MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Budoucnost je v kombinaci elektrických pohonů a motorů s vnitřním spalováním, myslí si v DEUTZ

Zveřejněno: 21. 6. 2020

Pod hlavičkou „Revolutionizing Power“ mohli návštěvníci expozice DEUTZ na CONEXPU v Las Vegas zhlédnout aktuální trendy v oblasti udržitelných pohonných systémů určených pro mimosilniční techniku. Přední mezinárodní specialista na motory ukázal nejenom koncepty využívající dieselové, plynové a hybridní pohony, ale i elektrické a vodíkové agregáty

Vybrat správný motor pro stroj není snadné, pomůže sada nástrojů pro návrh pohonných systémů

Už jen z množství jmenovaných technologií je vidět, že pryč jsou doby, kdy se pohonná jednotka vybírala převážně na základě výkonu a krouticího momentu. V DEUTZU jsou si toho vědomi, a proto přišli s modulární sadou nástrojů DEUTZ Advanced Configurator (pokročilý konfigurátor DEUTZ), která pomůže z mnoha dostupných řešení najít to nejvhodnější. Konfigurátor po zadání požadavků umožňuje – za využití dostupných naftových, plynových, hybridních, elektrických a vodíkových technologií – sestavit kompletní pohonný systém. Michael Wellenzohn, člen představenstva DEUTZ AG zodpovědný za prodej, servis a marketing, k tomu uvedl: „Od vývoje pohonného systému až po všechny fáze životního cyklu produktu podporujeme naše zákazníky na každém kroku. Konfigurátor nám umožňuje navrhnout pohonný systém tak, aby byl maximálně přizpůsobený preferencím zákazníka, například pokud jde o výkon a emise.

Základním vstupem je výkon motoru a požadovaný emisní standard. Výsledkem je výběr z modulárního systému: nafta, plyn, hybrid nebo plně elektrický. Poté lze přizpůsobit další komponenty. Zejména musí být kapacita a geometrie baterie přesně přizpůsobena aplikaci. Takzvané „sestavy” (chladicí, protiprachové...) nakonec doplňují konfiguraci tak, aby splnila specifické provozní podmínky (lom, zemědělství).

Teleskopický manipulátor G5-18A, které společně vyvinuli společnosti DEUTZ a JLG, používá pohonný systém se dvěma 40kW elektromotory
Teleskopický manipulátor G5-18A, které společně vyvinuli společnosti DEUTZ a JLG, používá pohonný systém se dvěma 40kW elektromotory

Střípky z vývoje

Mezi konkrétní příklady, které se z rýsovacího prkna dostaly již do fáze realizace, patří celoelektrický koncept teleskopického manipulátoru JLG G5-18A vyvinutý ve spolupráci s JLG Industries. Pohonná jednotka pracující při napětí 360 V využívá dělený pohon skládající se ze dvou 40kW elektrických motorů, kdy jeden z nich je určený pro pojezd a druhý pro hydrauliku. Jak je typické pro elektrické motory, systém poskytuje okamžitý točivý moment, díky čemuž je stroj v porovnání s konvenčním naftovým motorem mnohem dynamičtější. Osazená baterie s kapacitou 42 kWh pochází z modulární sady E-DEUTZ a její nabití z 20 na 80 procent proběhne pomocí 6,6kW nabíječky během čtyř hodin.

Nedávno jsme též zmiňovali teleskopický nakladač Manitou MT 1335, který má obvykle dieselový motor DEUTZ TCD 3.6 o výkonu 75 kW. Během pouhých šesti měsíců vybavili inženýři E-DEUTZ dva prototypové modely – každý s hybridním a plně elektrickým pohonem. Pro plně elektrický Manitou MT 1135 se používá 360V elektrický systém a 60kW elektromotor. Baterie s velkorysou kapacitou 30 kWh poskytuje potřebnou energii. U hybridní varianty byl motor TCD 3.6 nahrazen menším TCD 2.2 s výkonem 55 kW plus 20kW elektromotorem.

Důležitým elementem pro elektropohony jsou samozřejmě baterie. Společnost DEUTZ v této oblasti koupila v roce 2019 německého specialistu Futavis, čímž značně posílila své vlastní odborné znalosti v tomto klíčovém segmentu. Výsledkem je společně vyvinutý bateriový systém, který je nyní již připraven k pilotní výrobě.

Se spalovacími motory se stále počítá

Stranou zájmu nezůstaly ani kombinované technologie, což dokumentuje pracovní plošina osazená hybridním motorem DEUTZ D 1.2, který se skládá z tříválcového dieselového agregátu s objemem 1,2 litru a 48V elektromotoru.

Dr. Frank Hiller, předseda představenstva společnosti DEUTZ AG, vysvětluje: „Při hledání udržitelných řešení pohonů budoucnosti neustále myslíme na všechny technologie. Náš přístup staví na inteligentních kombinacích elektrických pohonů a motorů s vnitřním spalováním, které nabízejí potenciál být v budoucnu provozovány s využitím obnovitelných paliv, tedy na uhlíkově neutrálním základě.” Dalším příkladem je vodíkový motor TCG 7.8 H2 nabízený společností DEUTZ, který představuje nákladově zajímavou alternativu k jiným technologiím s „nulovými emisemi”, jako jsou palivové články atd.

Servis a tuzemské zastoupení

V oblasti služeb představil DEUTZ řešení Advanced Repair, které cílí na zajištění bezpečného, efektivního a bezproblémového provozu strojů. K efektivnější údržbě lze například využít aplikaci pro tablety, která mechanikům interaktivně pomáhá při provádění pracích na motoru.

Na českém trhu se v oblasti servisu, oprav a dodávek náhradních dílů pro motory DEUTZ lze od roku 1996 obrátit na firmu PRO MOTOR Servis CZ s.r.o., která k 1. 1. 2020 získala také zastoupení pro Slovenskou republiku, kde začíná budovat servisní síť. Kromě autorizovaného záručního i pozáručního servisu firma zajišťuje také prodej výrobcem repasovaných (AT) motorů výměnným způsobem.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: DEUTZ

Tématické tagy

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek