Jaká byla pravidla soutěže
Jednotlivá soutěžící družstva byla tvořena dvěma strojníky a jedním vedoucím pracovníkem (např. mechanizátorem). Podmínkou bylo, že každý strojník se musel prokázat platnými doklady pro obsluhu strojů a doklady pro práci na kolejích.
Obr. 1: Soutěžní stroje
Jak soutěž probíhala
Celkem bylo přihlášeno 48 soutěžících. Z individuálních tří disciplín – teoretický test, manipulace s betonovými pražci, rovnání terénu svahovkou – bylo sestaveno pořadí 9 družstev. Z nich 4 nejlepší družstva v bodovém hodnocení postoupila do semifinále. 4. disciplína pro družstva spočívala ve sbalení MH S. Zde mohl pomáhat i vedoucí družstva, jejich mechanizátor či mistr.
Rypadlo MH S bylo uvedeno do klidu – motor vypnut, výložné rameno přes profil kolejiště. Pro účel soutěže se dále předpokládalo, že se stroj nepodařilo nastartovat, a družstvo bylo nuceno ručně dostat výložné rameno do profilu stroje tak, aby nepřekáželo projíždějícímu vlaku. Strojníci museli propojit okruhy hydrauliky hadicemi, ruční pumpou zvednout rameno nad zem, a pak se opřít do ramene – do lžíce. Ručně a s nasazením veškeré síly odtlačit celé rameno z kolejí do profilu stroje tak, aby v kolejišti nepřekáželo.
Obr. 2: V zápalu boje
Tak a tato disciplína opravdu nebyla pro slabochy – viz. obr. 2.
Obr. 3: Jedna ze soutěžních disciplín
V semifinále, v kterém se o prvenství ucházela čtyři nejlepší družstva, změřilo síly první družstvo proti čtvrtému a druhé proti třetímu. Vítězové postoupili do finále. Potom následovalo malé finále – poražená družstva soutěžila o 3. místo. Finále se měřilo na čas na stejném stroji. To proto, aby byly dosaženy stejné podmínky pro každé družstvo.
Obr. 4: Všichni obdivují Mistrovo umění
Výsledky 1. ročníku strojníků New Holland MH S
V soutěži ve znalostech a ovládání dvoucestných rypadel NEW HOLLAND MH S (O&K) se na předních místech umístili tito soutěžící:
Kategorie jednotlivců
1. místo získal a zároveň absolutním vítězem soutěže „MISTR MH S 2006" se stal pan Jan Čížek, firma Chládek a Tintěra a.s. Litoměřice (viz. obr. 6), 2. místo získal pan Šlesinger, firma SGJW Hradec Králové, 3. místo získal pan Chmelíček, firma Chládek a Tintěra a.s. Pardubice.
Obr. 5: MH S na kolejích
Kategorii družstev
1. místo získala dvojice Vladimír Kudrna a Zdeněk Suchánek z firmy GJW Praha, 2. místo Jan Čížek a Oldřich Svoboda, firma Chládek a Tintěra Litoměřice, 3. místo pan Chmelíček a pan Skopal, firma Chládek a Tintěra Pardubice. Všichni na obr. 7.
Obr. 6: Mistr MH S 2005 - Jan Čížek
Dojmy z akce
Krátce řečeno, akce se vydařila. Ing. Kouřil k tomu řekl: „Zdravá rivalita strojníků zde dokonale došla svého naplnění." Po ukončení celé akce bylo vidět, že jsou spokojeni všichni – účastníci i organizátoři. Během soutěžní akce byla velmi dobrá atmosféra, ke které přispělo dobré občerstvení ve vyhřátém stanu. Navázání nových kontaktů, výměna zkušeností, pěkné ceny a příslib uspořádání dalšího ročníku podtrhl skvělou akci, kterou se podařilo ve spolupráci s GJW uspořádat. I my bychom touto cestou chtěli poblahopřát jak vítězům, tak i organizátorům.
Obr. 7: Vítězové soutěže družstev
Dvoucestné rypadlo MH S
V České republice je NEW HOLLAND MH S nejoblíbenějším typem dvoucestného rypadla u většiny stavebních firem pracujících na železničním svršku. Je vyhlášené svojí spolehlivostí, pohyblivostí a dobrými výkony, stejně tak i skvělou ovladatelností. Rypadlo s dvoumístnou kabinou je osazeno kapalinou chlazeným čtyřválcovým přeplňovaným vznětovým motorem Deutz BF 4M 1012 o objemu 3,2 l a výkonu 61 kW (ISO 9249, 1585) při 2300 min-1 a využitelném výkonu 58 kW při 2300 min-1 (ISO 3046/1-IFN). Emisní limity – COM 1. PMS – třícestná hydraulika pracuje se dvěma pracovními čerpadly a samostatným čerpadlem otoče. Díky samostatné regulaci každého pracovního čerpadla a dvojčinné hydraulice jsou umožněny čtyři pracovní pohyby současně. Kontrola motoru a čerpadel je zajištěna pomocí elektronického ovládání a regulace PMS III. K dispozici jsou tři předvolitelné stupně výkonu ECO, HEAVY a LIFT. Pro navýšení výkonu motoru slouží systém DRIVE.
Dvoumístná kabina má veškeré prosklení provedeno z bezpečnostního skla. Samozřejmostí jsou rozmrazovací trysky pro prostor nohou a čelní sklo. Samostatné boční konzoly s ovládacími prvky pro provoz na kolejích jsou stavitelné. Šířka kabiny je 960 mm. Provozní hmotnost MH S, dle vybavení 15,5 až 17,5 t. Objem rypných nástrojů – 0,3 až 0,9 m3 (SAE).
Rodní sourozenci MH S jsou kolová rypadla MH
Ze stejné stáje jako MH S jsou i další stroje ze sortimentu NEW HOLLAND. Kolová rypadla typu MH mají podobné dobré vlastnosti jako MH S, avšak nejsou určena pro pojezd na kolejích. I tyto stroje mají stále se rozrůstající skupinu příznivců. Při příležitosti 1. ročníku mistrovství strojníků MH S si soutěžící i hosté mohli prohlédnout a vyzkoušet i tyto mobilní kolová rypadla z nabídky společnosti AGROTEC a.s.