Podnětem k vývoji hybridního stroje byl zhoršující se stav životního prostředí. Společnost Komatsu hledala cesty, jak nabídnout svým zákazníkům stroje šetrné k životnímu prostředí s vynikajícími výkonovými parametry při současném výrazném snížení provozních nákladů.
Vývoj a postupné prodeje hybridních rýpadel
Vývoj hybridního rýpadla byl zahájen kolem roku 1998. V květnu 2003 byl postaven první prototyp a v roce 2008 byla zahájena sériová výroba modelu PC200-8 Hybrid. Nejprve se hybridní rýpadla začala prodávat v Číně a Japonsku, kde dodnes funguje jedno z těchto nejstarších rýpadel, bez jakýchkoliv problémů má odpracováno přes 16 000 hodin. Poté přišly na řadu USA a od roku 2011 jsou hybridní rýpadla Komatsu k dispozici také v Evropě. Společnost Komatsu neustále rozvíjí svoji hybridní technologii a potvrzuje tak pozici světové jedničky v inovacích a pokrokových technologiích v oboru stavebních strojů.
Více o rýpadlu Komatsu HB215LC-1
Rýpadlo HB215LC-1 se svou provozní hmotností 21.220 kg a lopatami o objemu 0,8–1,1 m3 řadí do nejrozšířenější kategorie hydraulických rýpadel o hmotnosti 21 tun, přitom nabízí o 25 % nižší spotřebu paliva a také o 25 % menší množství emisí CO2. Nabízí zákazníkům vlastnosti, které činí z rýpadel Komatsu světovou špičku – prvotřídní pohodlí posádky, vysokou bezpečnost, velkou spolehlivost a nízké provozní náklady. Kabina, výložník a násada, podvozek a otočná nástavba jsou v podstatě stejné jako u rýpadla PC210-8. Standardně dodávané přídavné hydraulické okruhy umožňují využití hydraulicky poháněné příslušenství jako jsou hydraulická kladiva, drapáky, demoliční čelisti a podobně.
Rýpadlo HB215LC-1 je poháněné hybridním systémem Komatsu, sestávajícím se z elektromotoru otoče, superkondenzátoru s měničem a ze vznětového motoru o výkonu 104 kW, který je vybaven generátorem elektrické energie. Systém zároveň rekuperuje pohybovou energii otoče. Pohybová energie otočné nástavby je při brzdění přeměněna na elektrickou energii a uložena v superkondenzátorech. Odtud je využívána při opětném otáčení otočné nástavby nebo, pokud není pro otáčení potřeba, pomáhá vznětovému motoru pohánět hydraulická čerpadla a tím zmenšit špičkovou potřebu výkonu. Řízení celého systému zajišťuje elektronická řídící jednotka. Hybridní systém rýpadla HB215LC-1 zajišťuje úsporu paliva ve výší 25 % a odpovídající snížení emisí CO2 ve srovnání se ”standardním” hydraulickým rýpadlem stejné velikosti při typickém pracovním cyklu rýpadla. Rýpadlo je dodáváno se systémem bezdrátového přenosu informací KOMTRAXTM, který posílá informace o nasazení stroje na zabezpečenou internetovou stránku. Data jako počet odpracovaných hodin, upozornění na blížící se údržbu, výstrahy a upozornění jsou zákazníkům k dispozici pro další analýzu. Po dvou letech od uvedení modelu HB215LC-1 na evropský trh se potvrzují informace o úsporách dosažených ve srovnání se „standardními” rýpadly a současně i o spolehlivosti systému.
Zkušenosti zákazníků s rýpadlem Komatsu HB215LC-1
Také osobní zkušenosti zákazníků, kteří v rámci skupiny KUHN, kam patří i společnost KUHN-BOHEMIA, potvrzují vysoce pozitivní hodnocení těchto strojů. Například v západním Rakousku pracuje od září 2011 rýpadlo HB215LC-1 na protipovodňových opatřeních na řece Rýn. Podle majitele stavební firmy Landesflussbauhoff Vorlarlberg, která má práce na starost, rýpadlo nasazené na úpravě břehů vyniká nízkou spotřebou paliva a velmi rychlými pracovními cykly. Podobné zkušenosti potvrzují i zástupci stavební Bernegger z rakouského Mollnu, která provozuje od září 2011 jedno z prvních rýpadel HB215LC-1 dodaných do Evropy. Rýpadlo odpracovalo již 1 800 hodin a zaznamenané údaje potvrzují průměrnou spotřebu paliva nižší o 5 l/h při stejném nasazení ve srovnání s předešlým typem rýpadla. To v tomto konkrétním případě představuje za celou dobu činnosti, při ceně nafty 1,2 EUR/l, úsporu ve výši 10 800 EUR.
Také v jiných částech Evropy se rýpadla HB215LC-1 osvědčují. Například v Norsku u společnosti Morten Gultvedt Entreprenor AS pracuje rýpadlo při demolicích, na stavbě komunikací a při nakládce. Posádka stroje kladně hodnotí především vysoký výkon rýpadla, velmi rychlé cykly (díky elektrickému pohonu otoče), nízkou hlučnost a spotřebu. I přesto, že volnoběh tvoří pouze 15 % doby práce rýpadla, protože posádka motor při volnoběhu vypíná (průměr je mezi 25–30 %), je spotřeba paliva velmi nízká a dosahuje v průměru 11 l/h (o 35 % nižší než měl předchozí stroj stejné kategorie).
Dalším spokojeným zákazníkem je společnost VERHELS Group z Belgie. HB215LC-1 nasazené při recyklacích stavebního materiálu vykazuje úsporu paliva ve výši 30 % ve srovnání s předchozím strojem, což představuje za několik měsíců nasazení úsporu ve výši 5 800 EUR. Posledním z příkladů úspěšného nasazení je HB215LC-1 působící na projektu Crossrail v Londýně. Rýpadlo, jedno z pěti HB215LC-1 dodaných společnosti Ridgway Rentals, nakládá materiál vytěžený razícími štíty na nákladní auta. Optimální cyklus pro využití všech výhod hybridního systému Komatsu (časté otáčení vrchní nástavby) umožnil dosažení úspory paliva o 28,6 % ve srovnání s předchozím rýpadlem, nasazeným na stejné práci a při zachování stejného výkonu.
Všichni výše uvedení uživatelé vedle úspor paliva oceňují i nižší emise CO2 a vysokou technologickou úroveň rýpadla, která jim poskytuje významnou konkurenční výhodu při získávání zakázek na dnešním náročném trhu.
Rozšíření technologie na další stroje
Na základě vynikajícího ohlasu zákazníků z dosavadního nasazení hybridních rýpadel plánuje společnost Komatsu rozšíření této technologie na větší modely rýpadel a také na další typy stavebních strojů. Jako vedoucí firma v oboru stavebních strojů bude společnost Komatsu nadále uvádět na trh stavební stroje s co nejnižším negativním vlivem na životní prostředí při zachování jejich vysoké výkonnosti. Společnost Komatsu hodlá nadále rozvíjet svoji hybridní technologii a potvrzovat tak pozici světové jedničky v inovacích a pokrokových technologiích v oboru stavebních strojů. A tuto svoji vedoucí roli chce posilovat také a především pro zajištění úspěchu svých zákazníků.