MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 3.12. – svátek slaví Svatoslav

Dva nové těžkotonážní stroje Komatsu byly předány do cementárny v Prachovicích

Zveřejněno: 8. 3. 2024

Společnost KUHN-BOHEMIA, výhradní prodejce strojů Komatsu na českém trhu, předala do provozu dva kusy těžké lomové techniky v hmotnostní kategorii nad 50 tun, konkrétně pásové rýpadlo Komatsu PC490LC-11E0 a pevný dumper Komatsu HD605-8E0. Oba stroje putovaly do cementárny v Prachovicích, spadající pod těžební divizi společnosti CEMEX Czech Republic, s.r.o. V oblasti lomové techniky je společnost CEMEX největším „odběratelem“ strojů Komatsu u nás. V jejich flotile už k dnešnímu dni pracuje celkem 15 strojů této značky, což je na tuzemské poměry unikát.

Pořádná technika se musí pořádně pokřtít. Damper HD605 při slavnostním předávání v prachovické cementárně.

Slavnostní předání dvou nových strojů proběhlo v areálu prachovické cementárny ve středu 6. března a zúčastnili se ho zástupci provozovatele i distributora strojů Komatsu. O zdejší bohatý strojový park se vzorně starají zaměstnanci pardubické pobočky KUHN-BOHEMIA, kteří ke strojům poskytují komplexní servis. Jak prozradil ředitel společnosti KUHN-BOHEMIA, Daniel Sys, spolupráce mezi oběma společnostmi je nadstandardní, o čemž svědčí i fakt, že první stroj tu byl předaný už v roce 1998. Jednalo se o pevný dumper Komatsu HD405, který má k dnešnímu dni najeto sotva uvěřitelných 26 000 motohodin. K tomuto stroji se váže ještě jedna technická zajímavost. Zhruba před třemi lety byl z těžebního provozu odstaven a ve spolupráci s KUHN-BOHEMIA došlo k jeho přestavbě na kropicí vůz. Byla namontována speciální nástavba v podobě vyvýšené korby a skrápěcí systém s vysokotlakými tryskami a čerpadly. Dumper disponuje kapacitou zhruba 50 m³ vody. Postupně bylo do Prachovic předáno dalších pět pevných dumperů, šest čelních kloubových nakladačů a jedno rýpadlo. Podrobnější výčet modelů uvádíme v tabulce mimo text.

Dvojice nově předávaných strojů Komatsu: Zatímco damper HD605 už je ve flotile CEMEXu zastoupen pěti kusy, rýpadlo PC490LC-11E0 je prvním bagrem této značky u firmy CEMEX.
Dvojice nově předávaných strojů Komatsu: Zatímco damper HD605 už je ve flotile CEMEXu zastoupen pěti kusy, rýpadlo PC490LC-11E0 je prvním bagrem této značky u firmy CEMEX.

Několik „Nej“ damperu HD605

Nově předaný dumper s pevným rámem Komatsu HD605-8E0 má nosnost 63 tun a objem korby 40 m3. Pohání jej přeplňovaný vodou chlazený šestiválec Komatsu s přepracovaným systémem vstřiku Common-Rail, který vozidlu propůjčuje maximální výkon 578 kW. Ten stačí k udělení maximální rychlosti až 70 km/h, i když to samozřejmě není u tohoto typu stroje nejsledovanější parametr. Mnohem více zajímají provozovatele náklady na přepravenou tunu, životnost klíčových komponentů nebo komfort ovládání. V tomto směru má dumper HD605-8E0 skutečně co nabídnout, ať už se jedná o plně automatický systém pro řízení trakce (KTCS), automatický retardér s vysokým brzdicím účinkem nebo hydro-pneumatické odpružení kabiny poslední generace. K pohodlnému ovládání stroje přispívá rovněž nejmenší poloměr otáčení ve své třídě (8,7 m).

Flotila Komatsu ve společnosti CEMEX (divize Těžba)

Nakladače

  • Komatsu WA600 (5×)
  • Komatsu WA700

Dampery

  • Komatsu HD405
  • Komatsu HD605 (5×)

Rýpadla

  • PC490LC

Unikát v ČR: jedinečný systém pro hlídání ekonomiky provozu

Zajímavostí (a to i v evropském kontextu) je nainstalovaný systém OGM (Operator Guidance Monitor), vyhodnocující efektivitu a ekonomiku provozu. V České republice jsou v pilotním provozu pouze dva takové systémy, oba na pevných dumperech HD605 společnosti CEMEX (kromě nového také na dumperu, který byl do Prachovic předaný před dvěma lety). V celé Evropě je v rámci prvního zkušebního testování nasazeno pouze 24 strojů s tímto systémem. OGM představuje jedinečnou platformu pro řízení a optimalizaci provozu stroje. Systém umí vyhodnocovat nepřeberné množství jízdních situací jako je trakce, plynulost jízdy, využívání brzd, nebo spotřeba pohonných hmot. Jednotlivé parametry jsou indikovány pomocí monitoru přímo strojníkovi v kabině a údaje z provozu se paralelně shromažďují v centrálním dashboardu pro účely dalšího zpracování. Pomocí OGM se může obsluha v krátkém čase naučit ovládat takto velký stroj opravdu efektivně. „Jednoznačným přínosem pro zákazníka je úspora paliva, menší opotřebení pneumatik a dalších klíčových komponentů, což v celkovém rozpočtu může znamenat úsporu v řádech statisíců korun,“ řekl nám k výhodám OGM Jiří Bosák, obchodní zástupce společnosti KUHN-BOHEMIA pro Východní Čechy.

Společná fotografie účastníků slavnostního předání strojů Komatsu.
Společná fotografie účastníků slavnostního předání strojů Komatsu.

Výbava pro maximální komfort

Dumper Komatsu HD605-8E0 je vyráběn v Japonsku s maximálním důrazem na využití vlastních továrních technologií. V rámci volitelné výbavy byl tento konkrétní kus dovybaven přídavným topením, a to kvůli vyššímu komfortu pro posádku. Na komfortu a bezpečnosti provozu si ostatně vedení společnosti CEMEX hodně zakládá. Přídavné topení je v tomto provozu nezbytným doplňkem. Jak nám bylo vysvětleno, při výrobě cementu je dumper nakládán na více místech v areálu a hodně času tak prostojí s vypnutým motorem. O komfortní teplotu v kabině se v takových situacích postará právě přídavné topení.

Flotila pevných damperů Komatsu ve společnosti CEMEX je na tuzemské poměry unikátní. Nově předávaný stroj v popředí.
Flotila pevných damperů Komatsu ve společnosti CEMEX je na tuzemské poměry unikátní. Nově předávaný stroj v popředí.

První rýpadlo Komatsu ve firmě CEMEX

Druhým čerstvě předaným strojem bylo pásové rýpadlo Komatsu PC490LC-11E0 s provozní hmotností 48,9 tun a výkonem 270 kW. Ve flotile firmy CEMEX se jedná o první rýpadlo Komatsu. Stroj, který se vyrábí v anglickém Newcastlu, byl dodaný v lomové výbavě, která zahrnuje ochrannou mříž kabiny, skalní lopatu výrobce TRIGA MF (2,9 m³) nebo kryt lopatové pístnice. Kromě těžební lopaty dodal prodejce KUHN-BOHEMIA rovněž svahovku (2,5 m) a hydraulické kladivo Furukawa typ FXj475. Podobně jako u dumperu i u tohoto rýpadla jsou všechny klíčové komponenty (hydraulický systém, motor a elektronika) vyráběny ve vlastních fabrikách, na základě vlastních výzkumů a testování. V popředí snah výrobce je nabídnout uživateli maximálně efektivní provoz s co nejnižšími náklady na přepravenou tunu. Tomu jsou podřízeny veškeré technologické celky na stroji a napomáhá k tomu i pokročilý telematický systém KOMTRAX™, kterými jsou oba předané stroje rovněž vybaveny.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jiří Hejhálek

Tématické tagy

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro období 2024/25 (6 vydání).
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro období 2024/25 (6 vydání).

Přečtěte si také

 

Nové

Nesprávné obutí pro traktorbagr nebo smykáč se nevyplácí

Zveřejněno 29.11. U stavební techniky může výběr pneumatik znamenat zásadní rozdíl ve výkonu, životnosti a účinnosti stavebního stroje. Pneumatika je u některých typů strojů klíčovým faktorem, který ovlivní celkovou produktivitu techniky. V článku se podíváme, jaké… celý příspěvek

S vylepšenými minibagry Yanmar se investice vrací rychle. V ASbudu skladem

Zveřejněno 28.11. Japonský výrobce strojů Yanmar si v poslední době posvítil hlavně na malé modely minirýpadel, se kterými cílí nejen na zkušené stavaře, ale i na začínající podnikatele, kteří potřebují odolný stroj s dostatečnou výkonností a nízkými provozními… celý příspěvek

Silniční veletrh v Pardubicích představil řadu zajímavých strojů

Zveřejněno 27.11. V pátek 6. září se v areálu Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) v Doubravicích uskutečnil již 23. ročník Silničního veletrhu. Oblíbená akce určená pro odborníky na dopravu a výstavbu infrastruktury přilákala stovky návštěvníků. K… celý příspěvek