Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

DAF Trucks rozšířil nabídku

Zveřejněno: 29. 12. 2017

Společnost DAF Trucks přidala do své nové řady 11 konfigurací náprav tahačů a podvozků; osm provedení 2-, 3- a 4nápravových podvozků a tři provedení 3- a 4nápravových tahačů.

Nová vozidla nabízí až o 7 % nižší spotřebu paliva, jsou až o 100 kg lehčí, což umožňuje zvýšit užitečné zatížení, mají integrované moduly pro instalaci a montáž nástaveb a poskytují nejnižší provozní náklady. Společnost DAF nyní pro své zákazníky zkompletovala řadu nejlepších užitkových vozidel ve své třídě a je hrdá, že jim může nabídnout nejlepší řešení šitá na míru pro jejich potřeby. Vše představila odborným novinářům z celé Evropy, a to včetně jízdních testů, na pobřeží Středozemního moře nedaleko Barcelony.

Mezi hlavní vlastnosti nových tahačů a konfigurací náprav podvozků patří:

  • Až o 7 % nižší spotřeba paliva.
  • Nová kompaktní jednotka EAS (filtr pevných částic a katalyzátor).
  • Užitečné zatížení vyšší o 100 až 250 kilogramů.
  • Nová elektrohydraulicky řízená zadní vlečená náprava.
  • Nové zadní vlečené nápravy s dvojmontáží.
  • Nové tandemové nápravy s redukcemi v nábojích kol.
  • Nové lehké podvozky 8×4 pro domíchávače betonu.
  • Nové podvozky CF a XF, které jsou pro výrobce nástaveb nejvhodnější.
  • Inovativní systém monitorování energie akumulátoru (BEM).
  • Nové motory PACCAR MX-11 a MX-13.
  • Nová převodovka TraXon
  • Nové poháněné zadní nápravy
  • Vylepšené funkce softwaru motoru a převodovky.

Začátek léta patřil prezentaci vybraných konfigurací nových modelů CF a XF pro dálkovou přepravu. Začátek podzimu pro změnu byl rezervován jak „malému” modelu LF, tak hlavně představení kompletní řady vícenápravových vozidel a podvozků.

Všechna nová vozidla DAF nabízí nyní až o 7 % nižší spotřebu paliva. To je výsledkem dokonale integrovaných a zcela nových poháněcích soustav s nižšími otáčkami při provozní rychlosti vozidla. Podvozek těží z kompaktní jednotky EAS nových modelů CF a XF. Systém EAS lze nyní instalovat jako celek (to znamená jako jednu jednotku) mezi první a druhou nápravu nebo za 2. přední nápravu (u modelu 8×4 FAD). To umožňuje použít volný prostor pro přidání stojin jeřábu, skříní na nářadí nebo přídavných (palivových) nádrží. Výsledkem je více možností pro uspořádání komponent na rámu a vyšší užitečné zatížení, protože nová kompaktní jednotka EAS je o 50 kg lehčí. Nejnovější řada vícenápravových tahačů a podvozků je také vybavena poháněcími soustavami, které jsou v průměru až o 100 kg lehčí. Díky tomu nabízí zákazníkům vyšší užitečné zatížení. Nové nápravy přispívají ke snížení hmotnosti až o 250 kg také u modelu CF FAD 8×4 pro použití ve stavebnictví.

Souprava s vanovým návěsem DAF CF 530 FTT 6×4
Souprava s vanovým návěsem DAF CF 530 FTT 6×4

Jednou z nejdůležitějších inovací nových modelů CF a XF je zadní náprava

V rámci programu programu nových modelů CF a XF je nová zadní vlečená náprava u tahačů a podvozků jednou z nedůležitějších inovací, neboť zajišťuje maximální manévrovatelnost stroje. Zadní řízená vlečená náprava je vybavena zcela nově vyvinutým systémem elektrohydraulického řízení (EHS), který je o 30 kg lehčí a dále tak zvyšuje užitečné zatížení. Řízení je velmi přesné, protože systém EHS na základě úhlu natočení předních kol a rozvoru náprav nepřetržitě počítá optimální úhel natočení kol zadní vlečené nápravy. Největší výhody tohoto řešení vyniknou zejména při jízdě v městských oblastech a při manévrování vozidlem ve stísněném prostoru. Minimalizace ztrát třením pneumatik o vozovku a fakt, že se čerpadlo řízení aktivuje pouze při natočení volantu, vedou ke snížení spotřeby paliva o další 1 %. Při rychlostech nad 40 km/h se náprava zajistí v přímém směru a zaručí tak maximální stabilitu vozidla a úsporu paliva. Systém řízení vlečené nápravy navíc obsahuje mnohem méně součástí, což zajišťuje prvotřídní robustnost a spolehlivost. Nová řízená vlečená náprava je určena nejen pro podvozky a tahače 6×2, ale také pro speciální konfigurace podvozků 8×2.

Systém EHS je u vozidel 6×2 CF a XF FAN doplněn pneumatickým odpružením. To umožňuje rychle snížit výšku podvozku o 90 milimetrů a zdvihnout o 185 milimetrů pro rychlou a spolehlivou nakládku a vykládku výměnných nástaveb.

Společnost DAF rovněž představila 10tunovou vodicí nápravu s dvojmontáží, která má statickou nosnost minimálně 34 tun. To je zvláště důležité při nakládání a vykládání těžkých kontejnerů, kdy je většina hmotnosti právě na zadní nápravě. Nová náprava má o 25 kg nižší vlastní hmotnost. V kombinaci s ostatními sníženími hmotnosti modelů CF a XF to vede k celkovému zvýšení užitečného zatížení až o 125 kg. Novou vlečenou nápravu s dvojmontáží lze objednat na tahače a podvozky 6×2 a podvozky 8×2. Pro vozidla, která často jezdí v terénu, představuje společnost DAF zcela novou tandemovou nápravu s kolovými redukcemi (HR1670T). Nosným prvkem této nápravy je litinová skříň nápravy, která umožňuje další snížení hmotnosti o 60 kg.

DAF XF 530 FAT s nástavbou pro svoz dřeva
DAF XF 530 FAT s nástavbou pro svoz dřeva

Aby bylo možné dosáhnout nejvyšší možné úspory paliva, jsou k dispozici ještě rychlejší stálé převody (3,46, 3,61 a 3,76:1). Tyto převody umožňují snížit provozní otáčky motoru. Pro zajištění nejnižších možných provozních nákladů byly intervaly výměny oleje u nových tandemových náprav prodlouženy na 3 roky nebo 450 000 kilometrů.

Nová tandemová náprava s kolovými redukcemi je určena pro tahače a podvozky 6×4 a 8×4 pro náročné aplikace s provozem ve středně těžkém terénu. Tato řada zahrnuje podvozek FAD 8×4 s dvěma řízenými předními nápravami, běžně používanými při přepravě stavebních materiálů, písku a štěrku. U tohoto modelu již není jednotka SCR integrována ve svislé výfukové trubce. Namísto toho se nachází v jednotce EAS, kterou bylo díky kompaktním rozměrům možné celou umístit mezi obě přední nápravy.

Ve výrobě je nyní i mimořádně lehký podvozek pro domíchávač betonu CF FAD 8×4, vybavený 19tunovou tandemovou nápravou (SR1132T) a dvěma 7,1tunovými předními nápravami. Tento podvozek, který kombinuje robustnost a nízkou hmotnost, se osvědčil ve Velké Británii a vstupuje i na trhy kontinentální Evropy. Díky optimalizaci systému řízení a odpružení, použití kotoučových brzd a nové kompaktní jednotce EAS se svislým výstupem výfuku je pohotovostní hmotnost vozidla pouhých 9 150 kg. Unikátní podvozek pro domíchávač se dodává s novým motorem PACCAR MX-11 s výkony od 270 do 330 kW (370 až 450 k).

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv autora

Tématické tagy

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek