CARACAL MACHINES - Nové i použité stavební stroje a příslušenství
Dnes je 29.3. – svátek slaví Taťána

Dálnice v ČR

Zveřejněno: 6. 8. 2017

Každý z nás, kdo často jezdí po silnicích nejen v ČR, tak má možnost vidět a porovnávat, jak se dálnice staví u nás či u našich sousedů. Všimnout si, jak v některých sousedních zemích dálnic rychle přibývá, naopak, jak se u nás pereme s opravou dálnice D1, jak pozvolna se staví dálnice D11 atd.

Zjišťovali jsme si proto, jak to s našimi dálnicemi vypadá, co se v nejbližší době plánuje a zde přinášíme několik informací o dálnici D11 a D1.

Dálnice D11 – historie a současnost

Dálnice D11 (tzv. Hradecká dálnice) po dokončení povede z Prahy přes Hradec Králové, Jaroměř a Trutnov až na hranice s Polskem. Na hranicích se česká dálnice napojí na polskou rychlostní silnici S3, vedoucí přes celé Polsko až k Baltskému moři. Dálnice D11 je součástí systému evropských silnic jako silnice E67 z Prahy do Helsinek. Je pravděpodobné, že ze současné trasy po silnici přes Náchod a Kladsko bude trasa E67 přenesena výhradně na dálnici D11. Dálnice D11 vychází z plánů z roku 1939, kdy měla být součástí tahu Plzeň–Praha–Hradec Králové a i roku 1963 byla zařazena do obnovených plánů na výstavbu dálnic. Výstavba prvního úseku Praha–Jirny dlouhého 8,3 km byla zahájena až roku 1978 a dokončena roku 1984. Tento úsek je výrazně širší než další části dálnice, protože se počítalo s rezervou pro případné rozšiřování. Do roku 1985 se dálnice protáhla k výjezdu Sadská na 26,7 km. V roce 1990 přibyl úsek k výjezdu Poděbrady-východ s mostem přes Labe. Dálnice měřila 42 km. Tak tomu zůstalo mnoho let. Výstavba úseku z Poděbrad do Hradce Králové byla komplikovaná. 16,5 km dlouhý úsek Dobšice–Chýšť, který slouží jako obchvat Chlumce nad Cidlinou, byl zprovozněn v polovičním profilu 15. prosince 2005, avšak bez dobře značené návaznosti na stávající komunikace. Celá dálnice až před Hradec Králové byla zprovozněna 19. prosince 2006. Dálnice je provizorně ukončena u vsi Praskačka, kde je napojena na stávající silnici II/333. V současnosti je ve výstavbě úsek Sedlice–Hradec Králové, který by měl být zprovozněn v letošním roce.

U Hradce Králové se dálnice D11 kříží s dálnicí D35 směrem na Olomouc, jejíž úsek Sedlice (MÚK s D11) – Opatovice nad Labem (MÚK s I/37) byl zprovozněn v roce 2009.

Tab.: Přehled úseků, které se plánují stavět

1106Hradec Králové
Smiřice
15,46 kmD27,5/120plánováno 09/2017plánováno 04/2021Plotiště nad Labem
Smiřice
1107Smiřice
Jaroměř
7,39 kmD27,5/120plánováno 09/2017plánováno 09/2020Jaroměř-jih
Jaroměř-sever
1108Jaroměř
Trutnov
19,72 kmR25,5/120plánováno 2022plánováno 2024Choustníkovo Hradiště
Kocbeře
1109Trutnov
státní hranice ČR
21,28 kmR21,5/100plánováno 04/2019plánováno 12/2021Střítež, Poříčí, Zlatá, Olešnice, Královec

Stavba dálnice D11 z Hradce na Smiřice má zelenou

V současné době Ministerstvo dopravy vydalo stavební povolení pro první úsek pokračování dálnice D11 z Hradce Králové směrem na Smiřice. Druhá část úseku dostane povolení v nejbližší době. Celý úsek měří 15,5 kilometru a stavět by se mohl začít letos na podzim. Hotový by mohl být v roce 2021. Předpokládaná cena stavby je 6,5 miliardy korun bez DPH. Od dubna na místě budoucí stavby probíhá archeologický průzkum. Chystaná dálnice z Hradce do Smiřic bude mít 19 mostů, dvě mimoúrovňové křižovatky a pět protihlukových stěn. Dokončení D11 od Hradce Králové na polské hranice má zásadní význam pro ekonomický rozvoj regionu.

„Dostavba dálnice D11 z Hradce Králové směrem na Polsko je letos první prioritní stavba, která má stavební povolení a je nejblíž k zahájení výstavby,” uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Stavba dálnice z Hradce do Smiřic je jednou z devíti prioritních staveb, které díky výjimce od Evropské komise nemusejí opakovat proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Dálnice D11 Praha–Hradec Králové–Trutnov – státní hranice s Polskem je součástí evropského dopravního koridoru Paříž–Norimberk–Plzeň–Praha–Hradec Králové–Vratislav (Wroclaw)–Varšava–Brest–Moskva, který spojuje západní a východní Evropu.

Dálnice D1– historie a současnost

Dálnice D1 (též Brněnská dálnice) je nejstarší a nejdelší dálnice na území Česka (a historicky první dálnice Československa), která má po dokončení spojovat Prahu, Brno, Ostravu a česko-polskou hranici, kde na ni navazuje polská dálnice A1. Historie D1 sahá až do 30. let 20. století; původně měla být hlavní osou republiky. V současnosti je její hlavní a nejvýznamnější úsek z Prahy do Brna nejvytíženější v Česku a také nejproblémovější.

Jak vypadá stav oprav mezi Prahou a Brnem

Projektovaná délka v ose dálnice je 376,5 km. Od prosince 2012 jsou v provozu dva souvislé úseky: Praha–Říkovice (272 km) a Lipník nad Bečvou–česko-polská hranice u Věřňovic (80 km, zde původně jako dálnice D47).

Část dálnice v úseku Praha–Brno je součástí IV. Panevropského koridoru Berlín/Norimberk–Praha–Bratislava–Budapešť–Constanty/Soluň/Istanbul.

¹) Čerpáno z Wikipedia a ČTK
Autor: Mgr. Helena Hejhálková
Foto: Petr Volf
 

Nové

ZANDT cargo: Inovace a nové produktové segmenty pro stavebnictví a těžkou logistiku na veletrhu bauma 2025

Zveřejněno 29.3. Pomáhat utvářet budoucnost ve stavebnictví a těžké logistice je hlavním principem vývoje produktů ve společnosti ZANDT cargo. Bauma 2025 nabídne jedinečnou platformu pro prezentaci nejnovějších inovací a aktuálního vývoje produktů mezinárodnímu… celý příspěvek

Demoliční stroj SENNEBOGEN 830 Demolition Vario Tool nově i jako rýpadlo

Zveřejněno 28.3. Komplexní realizace demoličních projektů ve městech se skládá z několika po sobě jdoucích kroků, kdy po bourání následuje zpravidla recyklace a přípravné práce pro novou výstavbu. Ve snaze nabídnout realizačním firmám flexibilní řešení zvyšující… celý příspěvek

Frutiger představí na baumě 2025 špičkové mycí technologie pro stroje a vozidla

Zveřejněno 27.3. za chvíli to vypukne. Areál mnichovského výstaviště v Německu otevře své brány a přivítá největší veletrh stavebních a těžebních technologií na světě – bauma 2025. Inspirativní prezentaci novinek slibuje švýcarská společnost FRUTIGER Company AG,… celý příspěvek