Silniční válec je stroj primárně sloužící pro hutnění materiálu. Dle povahy materiálu pak existují fyzikálně dané optimální parametry hutnících nástrojů – tedy běhounů. Ruku v ruce s optimalizací hutnícího procesu musí výrobci dbát na docílení maximální bezpečnosti, hygieny práce, komfortu a designu strojů.

VSH 102 K
Srovnejme si dva páry současných a dříve vyráběných válců z Nového Města nad Metují – AV 95-2 versus VSH 102
VSH 102 byl ve své době zřejmě nejrozšířenější tandemový válec nejen ve střední a východní Evropě. Jeho úspěšná výroba byla ukončena až v roce 2006, přičemž do té doby bylo vyrobeno více než 1000 kusů. Od roku 2003 právě ve střední Evropě, zejména v Čechách a Polsku, přebírá taktovku nová generace tandemů páteřové koncepce dnes označována jako AV 95-2.
Spolu se svojí o tunu lehčí sestrou AV 85-2 a tzv. kombinovanými sestřenicemi AV 85-2 K a AV 95-2 K tvoří stěžení část nové řady strojů. Proti VSH 102 a VSH 102 K disponuje nová generace strojů vibrátory pracujícími na dvou frekvencích 42 a 50 Hz namísto původní jedné 42 Hz. Zatáčení je na horkém asfaltu bez rizika díky rozdělení běhounů na dvě polovičně široké části. Hlavní optimalizace proběhla v samotných rozměrech běhounu. Tedy poměr hmotnosti, šířky a průměru pro optimální výkon bez rizika vytváření vln na asfaltovém povrchu. Ovládání stroje může ovlivňovat kvalitu prováděného díla v několika aspektech.

VSH 102 K
Ve strojích řady AV oproti válci VSH řidič ovládá stroj v posuvné a otočné sedačce se zabudovaným minivolantem v područce, tzv. systém FTS. Čím je tento systém řízení unikátní? Proti původním strojům s pevným pracovištěm například lepší dojezd, na obě strany široké kabiny a nerušený výhled na hrany běhounů. To vše navíc v trvale ergonomicky nejvhodnější pohodlné poloze. Obsluha stroje tak netrpí únavou a může podávat konstantě perfektní práci po celý den. V řízení má navíc rozšířený rejstřík funkcí. Místo dvou módů řízení u VSH 102 rovných 6 u AV. Může si zvolit zatáčení předním, zadním nebo oběma běhouny a u všech těchto režimů navíc využívat odsazení běhounu, tzv. krabí chod, a tím rozšířit pracovní stopu ke třem metrům. Všechny 4 poloviny běhounů využívají užitečné „uzávěrky diferenciálu”, jak se přeneseně tento systém nazývá. Navíc nechybí ochrana motoru před ztrátou otáček – funkce Antistall, režim pomalého rozjezdu a dojezdu.
![]() |
![]() |
AV 95—2 |
Pro ochranu proti nežádoucímu spuštění vibrace na místě pak slouží funkce Automatická vibrace, která automaticky vypíná vibraci při poklesu rychlosti stroje pod rychlostní limit 1,8 km/h a při jejím překročení opět automaticky zapne. K tomu všemu ještě přičtěme kompaktnější rozměry – rozvor, šířku a výšku. Nižší hluk a vibrace působící na řidiče. Světla otáčená s běhounem, odklopné kontaktní škrabáky, plastové vodní nádrže, cyklování kropení dle rychlosti pojezdu, možnost vybavení klimatizací, infrateploměrem nebo systémem inteligentního hutnění ACE.
Jednoduše se dá říci, že nové stroje z Ammanu skýtají cestu k lepšímu pracovnímu výkonu v každém parametru. Je jen na vás, abyste ji využili.