Nyní je k dispozici mnohem více variant, než když byla zahájena výroba, a průběžně se vozidlo vylepšuje, takže se dá říci, že Arocs 2018 nabízí vyšší komfort a ještě vyšší bezpečnost. Upraveny byly i motory resp. celý hnací řetězec. Zákazníci mají nyní na výběr rozmanité nové prvky výbavy: střechy s nižší výškou, nový paket sklápěcí hydrauliky přímo z výroby, systém pro sledování tlaku v pneumatikách, rozmanitá řešení Fleetboardu, 4 modernizované motory, 18 výkonových stupňů a převodovky s 8, 12 nebo 16převodovými stupni. V nabídce příplatkové výbavy najdete systémy Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) a turbo-retardér-spojka (TRK), nyní připravené i pro další varianty podvozků. Stejně tak jsou na výběr tři systémy pohonu všech kol pro nejrůznější provozní podmínky.
Modernizace podvozku, pohonu a další novinky
Modernizace vozidel Arocs se týká také podvozku a pohonu. Řízení s elektrickým posilovačem Servotwin se nyní dodává rovněž pro čtyřnápravová vozidla Arocs 8×4 i pro verze s dalšími variantami rozvorů. Připojitelný hydraulický pohon pro rozjezd HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) lze navíc využívat ve variantách tahačů návěsů s rozvorem 3 300 mm a pro přepravu nebezpečného nákladu. Novinkou pro vozidla Arocs se systémem HAD je motorový tunel s výškou 320 mm v kabině L a kryt, chránící před sypkými materiály u kabiny M.
Zákazníci, kteří se musejí citlivě rozjíždět nebo manévrovat v nejnižších rychlostech, si vybírají turbo-retardér-spojku (TRK), kterou lze u všech podvozků Arocs 6×4 se vzduchovým odpružením a spodním ochranným panelem vpředu kombinovat s adaptivním tempomatem a asistentem pro nouzové brzdění Active Brake Assist. Společně s motorem OM 471 lze v kombinaci s TRK realizovat dodatečný výstupní hnací hřídel z motoru pro pohon přídavných agregátů s výkonem až 80 kW a točivým momentem 350 Nm.
Pro dvounápravové tahače Arocs 4×2 a Arocs 4×4 bude od dubna 2018 k dispozici přímo z výroby nový paket sklápěcí hydrauliky. Hydraulické zařízení má v závislosti na účelu využití podobu jednookruhového nebo dvouokruhového systému.
Oblast bezpečnosti
Arocs je příkladný také v oblasti bezpečnosti. Mercedes-Benz nyní nabízí pro tato vozidla na přání systém sledování tlaku v pneumatikách s novým konceptem zobrazování. Hodnota tlaku v pneumatikách je zobrazována precizně v závislosti na venkovní teplotě. Především je však pro Arocs se dvěma nebo třemi nápravami a homologací pro silniční provoz (N3) na přání k dispozici nový systém Active Brake Assist 4, asistent pro nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců. Pro stavební vozidla se zaměřením na silniční dopravu vyvinul Mercedes-Benz jako doplnění nabídky modelové řady Arocs navíc tahač návěsů Actros 4×2 LS. Specializací tahače sklápěcích návěsů je možnost přepravy sypkých materiálů s nejvyšší přípustnou celkovou hmotností soupravy až 44 t.
Modernizace motorů
Modernizována byla i celá řada motorů. Velmi moderní řadové šestiválce se zdvihovým objemem 7,7 litru, 10,7 litru, 12,8 litru a 15,6 litru pokrývají všechny potřeby dopravy. Celkem je na výběr 18 výkonových stupňů v těsném odstupňování od 175 kW (238 k) do 460 kW (625 k) a od 1 000 Nm do 3 000 Nm.
Aktuálně je středem pozornosti nejnovější generace řadového šestiválce OM 470, která nabízí maximální hospodárnost při minimálních emisích a výjimečných výkonových parametrech. Stručný přehled konstrukčních novinek u modernizovaných motorů: vyšší maximální tlak ve společném palivovém potrubí a maximální vstřikovací tlak 2 700 barů, nové vstřikovací trysky se sedmi otvory a vyšším průtokem, asymetrické vstřikování mezi válci jedna až tři a čtyři až šest, nový tvar spalovacích prostorů s vybráním ve dně pístu ve tvaru písmene omega, vyšší kompresní poměr, patentovaná recirkulace výfukových plynů (AGR) s plynulou regulací a nižší mírou zpětného vedení výfukových plynů. Nové turbodmychadlo pochází z vlastní výroby. Řízení pracovních procesů motoru probíhá předvídavě. Motor se dokonce obejde bez obtokového ventilu, regulace plnicího tlaku, senzoru AGR a regulace AGR.
Zákazníci tak mají na výběr mezi dvěma rovnocennými motory různého charakteru. Na jedné straně stojí OM 471 s mimořádně silnou charakteristikou při nízkých otáčkách, na druhé straně je k dispozici kompaktní motor OM 470 s mírně zvýšeným výkonem ve středních a vysokých otáčkách a o 150 kg nižší hmotností v porovnání s motorem s větším zdvihovým objemem.
Jak motory Mercedes-Benz OM 470 se zdvihovým objemem 10,7 litru, tak i větší řadové šestiválce OM 471 se zdvihovým objemem 12,8 litru a OM 473 se zdvihovým objemem 15,6 litru profitují z dalších opatření pro hospodárnější provoz. Mezi ně patří nové motorové oleje s nižší viskozitou, zdokonalené převodovky a nápravy i optimalizovaná jízdní strategie předvídavého tempomatu Predictive Powertrain Control (PPC).
U motoru OM 473 je kromě toho středem pozornosti zdokonalená vstřikovací soustava X-Pulse. I v tomto případě byl zvýšen maximální tlak ve společném potrubí z 900 barů na 1 160 barů. Zároveň s tím vzrostl maximální vstřikovací tlak rovněž na 2 700 barů. Nabídka výkonových variant motoru OM 473 zůstala beze změn, což platí i pro přeplňování a recirkulaci výfukových plynů.
Dokonalé sladění
Motory, převodovky a nápravy modelů Arocs jsou dokonale vzájemně sladěny. Přenos hnací síly standardně zajišťují zcela automatizované převodovky řady Mercedes PowerShift 3 s 8, 12 nebo na přání s 16převodovými stupni. Rychlé manévrování umožňuje přímé řazení z prvního převodového stupně na zpětný chod. Jízdní programy „Offroad” nebo „Power”, vždy s několika jízdními režimy, se přizpůsobují individuálním provozním podmínkám. Doplňkové funkce podporují řidiče, například připojitelný režim pro „vyhoupání” vozidla při problémech s trakcí v terénu. Na přání se dodávají rovněž převodovky s manuálním řazením. Pro přepravu těžkých nákladů s požadavkem na mimořádně citlivý rozjezd je ideální volbou turbo-retardér-spojka (TRK), která kombinuje hydraulickou spojku pro rozjezd, u níž nedochází k opotřebení, a retardér v jednom komponentu.
Mercedes-Benz nabízí pro terénní provoz různé varianty pohonu všech kol. Stojí-li v popředí užitečná hmotnost a spotřeba paliva, je správnou volbou připojitelný pohon všech kol. Je-li požadována maximální trakce, představuje nejvhodnější řešení trvalý pohon všech kol s terénním redukčním převodem. Třetí variantu nabízí hydraulický pohon „Hydraulic Auxiliary Drive” (HAD) pro snadný rozjezd. HAD s připojitelnými motory v nábojích kol na přední nápravě je ideální pro silniční provoz s příležitostnými požadavky na vyšší trakci. Arocs se systémem HAD je skutečně všestranným vozidlem.