Dnes je 1.2. – svátek slaví Hynek

BPW Bergische Achsen KG na veletrhu bauma 2010

Zveřejněno: 12. 8. 2010

Tradiční výrobce náprav pro přípojná vozidla, firma BPW Bergische Achsen KG, se pravidelně zúčastňuje stavebního veletrhu bauma v Mnichově. Nejinak tomu bylo i v letošním dubnu.

Společnost zde představila například inovovanou nápravu pro podvalníky, kotoučovou brzdu vlastní konstrukce pro použití na přípojných vozidlech nebo nový pendlagregát se zmenšeným rozchodem o nosnosti 6 tun.

Náprava pro podvalníky

Největšímu zájmu návštěvníků se na stánku firmy těšila inovovaná náprava speciálně pro podvalníky. Ty slouží k přepravě nadrozměrných nákladů, jako stavebních strojů, nedělitelných průmyslových celků apod. Vyznačují se malou jízdní výškou.

Firma BPW dodává od letošního roku nápravy na podvalníky s nosností až 12 tun se čtyřhrannou nápravnicí o straně 120 mm. Tento nový, dutý profil nahradil ve výrobním programu doposud nabízené nápravy s masivní čtyřhrannou nebo kulatou nápravnicí. Profil čtyřhranné nápravnice s proměnlivou tloušťkou stěn byl přizpůsoben zvýšeným nárokům na zatížení až 12-ti tun. Výsledkem je váhová úspora až 89 kg (v závislosti na rozměrech) oproti masivnímu provedení nápravnice a až 33 kg oproti kulaté nápravnice – bez vlivu na robustnost nápravy!

náprava pro podvalníky
Inovovaná náprava pro podvalníky

Kotoučová brzda pro přípojná vozidla

Dalším tahákem expozice byla kotoučová brzda vlastní konstrukce BPW ECO Disc. Ta byla vyvinuta speciálně pro použití na přípojných vozidlech. Brzda má kompaktní design, například je vypuštěn držák mezi brzdovým třmenem a nápravnicí a tím uspořeno 13 kg bez vlivu na stabilitu a rychlost opotřebení jednotlivých součástí. Mezi další výhody patří odpadnutí nutnosti demontáže brzdového třmenu při výměně brzdového kotouče. Brzda se montuje na nápravy s uložením ECO. To umožňuje demontáž celé kolové jednotky otáčením jediného šroubu, tak jako ve formuli 1. Šetří tak čas servisům i majitelům při opravách.

Protože brzda ECO Disc byla od počátku vyvíjena speciálně pro přípojná vozidla, nebylo tedy nutné brát ohledy na zástavbové parametry tažných vozidel. Tlačítka a prachovky jsou prodlouženy směrem dovnitř těla brzdiče a tím jsou lépe chráněny před poškozením. Prachovky se starají o to, aby dovnitř brzdy nepronikla žádná nečistota a ani vlhkost. Přistavovací mechanismus spojuje výhody jedno- a dvou-tlačítkového systému. Výsledkem je rovnoměrné opotřebení desek a robustní přistavování.

Brzda BPW ECO Disc je již dostupná ve variantách TSB 3709 (ø kotouče 370 mm, nosnost 9 tun) a TSB 4309 (Ø kotouče 430 mm, pro nosnost 9 tun). Variantu TSB 4312 (ø kotouče 430 mm, pro nosnost 12 tun) uvede BPW na trh v polovině roku 2010.

Kotoučová brzda BPW ECO Disc
Kotoučová brzda BPW ECO Disc

Pendlagregát se zmenšeným rozchodem

Významnou novinkou pro výrobce přepravníků na stavební stroje a jiné nadrozměrné náklady je nový pendlagregát se zmenšeným rozchodem o nosnosti 6 tun. Použití dvou těchto agregátů v řadě vedle sebe splňuje předpis o max. povoleném zatížení 12 tun na nápravu (na osu). Lze tedy nahradit tři řady náprav o max.povoleném zatížení 27 tun třemi řadami nových pendlagregátů a dosáhnout nosnosti 36 tun. Nebo použít tři řady těchto agregátů jako náhradu za čtyři klasické nápravy a dosáhnout stejné povolené zatížení 36 tun.

Pendlagregát
Pendlagregát se zmenšeným rozchodem o nosnosti 6 tun

Tyto agregáty jsou vybaveny novou brzdou SN 3012 s průměrem 300 mm a šířkou obložení 120 mm. Tato brzda má schválení pro 6,4 tuny. Agregáty jsou alternativou ke standardním nebo řiditelným nápravám s pneumatikou 17,5”. Do výroby se zavádí od května tohoto roku.

Z historie firmy

Firma Bergische Patentachsenfabrik (BPW) byla založena v městečku Wiehl již v roce 1898. Na začátku 20. století začala vyrábět nápravy, v nichž byla použita valivá ložiska. Revoluci ve výrobě náprav pro přípojná vozidla způsobilo použití válečkových a posléze i kuželíkových ložisek. Nápravy s těmito ložisky byly vyvinuty ve spolupráci s SKF v roce 1924. Kuželíková ložiska jsou standardem dodnes – tj. více než 80 let. Po druhé světové válce se začalo s sériovou produkcí náprav se čtyřhrannou dutou nápravnicí

V 80. letech jsou ve výrobě nasazovány NC stroje a další moderní technologie, od roku 1984 používají konstruktéři modelování v CAD systémech.

Firma BPW spol. s r.o. je stoprocentní dceřinou společností BPW Bergische Achsen KG a byla založena v roce 1992. Činnost dceřiné společnosti byla zpočátku zaměřena především na dodávky náhradních dílů pro nápravy BPW a zajištění servisu těchto náprav. Skutečný rozmach však nastal po přestěhování do nově vybudovaného skladu v roce 1998, čímž začala úspěšná spolupráce s tuzemskými výrobci užitkových vozidel. Kromě výrobků firem BPW a JOST je sortiment rozšířen o další výrobky renomovaných firem z oblasti užitkových vozidel.

Autor: Ing. Jiří Čermák
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Teleskopické manipulátory LGMG si razí cestu k českým zákazníkům

Zveřejněno 27.1. Poměrně zásadní novinku si pro své zákazníky připravila na konec roku společnost NorWit, která je známá především jako oficiální dealer ručně vedené hutnicí techniky Bomag a v poslední době se do povědomí dostává také se stavebními stroji Sunward.… celý příspěvek

Pořízení použité stavební techniky bez starostí a za výhodnou cenu se službou NorWit+

Zveřejněno 22.1. Prodeji bazarových strojů se společnost NorWit věnuje dlouhodobě. Zájemce může vybírat z široké škály techniky: od velkých silničních válců, přes ručně vedenou hutnicí techniku až po bagry. Nově se tato nabídka rozšiřuje o stroje zařazené do nového… celý příspěvek

Caterpillar představil novou generaci pásového dozeru Cat D8 s pokročilými technologiemi

Zveřejněno 21.1. Společnost Caterpillar uvádí na trh novou generaci pásového dozeru Cat D8, která přináší průkopnická vylepšení pro přesnější a účinnější práci. Nový model usnadňuje obsluze přechod mezi různými velikostmi strojů a nabízí výrazné zlepšení jízdního… celý příspěvek