motorovou brzdu. Ve spojení s 16-ti rychlostní manuální převodovkou ZF (na přání s robotizovanou verzí AS-Tronic popř. s intardérem) dostává zákazník všestranné, výkonné a úsporné vozidlo.
V současné době je již u modelu PHOENIX v nabídce celá řada prvků výbavy, které umožňují postavit vozidlo podle konkrétního požadavku zákazníka tak, aby obstálo v různých podmínkách provozu a přineslo užitek jak provozovateli, tak i řidiči.
Základní provedení nástaveb
Úpravu podvozku a výrobu koreb zajišťuje firma Porgest a.s. Úprava zahrnuje zejména zkrácení zadního převisu šasi při zachování možnosti tahu 24 t přívěsu, montáž kompletní hydrauliky, příčníků s roztečí agro a pomocné převodovky pro pohon zemědělských nástaveb. Pohon nástaveb je řešen dvěma na sobě nezávislými pohony – mechanickým pro kardan (rozmetadlo, fekální cisterna) a pohonem hydrogenerátoru pro sklápění nebo posuv materiálu v rozmetadle. Podvozek je vybaven vzduchovou regulací výšky, která slouží pro snadnou a pohodlnou demontáž výměnných nástaveb na opěrné nohy.
Nástavby se vyrábějí v těchto základních provedeních:
Na trhu jsou k dispozici další zemědělské nástavby jak starší, tak nové, které dodávají např. firmy ZDT, spol. s r.o. (rozmetadlo hnoje RM 16) nebo AgroStar cisterny s.r.o. (fekální nástavba).
Autorizovaný dealer TATRA
Firma Miloslav Pašek je autorizovaným dealerem a autoservisem nákladních vozidel TATRA. V areálu nedaleko Plzně v obci Rybnice nabízí pro zákazníky ucelený sortiment služeb, kvalitu a zkušenosti se servisem vozidel TATRA.
O firmě Miloslav Pašek
Firma vznikla již v roce 1990. Hlavní činností byla nákladní autodoprava a opravy automobilů, prováděné ve skromných podmínkách. V roce 1993 byla zahájena výstavba nového autoservisu na zelené louce. Později byl areál rozšířen o objekt stanice technické kontroly pro osobní a nákladní automobily. V roce 1994 se firma stala autorizovaným zastoupením značky TATRA. Postupem času rozšiřovala služby, pro které vybudovala další dílenské prostory, pracoviště na výměnu olejů, měření emisí zážehových a vznětových motorů, ověřování tachografů, dále pak sklad náhradních dílů, pneuservis, lakovnu pro nákladní, dodávkové a osobní automobily a soc. zázemí pro zaměstnance vč. moderní jídelny.
Od roku 2003 firma rozšířila stávající činnosti o provozování autodopravy. Zajišťuje technologickou přepravu surovin vozidly TATRA v kaolinových dolech. V náročných podmínkách těchto provozů může nejlépe ocenit vlastnosti vozidel TATRA, které sama prodává.
Poznatky z těžkého provozu firma Miloslav Pašek využívá nejen pro vlastní potřebu servisu a prodeje, ale i pro potřeby výrobce TATRA a.s., se kterým dlouhodobě spolupracuje.
Jejím cílem je poskytování komplexních a kvalitních služeb v autoopravárenství, v prodeji nákladních automobilů a náhradních dílů zn. TATRA.