Motto letošního veletrhu je: Building tomorrow, today (volně přeloženo Stavění zítra a dnes). Tímto směrem se ubíraly i inovace a novinky, které výrobci přihlásili do soutěže. Hlavním trendem je sestrojit či přizpůsobit stroje tak, aby byly co nejbezpečnější pro lidi, šetrné k přírodním zdrojům (méně strojů na naftu, více na elektřinu), ale zároveň výkonné a odolné. Dalším trendem, který se navíc objevil oproti minulé soutěži, je mít stroje schopné pracovat ve středech měst. Bruno Cavagné doslova řekl: „S rostoucí populací ve městech můžeme očekávat, že uvidíme požadavky směřující k tomu, aby stroje bylo více kompaktní, všestranné, s širokým výběrem příslušenství. Povaha stavebních prací v městských oblastech a rostoucí obavy z aktivní a pasivní bezpečnosti navíc přispějí k využití elektronických technologií, které ještě více zohlední potřeby provozovatele.” Aby se podařilo reagovat na poptávku trhu, stavební výroba, uživatelé strojů a FNTP udržují pravidelné a trvalé kontakty s tvůrci technologií a výrobci strojů, zařízení, přístrojů či nástrojů.
Porota
Mezinárodní porotu, které předsedal prezident francouzské stavební inženýrské komory Bruno Cavagné, tvořil 14členný tým odborníků z oblasti stavební výroby a uživatelů stavebních strojů. Porotci zkoumali žádosti do soutěže, podané vystavovateli na veletrhu INTERMAT 2018 a zvolila vítěze 2018 INTERMAT Innovation Awards.
Porota pracovala ve složení: Bruno Cavané, FNTP (předseda), Pascal Beeckmans, Pierre Boels, Koen Coppenholle, Richardo Cortés Sanchez, Peter Crosland, Vincente Fluteaux, Bernard Heritier, Thierry Lahuppe, Pascal Lemoine, Massimiliano Ruggeri, Vincent Simon, Didier Thevenard, Kjetil Tonning.
Níže uvedený seznam nových držitelů cen soutěže INTERMAT Innovation Awards 2018 tak navazuje na tradici z minulých kol této soutěže a nese punc rozmanitosti.
Ocenění se pak zaměřují na trvalé výzvy dodavatelů veřejných prací, jako je například bezpečnost pracovníků či ochrana životního prostředí.
Vítězové
Zemní práce & demolice
- Stroje & Zařízení: VOLVO CE – EX2
- Komponenty & Příslušenství: DMIC – UBIWAN® SMART
Silnice & suroviny & základy Building tomorrow, today
- Stroje & Zařízení: FAYAT – TRX
- Komponenty & Příslušenství: RB3D – EXO PUSH
Zvedání & manipulace & přeprava
- Stroje & Zařízení: HINOWA S.p.A. – pásová zvedací plošina Lightlift 33.17 provedení IIIS
- Komponenty & Příslušenství: MANITOU GROUP – stabilizační systém stroje
Stavební & betonový sektor
- Stroje & Zařízení: ALPHI – MaxyUpDown
- Komponenty & Příslušenství: 360SMARTCONNET – spojení s betonem
Speciální ocenění
Za digitalizaci
- EFA FRANCE – EVAS
Za energii
- MECALAC – Mecalac e12
Začínající společnosti
- MATOS – Matos-Connect Building tomorrow, today
Svět betonové Evropy
- SIKA FRANCE – Betonový 3D tisk
Za bezpečnost
- SIMA – Pila na dřevo bezpečná pro lidské ruce
Všechny oceněné stroje a technologie byly hodně zajímavé, my se zastavíme pouze u třech z nich.
Pila na dřevo bezpečná pro lidské ruce (HandSafe wood cutting saw)
Tak tento stroj je z našeho pohledu úžasný a převratný. Každý z nás, který někdy pracoval s tzv. cirkulárkou, moc dobře ví, že se před ní musí mít na pozoru. Pracovat v rukavicích a maximálně se na práci soustředit. Stačí chvíle nepozornosti a může se zmrzačit (přijít o ruku, prsty, v lepším případě si odříznout kus masa...). Je totiž jedním z nejnebezpečnějších strojů, se kterými ve stavebnictví pracujeme.
V čem je tento stroj unikátní? Pila reaguje na maso a pokud se dostane k její bezprostřední blízkosti, ihned zastaví, takže nedojde k poranění obsluhy. Je v ní totiž integrován ISS (Instant Stop Sensor = senzor pro okamžité zastavení). ISS dokáže odhalit, když se lidská kůže dotkne kotouče a během 1/10 sekundy spustí brzdní systém.
Na Pre-Intermatu jsme samotný stroj neviděli, ale měli jsme možnost vidět video, kde pilu již firma předváděla v televizi a před očima mnoha přítomných diváků. Nejdříve demonstrátor k pile přiblížil párek a pila hned zastavila. Párek prohlíželi a byla na něm jen nepatrná čárka (na prstu by to byl malý škrábanec). Potom měl k pile přiblížit svůj prst člověk, který hraje vrcholově stolní tenis. Prsty jsou pro něj životně důležité. Není divu, že měl veliké obavy. Nakonec prst přiblížil ze strany pily a pila v momentě zastavuje. Jeho prst je bez zranění. Její vynálezce pan Rafael Maraňón (firma SIMA, S.A.) o stroji řekl: „Během svého života jsem se několik desetiletí pohyboval kolem pil a viděl mnoho uřezaných prstů, dokonce i rukou. Rozhodl jsem se, že je s tím třeba něco dělat, nějak ty lidi, kteří s pilou pracují chránit. Začal jsem tedy zkoušet, vyvíjet a výsledkem je tento stroj.” Stroj je již na prodej a na veletrhu ho vystavuje firma SIMA v hale 6, stánek 120.
Volvo EX2
Pásový kompaktní bagr jezdí 100% na baterie, má nulové emise, 10x vyšší účinnost a 10x nižší hlučnost než stroje podobných rozměrů. Pořizovací a následně provozní náklady budou v porovnání s nimi nižší.
Jak se to podařilo? V bagru byl prostor na motor přesně vyplněn dvěma lithio iontovým bateriemi, dohromady o kapacitě 38 kWh, které mu dodají tolik energie, že může intenzivně pracovat 8 hodin bez přestávky (např. kopat). Odstraněním hydraulického systému a spalovacího motoru došlo k snížení potřeby chlazení, což automaticky vedlo ke snížení hlučnosti stroje... A co například provozní náklady? Pokud pásové rypadlo na spalovací motor běží na volnoběh, což podle průzkumu činí okolo 40 % jeho denní činnosti, potřebuje palivo. Volvo EX2 na baterky v tento moment energii nepotřebuj. Šetří. Cena za elektřinu je levnější, než za naftu. Opět šetření atd. Aby se dosáhlo větší bezpečnosti, EX2 může být ovládán pomocí mobilního telefonu nebo tabletu (jde to díky tomu, že stroj je plně elektrifikovaný a nemá mechanický joystick). Svými vlastnostmi je předurčeno pro práci všude tam, kde je potřeba pracovat bez zbytečných emisí, hluku, rychle a spolehlivě (zalidněné oblasti jako jsou centra měst, parky, nemocnice, školy, ale i uzavřené prostory). Při vyhlašování se jednalo o prototyp, Volvo vlastní ke stroji již mnoho patentů, ale v současné době ještě nemá všechny potřebné dokumentace v souladu s nařízeními EU (ty totiž zatím neuvažují, že by stroj mohl být ovládán bez strojníka, což Volvo EX2 umožňuje). Volvo bude vystavovat na venkovní ploše 6 F 056 a v hale 6 A 042.
TRX – mobilní směšovací linka
Zcela unikátní mobilní za tepla směšovací linka na asfalt (Mobile hot mix asphalt plant), která umí znovu 100% použít RAP (Reclaimed asphalt pavement1) přímo na místě jejího vzniku. V zařízení se rozehřívá RAP na optimální teplotu pomocí plynu (přidávat se mohou také staré pneumatiky). Mobilní směšovací linka je nejenom kompatibilní, ale také lehce přemístitelná z jednoho místa na druhé. Linka dokáže vyprodukovat od 150 do 430 t/hodinu a použít ji lze všude, kde se opravuje asfaltový povrch (především dálnice a vysoce frekventované silnice)., silnice, chodníky mobilní. FAYAT bude vystavovat ve stánku 5a C151.