Koncem ledna loňského roku došlo v celé Evropě ke spojení čtyř značek. Červené O&K, tyrkysové Kobelco, žlutý New Holland Construction a oranžové Fiat Kobelco společně utvořily staronovou značku New Holland žluté barvy. Tím se New Holland dostal nejen do zemí, kde doposud nebyl zastoupen (Německo, Itálie), ale hlavně se stal výrobcem s kompletním sortimentem stavebních strojů (12 druhů, 71 typů) přítomným ve všech částech světa. Karty byly rozdány spravedlivě - každý z dosavadní čtveřice výrobců dodává pro značku New Holland pouze ty stroje, ve kterých byl technicky nejdál, nebo měl nejsilnější pozici na trhu. Japonské Kobelco tedy spolupracuje na všech pásových rypadlech včetně minirypadel, americký New Holland Construction dodává smykem řízené nakladače, rypadlonakladače a teleskopické manipulátory, italské Fiat Kobelco vyrábí dozery a větší nakladače a německé O&K bude produkovat veškerá kolová rypadla, menší nakladače a grejdry.
Nejen 90, ale rovnou 117 stupňů lze svahovat středovou radlicí
Grejdr je zajímavý stavební stroj, protože umí hotová kouzla se svou středovou radlicí. Měnit její výšku a naklápět ji ve všech směrech dovede i dozer. Ale grejdr ji navíc umí vysunout do strany zcela mimo svůj průjezdný profil a navíc ji v této poloze naklápět a dokonce ji postavit kolmo k zemi! Komu tím prospěje? Všem, kteří potřebují vysvahovat různé příkopy kolem cest, rozhrnout nějaký materiál, aniž by na něm zůstaly stopy po přejezdu stroje, obkroužit radlicí všemožné překážky a tak dále. Při „harakiri" s radlicí působí na grejdr nezanedbatelné stranové síly. Aby se s nimi lépe popral, byla mu dána do vínku možnost hydraulické změny sklonu předních kol, čímž se zabraňuje vybočení stroje z přímého směru . Hlavním rozdílem oproti dozeru je však přesnost. Grejdr je přesnější díky svému dlouhému rámu, kde se radlice nalézá poměrně daleko za předními koly. Hlavní oblastí použití grejdrů jsou velké rovné plochy - dálnice, stadiony - ale třeba i lesní cesty, údržba silnic a podobně.
Rám radlice uchycený k přední části rámu pomocí kulového kloubu
Nejznámějším výrobcem grejdrů je O&K. Jeho neustálé inovace vyvrcholily v roce 2003 typy F 106.6 a F 156.6. Nyní i tyto stroje zežloutly jak podzimní listí a s novou krví v žilách (či spíše olejem v trubkách) se jistě budou snažit neztratit svou pozici na trhu. Pro jistotu byla ponechána původní typová označení vyvedená nostalgicky v červené barvě.
New Holland F 106.6
Přicházejí tedy grejdry New Holland F 106.6 a F 156.6 o hmotnostech 11,5 a 16,2 t. Bodují zcela zapouzdřeným velkoprůměrovým válečkovým ložiskem otoče radlice, přeplňovaným šestiválcovým motorem CNH o objemu 5,88 l s výkonem 99 nebo 129 kW, šestistupňovou převodovkou ZF Ergo Power s řazením Tip-Shift už ve standartu (změna rychlostních stupňů se provádí pouhým naklopením páčky na jednu nebo na druhou stranu), nerušeným výhledem na radlici i směrem vzad, prostornou vysokou kabinou, ve které se může i vzrostlý strojník v případě potřeby postavit, či třeba jednodílnou kapotou motoru pro pohodlný a rychlý servisní přístup.
Řadicí páka Tip-Shift.
Oba typy mají hydrodynamický pohon obou zadních náprav s řetězovými stranovými převodovkami, přičemž existují i v nezbytných variantách s pohonem všech šesti kol. V tomto případě je přední náprava poháněna elektronicky řízeným hydrostatickým systémem s vlastním stavitelným pístovým čerpadlem a hydromotory umístěnými přímo v předních kolech. Tyto verze poznáte podle písmene „A" za typovým označením stroje. Ostatně, o grejdr bez pohonu přední nápravy má u nás zájem málokdo. Nejvyšší pojezdová rychlost překračuje u obou velikostí 37 km/hod.
New Holland F 106.6
Hydraulický systém pracovního zařízení je uzavřený, load-sensingového typu, a pulsuje v něm stavitelné axiální pístové čerpadlo. Pokud jsou všechny funkce v klidu, nevhání čerpadlo do systému žádný olej. Grejdry se nejčastěji dovybavují čelní radlicí, zadním rozrývačem a nivelačním zařízením.
KONTAKT: www.bagry.cz