Už jen z množství jmenovaných technologií je vidět, že pryč jsou doby, kdy se pohonná jednotka vybírala převážně na základě výkonu a krouticího momentu. V DEUTZU jsou si toho vědomi, a proto přišli s modulární sadou nástrojů DEUTZ Advanced Configurator (pokročilý konfigurátor DEUTZ), která pomůže z mnoha dostupných řešení najít to nejvhodnější. Konfigurátor po zadání požadavků umožňuje – za využití dostupných naftových, plynových, hybridních, elektrických a vodíkových technologií – sestavit kompletní pohonný systém. Michael Wellenzohn, člen představenstva DEUTZ AG zodpovědný za prodej, servis a marketing, k tomu uvedl: „Od vývoje pohonného systému až po všechny fáze životního cyklu produktu podporujeme naše zákazníky na každém kroku. Konfigurátor nám umožňuje navrhnout pohonný systém tak, aby byl maximálně přizpůsobený preferencím zákazníka, například pokud jde o výkon a emise.”
Základním vstupem je výkon motoru a požadovaný emisní standard. Výsledkem je výběr z modulárního systému: nafta, plyn, hybrid nebo plně elektrický. Poté lze přizpůsobit další komponenty. Zejména musí být kapacita a geometrie baterie přesně přizpůsobena aplikaci. Takzvané „sestavy” (chladicí, protiprachové...) nakonec doplňují konfiguraci tak, aby splnila specifické provozní podmínky (lom, zemědělství).
Střípky z vývoje
Mezi konkrétní příklady, které se z rýsovacího prkna dostaly již do fáze realizace, patří celoelektrický koncept teleskopického manipulátoru JLG G5-18A vyvinutý ve spolupráci s JLG Industries. Pohonná jednotka pracující při napětí 360 V využívá dělený pohon skládající se ze dvou 40kW elektrických motorů, kdy jeden z nich je určený pro pojezd a druhý pro hydrauliku. Jak je typické pro elektrické motory, systém poskytuje okamžitý točivý moment, díky čemuž je stroj v porovnání s konvenčním naftovým motorem mnohem dynamičtější. Osazená baterie s kapacitou 42 kWh pochází z modulární sady E-DEUTZ a její nabití z 20 na 80 procent proběhne pomocí 6,6kW nabíječky během čtyř hodin.
Nedávno jsme též zmiňovali teleskopický nakladač Manitou MT 1335, který má obvykle dieselový motor DEUTZ TCD 3.6 o výkonu 75 kW. Během pouhých šesti měsíců vybavili inženýři E-DEUTZ dva prototypové modely – každý s hybridním a plně elektrickým pohonem. Pro plně elektrický Manitou MT 1135 se používá 360V elektrický systém a 60kW elektromotor. Baterie s velkorysou kapacitou 30 kWh poskytuje potřebnou energii. U hybridní varianty byl motor TCD 3.6 nahrazen menším TCD 2.2 s výkonem 55 kW plus 20kW elektromotorem.
Důležitým elementem pro elektropohony jsou samozřejmě baterie. Společnost DEUTZ v této oblasti koupila v roce 2019 německého specialistu Futavis, čímž značně posílila své vlastní odborné znalosti v tomto klíčovém segmentu. Výsledkem je společně vyvinutý bateriový systém, který je nyní již připraven k pilotní výrobě.
Se spalovacími motory se stále počítá
Stranou zájmu nezůstaly ani kombinované technologie, což dokumentuje pracovní plošina osazená hybridním motorem DEUTZ D 1.2, který se skládá z tříválcového dieselového agregátu s objemem 1,2 litru a 48V elektromotoru.
Dr. Frank Hiller, předseda představenstva společnosti DEUTZ AG, vysvětluje: „Při hledání udržitelných řešení pohonů budoucnosti neustále myslíme na všechny technologie. Náš přístup staví na inteligentních kombinacích elektrických pohonů a motorů s vnitřním spalováním, které nabízejí potenciál být v budoucnu provozovány s využitím obnovitelných paliv, tedy na uhlíkově neutrálním základě.” Dalším příkladem je vodíkový motor TCG 7.8 H2 nabízený společností DEUTZ, který představuje nákladově zajímavou alternativu k jiným technologiím s „nulovými emisemi”, jako jsou palivové články atd.
Servis a tuzemské zastoupení
V oblasti služeb představil DEUTZ řešení Advanced Repair, které cílí na zajištění bezpečného, efektivního a bezproblémového provozu strojů. K efektivnější údržbě lze například využít aplikaci pro tablety, která mechanikům interaktivně pomáhá při provádění pracích na motoru.
Na českém trhu se v oblasti servisu, oprav a dodávek náhradních dílů pro motory DEUTZ lze od roku 1996 obrátit na firmu PRO MOTOR Servis CZ s.r.o., která k 1. 1. 2020 získala také zastoupení pro Slovenskou republiku, kde začíná budovat servisní síť. Kromě autorizovaného záručního i pozáručního servisu firma zajišťuje také prodej výrobcem repasovaných (AT) motorů výměnným způsobem.