Sdružení MÚK Hlinky, které sdružuje stavební společnosti Skanska DS a.s. a ŽS Brno a.s., tak s více jak jeden a půlročním předstihem předalo do užívání ucelenou část stavby – vratnou rampu mostu D201 část G a komunikaci VMO D101, větev A, a to včetně příslušných stavebních a technologických objektů. Předání části stavby a uvedení do provozu se uskutečnilo 7. prosince 2005.
Naše redakce v časopise Stavebnictví a interiér o zahájení celé této významné stavby, která přispěje ke zlepšení dopravní situace v jihozápadní části Brna, informovala už v prosincovém čísle časopisu Stavebnictví a interiér v roce 2003.
Podle slov ředitele výstavby silnice I/42 Brno, VMO, MÚK Hlinky v úseku, který realizovala společnost ŽS Brno, a.s., Ing. Josefa Diviše, byly na tomto úseku stavby použity běžné stavební postupy a technologie. Jako nejnáročnější ale označil především koordinaci a organizaci jednotlivých stavebních činností. Realizace stavby totiž probíhala ve stísněném prostoru daném okolní zástavbou. Její komplikovanost ovlivňovala skutečnost, že oblast křižovatky Hlinky-Bauerova je významným silničním uzlem, uzlem hlavních vodovodních řádů a telefonních kabelů, a to celoměstského významu. Na tomto území se nachází i hustá síť kanalizačního potrubí a síť napájecích kabelů pro DP. Často se naráželo na nedostatečnou projektovou dokumentaci stávajících původních sítí a mnohdy ani vlastnící pozemků netušili jejich přesné uložení a hloubku. Možnost náhradních postupů byla však minimální. Přesto se vždy našlo řešení a první větší ucelená část stavby byla v časovém limitu dokončena.
Obr. 1: Pohled na dokončovanou rampu G z 19. října 2005
Stavba je součástí komunikačního systému města Brna, konkrétně velkého městského okruhu (VMO), a představuje rozsáhlou rekonstrukci stávajících částí ulic Bauerova a Žabovřeská do parametrů VMO a rekonstrukci stávající úrovňové křižovatky Hlinky na křižovatku mimoúrovňovou. Cílové řešení "Hlinky nahoře, VMO dole" tak do budoucna zajistí všesměrné spojení celé této lokality s okolím.
Obr. 2: Pohled na dokončovanou rampu G po zprovoznění
Cílem předčasného zprovoznění bylo uvolnění průjezdnosti a zvýšení bezpečnosti křižovatky u 9. brány BVV odstraněním úrovňového odbočení do tunelu na výjezdu z Brna. Automobily směřující z centra Brna na Pražskou radiálu a do tunelu tak nyní projedou křižovatku mimoúrovňově, a to právě přes rampu G. Došlo ze zklidnění průjezdu obousměrné dopravy Žabovřeská- Bauerova jejím provizorním, ale do konce stavby trvalým převedením na nově zbudovanou větev A.
Obr. 3: Hydraulické rypadlo na pásovém podvozku - JS 210 LC
Na stavebních pracích se významně podílely stavební a zemní stroje firmy Terramet spol. s r.o.
Po převedení dopravy na dokončené komunikace větve A a vratné rampy G byly již v prosinci 2005 zahájeny práce na zahloubení komunikace VMO větve B a C. V této oblasti budou provedeny zbývající přeložky inženýrských sítí a vybudovány nové inženýrské sítě.
Letošní rok
V roce 2006 bude z hlavních stavebních objektů dokončena stavba mostu D201, mostu pro tramvaj D202 a komunikace VMO větve B a C bez obrusné vrstvy. Práce budou pokračovat i na komunikacích Hlinky – Pisárenská, na novém tramvajovém tělese, na opěrných a protihlukových zdech, na pozemních stavebních objektech a na technologických zařízeních. V polovině roku 2007 bude stavba připravena na uvedení do provozu.
Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Financování: Státní fond dopravní infrastruktury, Statutární město Brno.
Generální projektant: PK OSSENDORF s.r.o., Brno.
Správce stavby: Ředitelství silnic a dálnic ČR, Brno.
Technický dozor stavby: Brněnské komunikace a.s., Brno.
Zhotovitel: Sdružení MÚK Hlinky - Skanska DS a.s., Prostějov, ŽS Brno a.s., Brno.
Ředitel výstavby: Ing. Petr Homolka.
Zástupce ředitele: Ing. Josef Diviš.
Termín celé výstavby: 12/2003 - 06/2007.