Konkrétně pro novináře byl vyhrazen pátek 7. 7., tedy poslední den 14denní akce. Dříve, než jsme se na ni vypravili, obdrželi jsme průvodní dopis s oficiálním pozváním. V něm jsme se dozvěděli celý program, přesné místo kamenolomu (souřadnice a název Neveklov – Bělice), že si s sebou máme vzít pořádnou obuv, helmu, bezpečnostní vestu a brýle obdržíme na místě. Dále jsme obdrželi seznam testovacích strojů a mohli jsme si dva sami k otestování předem vybrat.
Více než 30 strojů Doosan k vyzkoušení
A věřte, že bylo z čeho vybírat. K vyzkoušení se nabízelo více než 30 strojů.
Jednalo se o tyto stroje:
- velká pásová rypadla: DX340LC-5, DX380LC-5, DX490LC-5 a DX530LC-5;
- kolové nakladače: DL 250-5, DL 300-5 (DL08), DL 350-5 (DL08), DL 420-5, DL 550-5 a DL 580-5;
- kloubové dumpry: DA30-5 a DA40-5;
- střední pásová rypadla: DX140LC-5, DX140LCR-5, DX180LC-5, DX225LC-5, DX235LC-5, DX235LCR-5, DX255LC-5 a DX300LC-5;
- kolová rypadla: DX57W-5, DX140W-5, DX165W-5, DX170W-5, DX190W-5 WA, DX210W-5 a
- kompaktní rypadla: DX10Z, DX17Z, DX27Z, DX62R a DX85R.
Osobně jsem si vybrala kloubový dumper DA40-5 a mini rypadlo DX10Z – největší dumper a nejmenší mini rypadlo. Miluji pořádné rozdíly a moc jsem se na zážitky a informace získané pod vedením zkušeného strojníka těšila.
Kloubový dumper DA40-5
Za kloubový dumper DA40-5 jsem spolu se strojníkem Zdeňkem Brůžkem usedla již ráno v 9 hodin. Hned mě zaujal komfort v kabině. Je všude, kam se podíváte. Předně sedíte na sedadle s pneumatickým odpružením, takže šetříte záda. Ovládání klimatizace je plně automatické (ten den bylo přes 30 °C a klimatizace se opravdu hodila). Všechny ovládací prvky jsou umístěny na dosah ruky pro snadné ovládání, zatímco multifunkční monitor zobrazuje důležité informace o stroji na snadno čitelném 7″ displeji. Super. Mezi ně patří informace o tom, co se nachází za vámi, když couváte (zajišťuje maximální bezpečnost), ale také například včasné zprávy o nutné údržbě stroje, čímž se snižují provozní náklady majitele stroje a další.
Jela jsem si nechat dumper naložit. Stroj i plně naložený vykazoval při jízdě v lomu vynikající stabilitu. Vhodný je tedy nejen na stavbu, ale také do lomů. Lehce se s ním couvalo, dokázal se otočit na velmi malém prostoru.
Následně jsme si panem Brůžkem o dumperu DA40-5 povídali a přímo mi ukazoval i další jeho výhody. Zmiňuji jen některé z nich. Jeho flexibilní a agilní podvozek (reagující pružně na změny) zajišťuje, že všech šest kol má trvalý kontakt s vozovkou, takže můžete dosáhnout extrémního výkonu v terénních podmínkách.
Silná konstrukce rámu a karoserie s lehkou, vysoce kvalitní ocelí odolnou proti opotřebení snižuje celkovou hmotnost vozu, což vyžaduje menší výkon při práci.
Korba je dvouplášťová a spaliny z motoru jsou vedeny do tohoto prostoru, což rychle rozehřeje korbu a tím zabraňuje ulpívání materiálu v korbě v období zimy.
Šikmý zadní rám, kombinovaný s ideální šířkou dráhy, poskytuje nízké těžiště.
Gradientový měřič umožňuje sledovat sklon a rozteč zatížení, což s sebou přináší bezpečnost.
K dosažení úrovně emisí Tier DA40-5 je stroj vybaven vysokotlakým systémem dodávky paliva common-rail (HPCR) a chlazením recirkulace výfukových plynů (CEGR) v kombinaci s dieselovým oxidačním katalyzátorem (DOC) a selektivní redukcí katalyzátoru (SCR). Přístup k motoru je vynikající atd.
Mini rypadlo DX10Z
Na tento kompaktní stroj můžeme být právem hrdi. Vznikl u nás v ČR, konkrétně ve vývojovém centru v Dobříši. Jedná se o nejmenší mini rypadlo. Šířka pásů je variabilní a dá se stáhnout na pouhých 71 cm. TOPS je sklopné. Díky těmto dvěma vlastnostem se mini rypadlo zvládne protáhnout většinou dveří. Navíc má nulovou záď, a tak s ním dokážete pracovat i v nejužších prostorech (například u stěn). Na druhé straně, je-li třeba, se dá podvozek roztáhnout na 1,10 m, což představuje základnu pro bezkonkurenční nosnost. Uvnitř stroje je dostatek místa pro nohy (sedělo se mi v něm velmi pohodlně, ale vešel se do něj bez problému i strojník, který měl okolo 1,90 cm a 100 kg). Práce s DX10Z je díky umístění joysticku velmi jednoduchá. Zkrátka potěšení s ním dělat.
O celém programu Dny otevřených dveří Quarry Days obecně
Firma Doosan se orientuje především na distributory a klienty. Ti žádají, aby jim bylo umožněno testování nejnovějších strojů v reálných pracovních podmínkách dříve, než dají firmě Doosan poptávku po konkrétním stroji. Proto, na rozdíl od mnoha výrobců, kteří svým klientům umožňují si jen prohlédnutí firemní expozice strojů, firma Doosan pro ně vyvinula a stále vyvíjí program Quarry Days. Program umožňuje získat co možná nejhlubší zkušenosti s používáním strojů, navíc doplněné o podporu, znalosti a konzultace zkušených strojníků, školitelů a produktových managerů firmy. Pohodlně a na jednom místě.
Akce v rámci programu jsou vedeny tak, že účastníci mohou být roztříděni podle zemí nebo regionů (novináři v našem případě roztříděni nebyli, vytvořily se pouze dvě skupiny cca po 20 lidech a prezentace v obou skupinách probíhaly v anglickém jazyce), s denním limitem zajišťujícím splnění bezpečnostních požadavků, které představují 50 zákazníků dopoledne a 50 odpoledne. Pokud účastník – klient potřebuje vízum, aby se mohl zapojit do programu, Doosan mu s jeho získáním dokáže pomoci.
Od okamžiku přistání na mezinárodním letišti Václava Havla v Praze, které se nachází asi 18 km do hotelu, je o klienty postaráno. Nejdříve jsou přivítání personálem Doosan u stanoviště Doosan, které se nachází hned za východem z celního odbavení (takto se to dělo i mým kolegům novinářům, kteří přilétli z jiných zemí), potom jsou odvezeni na hotel. Díky kompletnímu rozsahu obsluhy a pohostinnosti je účast v programu uspokojivá, příjemná a přínosná.
Co návštěvníky programu dále čeká
Partneři a produktoví specialisté značky Doosan se během celé návštěvy klientů nacházejí na dosah a ochotně jim, v případě jakýchkoliv dotazů týkajících se produktového sortimentu, poskytují odpovědi. Snadný přístup mají návštěvníci zhruba k 30strojům firmy Doosan, které jsou pro ně v kamenolomu v rámci praktických předvádění připraveny.
Nechybí ukázky práce s kamenivem, představena jsou velká rypadla Doosan. Nabídka zahrnuje široké spektrum kolových nakladačů – od nejmenšího modelu DL250-5 po největší model DL550-5, stejně jako oblíbené kloubové dumpry DA30-5 a DA40-5.
Dále si je možno vyzkoušet rypadla Doosan – od 14tunového modelu DX140LC-5 po 30tunové modely DX300LC-5; kolová rypadla DX57W-5, DX140W-5, DX165W-5, DX170W-5, DX190W-5 WA a kompaktní rypadla DX10Z, DX17Z, DX27Z, DX62R-3 a DX85R-3.
Je také super, že většinu z výše testovaných strojů na Quarry Days si mohou čeští a slovenští zákazníci bez problémů vyzkoušet v tréninkovém centru v Dobříši, a to v průběhu celého roku. Stačí pouze kontaktovat místního dealera Doosanu (Bobcat CZ a.s.).
Závěr
Oficiální akce pro novináře začala 7. 7. v 9.00 hodin v kamenolomu a končila prohlídkou závodu v Dobříši. Po 17. hodině jsme se plní dojmů rozlétali a rozjížděli do svých domovů. Kolegové – novináři z celé Evropy mi tiše záviděli. Po dlouhé době jsem se totiž zúčastnila celoevropské akce, která se konala v ČR (měsíc předtím to bylo dvakrát Německo, v červnu Francie – Paříž), takže mě čekala nejkratší cesta, což bylo velmi příjemné.
Děkuji za pozvání a jsem pyšná, že Doosan dal důvěru českým lidem a rozhodl se vystavit svůj Campus a výzkumně-vývojové centrum pro všechny inženýrské týmy Doosan Bobcat pro celou Evropu právě u nás.
Pro získání více informací o stavebních strojích Doosan navštivte stránky www.doosanequipment.eu.