DAF LF
V rámci programu DAF Transport Efficiency představila společnost DAF celou řadu vylepšení řady DAF LF určených pro distribuci, stavební sektor či národní dopravu. Inovace zavedené u 4,5litrového motoru PACCAR PX-5 přinášejí 5 % úspory paliva, motor PACCAR PX-7 6,7litru lze nyní kombinovat i s automatizovanou 12stupňovou převodovkou AS Tronic. K inovacím u modelu řady DAF LF patří také nové spoilery a boční límce kabiny, což přináší snížení spotřeby paliva až o 4 %. Rozšířením nabídky o dalších sedm variant rozvorů náprav až do délky 6,90 m lze navrhnout podvozek pro různé typy provozu a nástaveb o délce až 9 metrů. Nové zadní svítilny s technologií LED jsou nyní dostupné také pro LF. Nový DAF LF 2016 Edition s motorem PACCAR PX-5 je možné objednat s přípravou pro chladicí nástavbu s vodou chlazeným agregátem s výkonem 22,5 kW. Na displeji přístrojové desky je asistent hodnocení jízdního stylu řidiče DAF, který poskytuje řidiči detailní zpětnou vazbu o jeho jízdním stylu, jeho schopnosti předvídat, o spotřebě paliva a mnoho dalších informací o jízdě. Na displeji se také zobrazují informace o funkci nástavby nebo upozornění na blížící se servisní prohlídku vozidla.
Novinky v nabídce podvozků
DAF nyní nabízí také vozidla řady CF Euro 6 s cenově zajímavým motorem PACCAR PX-7 v několika podvozkových variantách se třemi nápravami. Tyto modely spojují výhody vysokého užitečného zatížení a hospodárnosti šestiválcového 6,7litrového motoru o výkonu 208 kW/283 k nebo 231 kW/314 k pro regionální provoz. Řada CF s motorem PACCAR PX-7 byla rozšířena o nový model vybavený 7,5tunovou vlečenou nápravou s jednoduchou montáží za zadní 13tunovou nápravou. To zvyšuje užitečné zatížení na téměř 19 tun a umožňuje dosáhnout celkové hmotnosti až 32 tun. K dispozici je také několik variant vybavených vlečenou nápravou s dvoumontáží pro náročnější aplikace a vyšší zatížení. Pro aplikace, u kterých je vyžadována výborná řiditelnost a vyšší užitečné zatížení, společnost DAF nyní doplnila řadu CF s motorem PACCAR PX-7 o model s řízenou vlečenou zadní nápravou (7,5 tun). Tato verze je ideální, pokud je od vozidla vyžadováno časté manévrování na omezeném prostoru.
Samozřejmě, že ne všechny nově nabízené podvozky najdou uplatnění v komunálním či stavebním sektoru. Ale některá vozidla představená na prezentaci v Barceloně už měla nástavby mířící právě do tohoto segmentu trhu. Například DAF LF 210 FA (4×2) s kontejnerem určeným k přepravě lehkých stavebních strojů. Standardní denní dvoumístná kabina nabízí jak dostatek prostoru posádce, tak hlavně velmi dobré pracovní podmínky pro řidiče. Motor PX-5 EU6 má výkonové parametry 157 kW/760 Nm a v nabídce je jak manuálně řazená, tak i automatizovaná převodovka. Rozvor 4 500 mm, celková hmotnost 14 tun. V této kategorii trucků na našem trhu zatím ne příliš často vidíme lehký tahač návěsů. DAF má v nabídce model LF 250 FT (4×2), který byl prezentován s lehkým podvalníkem, a jeho dopravní výhody byly podrženy přepravovaným strojem. Motor PX-7 EU6 s výkonem 186 kW/950 Nm byl doplněn o automatizovanou šestistupňovou převodovku AS1000. Technická hmotnost soupravy je uváděna 21 tun, prezentovaná souprava měla hmotnost 15 tun. Ovšem výhoda obou uvedených vozidel či spíše nástaveb je dvojí.
Jednak se díky rozměrům a celkové hmotnosti mohou dostat na staveniště ve městech apod., kam by se standardní souprava s tahačem CF neprotáhla, a pak samozřejmě nabízejí vysokou efektivitu při použití výměnných nástaveb. V prvním případě kontejnerů, v druhém po připojení lehkého valníkového návěsu lze převážet stavební komponenty apod. Třetím vozidlem, které doslova mířilo do segmentu komunálního hospodářství či do stavebnictví, byl DAF LF 280 FA (4×2) prezentovaný s vanovým kontejnerem. Motor PX-7 s výkonem 208 kW/1 020 Nm, automatizovaná dvanáctistupňová převodovka AS-Tronic, technická hmotnost vozidla 19 tun, rozvor 3 750 mm. Co do délky velmi subtilní vozidlo, přitom velká užitečná hmotnost a výborné manévrovací schopnosti.
Z větší řady DAF CF byl zajímavý model CF 310 FAS (6×2) prezentovaný s velkým kontejnerem. Motor PX-7 EU6 s výkonem 231 kW/1 100 Nm doplněný o dvanáctistupňovou automatizovanou převodovku AS-Tronic odpovídá v nasazení na kratší vzdálenosti, tj. regionální provoz. Celková hmotnost vozidla je až 26 tun, rozvor 4 400 mm.
Závěr
Automobilka DAF představila více nových podvozků, vesměs pro využití v regionálním provozu, nicméně jejich nástavby mířily do segmentu distribuce. Ale podstatné je, že DAF prezentoval ohromnou šíři konfigurací rozvorů, motorů (včetně tiché verze „Silent”) i převodovek a dokumentoval tak schopnost velmi dobře vyhovět i konkrétním dopravním potřebám s efektivním vozidlem.