Lom Babí [1] se nachází v blízkosti hranice mezi petrovickými a dolsko - žďáreckými vrstvami v místě, kde vystupuje v tektonické zóně hronovsko - poříčského zlomu těleso bazaltického andezitu. Vyvřelina je většinou masivní, jemnozrnná, místy mandlovcovitá. Má porfyrickou texturu s intersertální nebo pilotaxitickou základní hmotou. V sz. části lomu leží v nadloží efuzivního tělesa tufitické brekcie a nad nimi pískovce s tufitickou příměsí. V nadloží melafyru leží hrubozrnné až balvanité slepence petrovických vrstev, dobře odkryté zejména v jv. části lomu. Jsou polymiktní s kolísavým podílem velkých valounů ortorul a metagranitů lužického typu (facie křenovských rulových slepenců). Dále jsou ve valounech zastoupeny kvarcity, lydity, fylity, metabazity, melafyry, ryolity a různé typy rul. Základní hmota slepenců má charakter arkózovitých až litických pískovců nebo drob, které ve slepencích tvoří podřízené i samostatné polohy. Těženou horninou je převážně rezavě červený až zelenošedý melafyr, rozdrcený a vytříděný do frakcí 0/4, 4/8, 8/16, 16/22, 0/32, 0/63, 0/125 a 32/63. Provozem lomu nás provedl a zkušenosti se stroji poskytl pan Martin Neumann, vedoucí lomu.
Kolový nakladač XCMG ZL50G
Prvním pořízeným strojem se stal v roce 2008 kolový nakladač XCMG ZL50G, který má k dnešku již najeto přes 12 000 mth. Tento 18t nakladač pohání šestiválcový vznětový motor Cummins QSB 6.7, vybavený turbodmychadlem a chlazením nasávaného vzduchu, s výkonem 164 kW (223 HP) při 2 100 ot/min. Pohon je s hydrodynamickým měničem, přičemž převodovka Power Shift umožňuje řazení v plném zatížení a je vybavena tzv. „kickdown” systémem pro automatické podřazování. K dispozici jsou čtyři rychlosti vpřed a tři vzad. Motorová kapota je elektricky sklápěná, údržbu dále zpříjemňuje automatické centrální mazání s časovačem.
V neposlední řadě má nakladač vše na svém místě s maximální přehledností a výborným přístupem k servisním místům. Velké množství strojníků, a není tomu ani v tomto lomu jinak, přivítá absenci zbytečné doplňkové výbavy, kterou ve většině případů stejně obsluha nevyužívá. Odměnou mu je jednoduchá a přehledná palubní deska a joystick k ovládání výložníku s lopatou. Tedy pokud se do nakladače posadím sám, bez jakýchkoliv problémů a bez speciálního zaškolení jsme schopen stroj provozovat jako plnohodnotný strojník.
Vzhledem k použití na nakládání kameniva z hald při expedici, je na nakladači, vybaveným Z – kinematikou, osazena lopata s břitem o objemu 3,5 m3. Nosnost zdvihu lopaty činí 7 000 kg, výškový dosah 4 110 mm je plně dostačující na nakládku vysokých nákladních vozidel včetně návěsů. Kabina je odhlučněná, přetlaková, klimatizovaná a samozřejmě také vybavená bezpečnostním rámem ROPS/FOPS. Sedadlo strojníka je pneumaticky odpružené, pro maximální pohodlí plně nastavitelné. Nechybí couvací kamera s barevným LCD displayem pro bezpečnost provozu po lomu.
Pásové rypadlo XCG 230 LC
Na základě pozitivních zkušeností s nakladačem bylo ještě tentýž rok (2008) rozhodnuto o nahrazení starších a dosluhujících rypadel 23tunovým strojem XCG 230 LC. Rypadlo pohání taktéž motor Cummins QSB6.7. Z dalších technických parametrů zmiňme maximální rypnou výšku 9 560 mm, max. rypnou hloubku 6 665 mm, čelní dosah 10 075 mm, rypnou sílu lžíce 140 kN / respektive ramene 102 kN. Zesílená lžíce HD vybavená výměnným zubovým systémem Ultralok je zhotovená firmou RENOMAG spol. s r.o. Rypadlo je využíváno převážně pro nakládku rubaniny, občasně pro skrývku.
Kabina je komfortní, odhlučněná, klimatizovaná s konstrukcí ROPS/FOPS. Nechybí centrální mazací systém.
Rozšíření provozu
Zbylé dva stroje, 10,5tunový nakladač XCMG ZL30 s lopatou o objemu 1,9 m3 a 33tunové rypadlo XCG 360-LC8 s těžební lžící 2 m3, byly pořízeny v rámci rozšíření kapacity provozu. Větší rýpadlo v současné době nakládá rubaninu a menší nakladač je využíván převážně v překladišti kameniva. Menší rypadlo je nasazováno v období většího množství zakázek.
Servis a zkušenosti z provozu
Stroje v prostorách kamenolomů a pískoven musí být spolehlivé, protože vypadnutí jednoho článku z řetězu může znamenat zastavení celého provozu. Důležité je tedy to, že dodavatel strojů, tedy společnost AUTO TRANS spol. s r.o. (ATS Jičín), zajišťuje díky vlastnímu profesionálnímu týmu záruční i pozáruční servis 24 h denně a zároveň drží běžné náhradní díly skladem v Jičíně. V případě potřeby je možné využít rychlou dodávku náhradních dílů ze závodu v Polsku, odkud pochází i stroje XCMG dodávané na český i slovenský trh. Většina servisních úkonů tak může být jak předem naplánována a provedena v době odstávky přímo v prostorách kamenolomu, tak kdykoliv vyřešena rychlým pohotovostním servisem. Vedoucí lomu p. Neumann velmi kvituje i možnost provádění běžné údržby včetně drobných oprav vlastními silami a dodává celkovou spokojenost jak se stroji, tak i s dodavatelem techniky ATS Jičín. Což ale beze sporu i potvrzuje objem a různorodost dodaných strojů pro tento lom, který dříve provozovala stavení společnost BAK a.s. sídlící v Trutnově.
Další věc je to, že stroje XCMG a XCG jsou robustní a zároveň zůstávají jednoduché s minimem elektroniky. Znalý strojník tedy může některé závady identifikovat jednoduše sám bez použití diagnostiky a speciálního nářadí. Nevýhodou může být to, že elektronika strojníka nehlídá, a tedy je pouze na něm, jak se k stroji chová a jestli mu věnuje předepsanou péči. Nicméně za to mu je odměnou stroj s neotravujícími nepotřebnými kontrolkami, kromě těch podstatných jako je mazání motoru, teplota oleje dobíjení apod.
Tatra Jamal
Zajímavostí je také to, že dampry v prostorách kamenolomu nenajdeme. Místo nich obstarává odvoz rubaniny do násypky drtiče a převoz nadrceného roztříděného kameniva na překladiště Tatra Jamal s označením SK4 a vyhřívanou 12 kubíkovou korbou o nosnosti přes 19 tun. Motor je v provedení Euro 5 s výkonem 325 kW. Na vozidle jsou obuté vysokotonážní pneumatiky AGATE se zesílenou bočnicí, určené zejména do těžebního a velmi těžkého provozu zemních prací. Vozidlo i pneumatiky byly dodány stejnou společností jako nakladače a rypadla, tedy ATS Jičín.
Více informací o strojích XCMG naleznete na webových stránkách www.xcmg.com (anglicky, rusky), popřípadě na stránkách www.atsjicin.cz (česky) patřících jičínské společnost AUTO TRANS spol. s r.o. – „ATS”.
Literatura:
[1] Tásler R. et al. (1979): Geologie české části vnitrosudetské pánve, s. 292; Academia Praha; www.lokality.geology.cz