Mercedes Benz Econic je vzhledem ke svým ergonomickým a bezpečným vlastnostem ideálním vozidlem pro svoz odpadu v městském provozu (to je ale „český pohled“) a jeho elektrický pohon splňuje navíc nejpřísnější požadavky na ochranu životního prostředí a hospodárnost. Pravdou ale je, že Econic v celé řadě evropských států, hlavně ovšem v Německu, zajišťuje distribuci zboží v městských a příměstských aglomeracích, a to včetně rozvozu stavebních hmot. Vychází to ze skutečnosti, že na západ od našich hranic bylo nutné po poslední válce postavit zcela od základů velké množství měst. Ulice tak dostaly jiné „rozměry“, než předchozí historická výstavba, a tak dnes není problém využít k distribuci i vozidla do celkové hmotnosti 20 tun.
Společnost Daimler Trucks se momentálně (na politickou objednávku) plně zaměřila na elektrická, lokálně bezemisní, vozidla a nepropaguje stávající emisně zajímavé pohony, jako je např. stlačený zemní plyn (CNG, ve firemním označení NGT). A právě pohon na CNG je dlouhodobě v nabídce pro model Econic. Na českém trhu je tento podvozek využíván pouze pro nástavby na svoz komunálního odpadu. A popravdě řečeno, cenově je zajímavější model Atego nebo Arocs. To ale neznamená, že by výroba Econicu CNG končila. A teď už k perspektivnímu modelu eEconic.
Daimler Trucks činí s nízkopodlažním, elektricky poháněným nákladním vozidlem Mercedes-Benz eEconic, napájeným z akumulátorů, další důsledný krok v elektrifikaci nákladních vozidel. V roce 2021 bude zahájen zkušební provoz vozidel eEconic v komunálních službách u vybraných zákazníků v Německu. Předmětem testů těchto vozidel bude jejich připravenost na každodenní provoz. Zkušenosti z provozu u zákazníků budou přímo využity v následné sériové výrobě modelu eEconic, která bude zahájena v roce 2022. Základem modelu eEconic je rovněž elektricky poháněné nákladní vozidlo eActros pro těžkou rozvážkovou dopravu, jehož sériová výroba bude zahájena již v roce 2021.
Mercedes-Benz eEconic bude zpočátku nabízen v konfiguraci 6×2/N NLA a uplatnění nalezne převážně jako vozidlo pro svoz komunálního odpadu či distribuci zboží (rozvoz zboží velkými nákladními vozidly probíhá v časných ranních hodinách, stejně tak hodně brzy ráno začíná v centrech měst svoz odpadu). Městský provoz v odpadovém hospodářství je vzhledem k relativně krátkým a pevně plánovatelným trasám o délce až 100 km s velmi častým zastavováním mimořádně vhodný pro elektricky poháněná nákladní vozidla, napájená akumulátory. Při předvídavém způsobu jízdy lze při zpomalování získávat rekuperací zpět elektrickou energii pro nabíjení akumulátorů, což prodlužuje dojezd a zvyšuje účinnost.
Gesa Reimeltová, vedoucí oddělení E-Mobility Group Daimler Trucks & Buses, v této souvislosti uvedla: „Ve společnosti Daimler Trucks & Buses chceme v našich hlavních odbytových regionech do roku 2039 nabízet všechna nová nákladní vozidla a autobusy s neutrální bilancí emisí CO2 v rámci jejich provozu. V naší strategii globálních platforem přitom sázíme na celém světě i u elektrických vozidel na jednotné technologie a sdílená konstrukční řešení, a díky synergiím tak enormně urychlujeme vývoj. Základem modelu eEconic je proto náš eActros, který je již podrobován intenzivním praktickým testům a od roku 2021 bude sériově vyráběn.“
Elektrický pohon neprodukuje žádné lokální emise a je především tichý. Tyto vlastnosti mají pozitivní vliv na kvalitu života obyvatel i posádek vozidel. Nízko uložená kabina s panoramatickým čelním oknem a prosklenými dveřmi spolujezdce umožňuje řidiči navazovat přímý oční kontakt se zranitelnějšími účastníky silničního provozu, jakými jsou cyklisté nebo chodci. V silniční dopravě se jedná o rozhodující bezpečnostní kritérium. Řidič je přitom podporován mnoha inteligentními bezpečnostními asistenčními systémy, například asistentem pro odbočování. Řidič a další členové týmu nastupují do kabiny a vystupují z ní jen po dvou schůdcích na opačné straně, než je vozovka.
Portfolio elektricky poháněných vozidel
Těžké nákladní vůzy Mercedes-Benz eActros s dojezdem cca 200 km absolvují intenzivní testy v reálném provozu u zákazníků v Německu a Švýcarsku. První vozidla byla zákazníkům předána v roce 2018. V USA jsou v současnosti podrobována praktickým testům u zákazníků středně těžká vozidla Freightliner eM2 a těžká vozidla Freightliner eCascadia. Více než 140 lehkých nákladních vozidel typu FUSO eCanter již slouží zákazníkům ve městech na celém světě, mimo jiné v New Yorku, Tokiu, Berlíně, Londýně, Amsterdamu, Paříži a Lisabonu.
Daimler Trucks & Buses systematicky realizuje trvale udržitelnou podnikovou strategii. Do roku 2039 hodlá v Evropě, Japonsku a na trzích NAFTA nabízet výhradně taková nová vozidla, která budou mít v rámci svého provozu neutrální bilanci emisí CO2 (podle metodiky „tank-to-wheel“). Již v roce 2022 má portfolio vozidel Daimler Trucks & Buses v hlavních odbytových regionech – v Evropě, USA a Japonsku – zahrnovat také sériově vyráběná vozidla s elektrickým pohonem, napájeným z akumulátorů. Daimler Trucks & Buses navíc rozšíří do konce desetiletí svou nabídku o sériově vyráběná vozidla s pohonem na vodík.