V České republice je v současné době několik desítek dodavatelů pracovních plošin. Jsou mezi nimi obchodní společnosti, které se soustředí pouze na prodej strojů a deklarovaný servis pro zákazníka prakticky nezajišťují. Velmi početná je řada společností, jejichž hlavním zaměřením je pronájem pracovních plošin a prodej s následným servisem je pouze kosmetický doplněk, který je brán vážně pouze novými a náhodnými zákazníky.
Pracovní plošina je vyhrazené zařízení pod zesíleným dohledem
Měla by mít nejen dobré technické parametry, aby bylo možné zajišťovat maximální výkony, ale i pravidelný a odborný servis z důvodu bezpečného provozu a dlouhé životnosti.
Požadavky zákazníka
Ne zrovna malá investice do tohoto typu pracovního stroje a velká bezpečnostní rizika by měla budoucího provozovatele přimět k tomu, aby si možnosti a schopnosti případného dodavatele osobně prověřil. Zamysleme se společně nad tím, jaké jsou reálné požadavky zákazníka a které z nich by měl dodavatel bezpodmínečně splnit.
Cena
Nejčastějším a často nejdůležitějším kritériem zákazníků hlavně ze státního sektoru je pořizovací cena zařízení. Mnohdy běžné bezpečnostní prvky výbavy a např. i kvalita komponentů a povrchových ochran nutí dobré výrobce k tomu, aby ze svých standardů kvůli účasti v takovýchto výběrových řízeních ustupovali. To se velmi rychle projeví na budoucích výkonech stroje, jeho provozních odstávkách a v závěru i na jeho životnosti. Soukromý sektor je při hledání dodavatele mnohem pružnější a schopnější porovnávat plusy a mínusy budoucí spolupráce s ním.
Záruka
Záruka poskytovaná dodavateli u obchodního zboží je v současnosti v Evropě pojímána jako zákonná minimálně 6 měsíců. Delší záruky než 12 měsíců si může zákazník od dodavatele obvykle koupit ovšem na úkor zvýšení pořizovací ceny.
Dodací podmínky
Dodací termíny celého zařízení se odvíjejí od časové náročnosti zpracování požadované kombinace a nadstandardních výbav stroje. U nástaveb plošin na podvozcích nákladních automobilů pracuje dodavatel vždy s konkrétním podvozkem určitých parametrů a výbavy. Plošinu musí přizpůsobit parametrům vozidla a požadavkům zákazníka. Samotná montáž začíná až po přistavení podvozku. Běžné dodací termíny bývají proto delší než 6 měsíců. Situace s dodacími termíny je však odlišná u sériově vyráběných typů plošin. Například standardní verze samohybných plošin lze získat i v několika málo dnech.
Pohled pod pokličku – dílenské prostory firmy ROTHLEHNER
Kompletní dokumentace
Dodaná dokumentace a další podklady jsou velmi důležitou součástí dodávky. Chybějící dokumentace nebo nevhodná či neúplná skladba podkladů může být důvodem k ukončení provozu vyhrazeného zdvihacího zařízení. Často se stává, že si svoji nepřenositelnou zodpovědnost za úplnost dokumentace provozovatel uvědomí až při řešení nehody. Základním požadavkem jsou návody, popisy stroje a typové štítky v českém jazyce.
Legislativní požadavky
Nástavby na podvozcích či plošiny přívěsné musí splňovat veškerou legislativu dle zákonů pro provoz na veřejných komunikacích. Určitě se při přebírání stroje vyplatí investice do odborné pomoci nezávislého revizního technika či znalce.
Riziko neúplné dokumentace či nesplnění zákonných předpisů se významně zvyšuje zejména při individuálním nákupu použitých zařízení v zahraničí. Majitel takového zařízení se teprve po jeho převzetí a uvádění do provozu v ČR dle platné legislativy může setkat s problémy, které nákupní cenu zařízení neočekávaně navyšují.
Zaškolení obsluhy a provozovatele
Neméně důležitý je však při přebírání vyhrazeného zdvihacího zařízení i způsob a průběh zaškolení budoucích obsluhovatelů. Těm musí být vedle zvládnutí teorie a techniky bezpečného ovládání stroje vštípeny i zásady povinné denní kontroly stroje. Provozovatelé by měli být při této příležitosti informováni o tom, jak zhodnotit při své konkrétní činnosti rizika a navrhnout způsob bezpečné práce. Protože jsou jako jediní zodpovědní i za poučení a zaškolení svých zaměstnanců, je účelné přenést tyto vysoce odborné činnosti na školící střediska či jednotlivé odborné pracovníky. Podceněny nesmí být ani zásady pro bezpečný transport plošin.
Pravidelný odborný servis
V nejvyšší míře se na výkonech stroje, jeho bezpečném a příjemném provozu a hlavně na jeho životnosti podílí pravidelný a kvalitní servis. Budování kvalitního servisního střediska je proces kladoucí vysoké nároky na vnitřní organizaci práce a logistiku činností všech jednotek. Zákazníkovi však poskytuje mnoho výhod. Rychle dosažitelný servis zkracuje prostoje provozovatele a umožňuje mu plánovat a dodržovat termíny. Jenom málo servisních organizací však dokáže udržet dlouhodobě kvalitní kádry a vybavit je znalostmi, technikou a dostatkem náhradních dílů. Splnění těchto podmínek je předpokladem pro vysokou úspěšnost servisních zásahů v terénu. Přičteme-li nekompromisní požadavek výrobců na používání originálních dílů a tok aktuálních informací směrem k autorizovaným servisním střediskům je zřejmé, že úspěšný servisní zásah je možný pouze v rámci profesionálně organizovaného týmu specialistů.
Způsob organizace a práce servisu může potenciálnímu zájemci o koupi pracovní plošiny poskytnout informace o serióznosti a spolehlivosti svého dodavatele. Prohlídka vybavenosti servisních vozidel, skladových zásob náhradních dílů či zázemí servisu je jedinečná příležitost, jak získat představu o budoucí spolupráci. Využijte ji a získáte výhodu proti ostatním.
Servis po celou dobu životnosti
Dobře pracující servis odpovídá výrobci za technické zabezpečení provozu vyráběných plošin nejen v záruční době, ale jeho povinností je udržovat stroje v odpovídajícím provozuschopném a bezpečném stavu po dobu celé jejich životnosti. Samozřejmým předpokladem je, že mu majitelem bude tato činnost nejen umožněna, ale i zajištěna náležitá součinnost.
Zázemí firmy ROTHLEHNER z ptačí perspektivy
ROTHLEHNER
Společnost ROTHLEHNER pracovní plošiny s.r.o. nabízí své služby v oblasti poradenství, prodeje a servisu pracovních plošin. V současné době prodejní oddělení nabízí ucelený sortiment stoosmdesáti typů pracovních plošin vyrobených hlavními evropskými výrobci. Díky výhradnímu zastoupení těchto výrobců zajišťuje servisní tým záruční i pozáruční servis pro cca 800 strojů prodaných v České republice.
Vlastní školící středisko
Školící středisko společnosti může poskytnout školení a opakovaná školení obsluhovatelů. Je certifikováno pro celoevropsky uznávaný systém školení obsluhovatelů pracovních plošin IPAF - www.ipaf.org.
Diagnostika v reálném čase
Zařízení zákazníků vybavujeme na přání záznamem o průběhu provozu a v případě potřeby i dálkovým spojením s diagnostikou závad a možností vyhledání stroje či jeho dálkovým vypnutím. Společnost ROTHLEHNER pracovní plošiny s.r.o. zastupuje firmu Roesler GmbH - www.miniDaT.de.
Ekologické olejové hospodářství
Použitím ekologických odbouratelných olejů PANOLIN mohou vámi používaná zařízení získat celoživotní olejovou náplň a díky certifikátu stroje se můžete vyhnout zodpovědnosti za případné ekologické havárie - www.panolin.com.
Dostupné informace
Instruktážní filmy s bezpečnostní tématikou týkající se činností při obecném použití PZPP a při činnostech při prořezávce stromů můžete na různých nosičích zakoupit na naší adrese - www.rothlehner.cz.
Tým společnosti ROTHLEHNER pracovní plošiny s.r.o. je Vám kdykoli plně k dispozici.
Zaškolení obsluhy je nedílnou součástí předání stroje majiteli
Co bychom měli vědět
- Pracovní plošina je vyhrazené zdvihací zaízení a podléhá proto zvláštnímu režimu provozu, bezpenosti práce a nárokm na technický stav.
- Obsluhovat pracovní plošiny smí pouze vyškolená osoba.
- Pravidelná servisní údržba prodlužuje životnost stroje a snižuje bezpenostní rizika.
- Technický stav pracovní plošiny by ml být jednou ron kontrolován a zdokumentován v protokolu o provedení revizní zkoušky.
- Veškerá dokumentace, popisy a typové štítky musí být provedeny v eském jazyce.
- Kvalitní servisní zázemí je známkou serióznosti Vašeho dodavatele.