Tato studie neprokazuje opravdovou výkonnost produktů poskytovatele. Image-Ranking mnohem více odráží subjektivní dojem odpovědných pracovníků logistiky v průmyslu a obchodu o poskytovatelích z oblasti logistických služeb, řešení IT (informační techniky), jakož i skladištní a přepravní techniky. Nic více, nic méně. Je docela možné, že jsou podniky lepší než jejich pověst. V tomto případě by studie ukázala, že takové hodnocení dotyčného poskytovatele není u jeho potenciálních zákazníků vůbec nebo dostatečně známo. Důvodem by mohl být problém v komunikaci.
Pro tři čtvrtiny všech dotazovaných je image poskytovatele důležitá
Zpravidla je ale na pověsti podniku něco pravdy. Počet subjektivních dojmů, které se v bodování image odráží, odráží bohaté zkušenosti 240 dotazovaných odpovědných pracovníků logistiky – a to má již s výkonností poskytovatelů co do činění. Tři čtvrtiny všech dotazovaných také přikládají image poskytovatelů logistických produktů a služeb skutečně velký význam. Hodnocení zprostředkovává kupujícím vysokozdvižných vozíků, regálů, přepravních služeb, tiskáren, scannerů a softwaru - první dojem, který prokazuje důvěru trhu v důležité značky. To umožňuje první hrubý výběr z nejznámějších značek v Německu. Samozřejmě však nenahrazuje přesné ohodnocení produktů a služeb. Přitom je třeba si uvědomit následující: Každý ze zkoumaných podniků se do této studie musel kvalifikovat intenzivním předběžným výběrem. V Image-Ranking se nacházejí přední značky z území Německa, stejně jako nepatrný počet zajímavých nováčků.
Do tohoto šetření byly tedy vybráni takoví poskytovatelé, kteří patří ke špičkovým podnikům v branži.
Nové pořadí u faktorů image – Strach z bankrotu ustupuje
Šetření společnosti Emnid také tento rok ukazuje, že image poskytovatele logistických produktů a služeb je ovlivňována kvalitou produktů, orientací zákazníků a poměrem mezi cenou a výkonem produktu. Zájem o kvalitu managementu, jakož i ziskovost a finanční síla poskytovatele již není tak silný. Strach z bankrotu poskytovatelů se zdá být trochu na ústupu. Více do popředí se opět dostává inovační potenciál a mezinárodní působení. Pozoruhodné je, jakou roli hraje prezentace podniku na internetu. Tento bod ovlivňuje podle mínění dotazovaných hodnotu image ze všeho nejvíce.
Lehké vítězství pro firmu Jungheinrich – německé značky ještě více vpředu
Nové číslo jedna je v tomto roce Jungheinrich AG v Hamburku. Výrobce skladových přepravních zařízení obsadil se 767 body z celkových 1 000 dosažitelných bodů za image přední pozici jak v kategorii skladových a přepravní technika, tak i v celkovém hodnocení všech kategorií. Tím se severoněmečtí výrobci vysokozdvižných vozíků zlepšili o celých 5,4 % a předběhli i konkurenty Linde (763 bodů, 2. místo) a vítěze z minulého roku Still (762 bodů, 3. místo). Celkově spolu tyto 3 značky soupeří tělo na tělo. Zajímavé poznatky nabízí nové podrobné vyhodnocení, které bylo v tomto roce poprvé provedeno pro 17 nejznámějších značek. Firmě Linde přisuzují dotazovaní nejlepší kvalitu produktů, nejlepší orientaci na zákazníka a kompetentní management.
Ve srovnání poměru ceny, kvality a výkonu je zcela vpředu Still. Vítěz v hodnocení image se může ve všech oblastech pochlubit dobrým hodnocením, což souhrnem umožnilo těsné vítězství. Jako každý rok se dále propadli zahraniční výrobci skladové přepravní techniky. Odstup od německé špičky se podařil trochu zmenšit firmě Mitsubishi s nadprůměrným přírůstkem 5,9 %. S celkovým počtem bodů 627 se však Japonci nacházejí 140 image-bodů za absolutní špičkou, firmou Jungheinrich. Nadprůměrně se tento rok dokázala zlepšit také firma Yale. Výrobce vysokozdvižných vozíků, který patří k americké skupině Nacco, zlepšil svou pověst o 7,9 % na 600 bodů. Stejně tak vysokozdvižné vozíky Nissan (plus 14,9 %, 595 bodů), jakož i Crown (plus 6,8 %, 579 bodů) zaznamenaly skok vpřed. Vzestupný trend většiny výrobců skladové přepravní techniky nedokázal následovat leader světového trhu Toyota. Japonci sklouzli s minus 1 % na 576 bodů za image. Také BT Industries, patřící Toyotě, nedokázala následovat své konkurenty. Hodnota image se vylepšila pouze lehce o 1,9 % na 593 bodů. Na chvostě pořadí výrobců skladové přepravní techniky je Fiat OM. Výrobce vozíků, který patří ke koncernu Linde, dosáhl pouze 443 bodů za image a stupně popularity 26 %.
Hyster a Witron se oproti minulému roku výrazně zlepšili
Největší postup mezi výrobci skladových přepravních vozíků v tomto roce učinil a zároveň celkově „Nejlepší skokan“ byl v kategorii skladová a přepravní technika Hyster. Americký výrobce skladových vozíků dosáhl 588 bodů za image, a tím se o 16 % zlepšil. Celkově se tento podnik umístil stejně, jako Yale patřící ke skupině Nacco, ovšem pouze ve středním poli. Nárůstem 21,4 % se může prokázat výrobce skladové techniky Witron. Přesto však nebyl tento podnik ohodnocen jako skokan roku, protože v minulém roce čítal jeho stupeň popularity pouhých 23 %. Aby mohl být podnik zařazen do hodnocení „Skokan roku“, musel by prokázat stupeň popularity v tomto i v minulém roce nejméně 30 %. Hodnoty image značek, které leží pod touto hranicí, jsou vzhledem k příliš malému počtu odpovědí srovnatelné. To se týká například specialistů na skladovou techniku Viastore s 633 body, ale stupněm popularity pouhých 20 %, nebo poskytovatele logistických automatizací Vanderlande (615 bodů, stupeň popularity 14 %).
Že na pořekadle „špatná reklama je také reklama“ musí něco být, dokazují dva další výsledky. Švýcarský Swisslog, který se zabývá automatizací logistiky, loni o vlásek unikl platební neschopnosti. Krize podniku, kótovaného na burze, se stala středem zájmu mnohých tiskových zpráv. Stupeň popularity Swisslogu stoupl během pouhých dvou let z 29 % na 49 %. S hodnotou image 635 bodů patří Švýcaři s 10. příčkou ještě k Top 10 v kategorii skladová a přepravní technika. Stejně tak se zdá, že z kritiky v tisku profitoval i leader světového trhu SiemensDematic, který od léta patří pod firmu Siemens Logistics and Assembly.
Norimberští zůstali s 676 body (minus 0,1 %) téměř konstantní, a v Sasku se popularita poskytovatele logistických automatizací zvýšila z 50 na 63 %. Otázkou však zůstává, zda je možné tuto hodnotu udržet i v příštím roce. Ve studii byl dotazovaným sdělen starý i nový název. Tak se důsledky z přejmenování odrazí teprve v hodnocení stupně popularity v příštím roce. U poskytovatelů logistických služeb se vystřídaly stráže. Poté, co United Parcel Service (UPS) obsadil na dva roky čelní místo ve své kategorii, se americký logistický koncern tentokrát přesunul na věčnou druhou příčku. Nejlepší pověsti mezi poskytovateli logistických služeb se v tomto roce těší Lufthansa Cargo se 766 body za image. Také v celkovém hodnocení obsadil podnik Kranich velmi pěknou druhou příčku – pouze jeden bod za vítězem Jungheinrichem. Letecký dopravce si vylepšuje svoji image v tomto roce o 3,4 %, zatímco UPS 1,8 % ztrácí. Na třetím místě je opět holandský logistický koncern TNT/TPG.
Hermes nyní mezi první desítkou – Thiel jako nejlepší skokan roku 2004
Výrazný skok vpřed učinila tento rok skupina Hermes Logistik. S přírůstkem 5,7 % se logistická dcera zásilkového domu Otto dostala poprvé mezi první desítku. Trh tyto nové aktivity Hamburčanů přijímá pozitivně. S umístěním na 7. místě se posunul Hermes dokonce před konkurenta DHL (9. místo). Dceřinná společnost pošty tak zůstala s nárůstem 0,7% přibližně na úrovni minulého roku. Největší skok vpřed učinila a „Skokanem roku 2004“ v kategorii logistické služby se tak stala společnost Thiel Logistik AG.
Tento lucemburský podnik se zlepšil po neutěšených hodnotách image v minulém roce o 17,9 % na 660 bodů a nechal tak konkurenty jako Fiege (622, mínus 2,7 %), Exel (607 bodů, mínus 5,6%) nebo ABX (598 bodů, mínus 0,8 %) daleko za sebou. Poprvé v této studii soutěžily značky Stinnes a Schenker odděleně. Tak se ukázalo, že Schenker je v koncernu drah se 717 body tou silnější značkou. Zdá se, že prestiž tohoto poskytovatele logistických služeb neutrpěla žádné další škody, když patří ke společnosti Deutsche Bahn.
Stinnes je za Schenkerem – nová značka Railion je skoro neznámá
Mateřský koncern Stinnes je s 671 body daleko za Schenkerem. A dcera společnosti Stinnes Railion dosáhla dokonce pouze 550 bodů. Přitom průzkum ukázal, že nový název značky staré DB Cargo ještě není mezi odpovědnými pracovníky logistiky známý. Pouze 23 % z nich poznalo ve společnost Railion železničního přepravce. Společnost DB Cargo znalo před jedním rokem ještě 82 % dotazovaných. Tady musí dráhy potenciální odesilatele zboží se svojí novou značkou ještě trochu více seznámit. Učit by se mohly od předních běžců Lufthansy Cargo a UPS. Reklamu a komunikaci s veřejností těchto podniků ohodnotili dotazovaní nejlépe. Také zcela v popředí se nachází UPS a Lufthansa v hodnocení kvality produktů a výkonu managementu. Naproti tomu při srovnání poměru ceny a výkonnosti patří k nejznámějším značkám poskytovatelů logistických služeb Deutsche Paket Dienst (DPD), která obsadila první místo. Nejlepší orientace na zákazníky byla odpovědnými pracovníky logistiky z oblasti průmyslu a obchodu přiřknuta společnosti TNT/TPG.
V tomto roce zaostřila studie trochu více na letecké přepravní společnosti. Rozdíl mezi oběma leadery trhu přitom zůstala konstantní. Frankfurtští zůstávají s rozdílem 176 bodů za image daleko před svým pařížským konkurentem. V příštím roce se tento obraz možná trochu změní, protože Air France provedl fúzi s KLM a stal se tak novým číslem 1 v Evropě. Zkoumány byly také obě velké aliance Aircargo. Ukazuje se, že jak aliance Wow, která byla vytvořena pod vedením společnosti Lufthansa, tak i SkyTeam, který stojí za Air France, jsou mezi pracovníky logistiky opravdu známé. Wow dosáhl stupně popularity 18 % a Sky-Team se dostal na 27 %, což ovšem jistě souvisí s tím, že toto jméno se objevuje i v oblasti přepravy osob.
SAP poprvé obsazuje první místo – ocenění Skokan roku 2004
U poskytovatelů železničních služeb přidala především Swiss Rail Cargo. Švýcarská státní dráha zvýšila svoji popularitu na německém trhu z 34 na 46 %. Její image stoupla o 6,4 % na 549 bodů. A polepšili si i rakouští železničáři. Jejich známost stoupla o 4,6 % na 504 bodů, stupeň popularity se zvýšil z 21 na 30 %. Nově je v této studii TX Logistik. Tito mladí železničáři docílili s 624 body a stupněm popularity 19 % solidní nástup mezi poskytovatele železničních služeb, kteří jsou v image celkově slabí. V kategorii řešení IT se po dvou marných startech dokázal premiant SAP konečně dostat na první místo. Leader na trhu v oblasti podnikového softwaru je se 752 body zřetelně před všemi konkurenty. S menším rozdílem je v patách walldorfskému podniku pouze Microsoft Business Solutions (713 bodů). Velmi podnětná je detailní analýza.
Pozitivní hodnocení kvality produktů je u SAP (76 %) a u Microsoftu (66,9 %) zřetelně menší nežli například u výrobců Linde (90,1 %) nebo Jungheinrichu (82,7 %). Tady by se tedy mohly softwarové firmy ve věcech kvality od klasických konstruktérů zajisté ještě učit. Děsivé jsou ale hodnoty při srovnání poměru ceny a výkonu. Zde je s 37,3 % (SAP) a se 40,2 % (Mircosoft) spokojena s oběma výrobci softwaru pouhá menšina. Pokud se zohlední kvalita produktů, pak si většina dotazovaných myslí, že nástroje a služby obou špičkových softwarových domů jsou přece jen dost drahé. Nejlepší skokan mezi poskytovateli řešeních IT byl v tomto roce Auto-ID. Tento výrobce skenerů dokázal svoji hodnotu image zvýšit o 12,7 % na 728 bodů a obsadil tak výborné druhé místo. Jediná vada: stupeň popularity tohoto amerického podniku leží s 35 % velmi těsně na hranici 30 %.
Ocenění vítězů v polovině října v Berlíně
Image-Ranking 2004 proběhlo v tomto roce již potřetí. Bylo dotazováno celkem 240 zodpovědných pracovníků logistiky z oblasti průmyslu a obchodu ze společností nad 100 zaměstnanců. Telefonické dotazování prováděl v červenci bielefeldský institut pro průzkum trhu Emnid na zakázku LOGISTIK inside. Dotazovaní manažeři mohli image podniků ohodnotit maximálně 10 body. Body v seznamu hodnocení (maximálně 1 000 bodů) představují průměrná ohodnocení bez desetinné čárky.
Image-Ranking 2004
Veškeré výsledky průzkumu provedeného institutem Emnid najdete v komplexní studii „Image-Ranking 2004“. Studie obsahuje všechna umístění a podrobnější informace ke každému z 86 zkoumaných poskytovatelů logistických produktů a služeb. Studie byla letos rozšířena o detailní analýzy 17 nejvýznamnějších poskytovatelů produktů. Studie je k dispozici za 590 Euro (včetně DPH) u vydavatelství Heinrich Vogel – Stephanie Kleinloh, telefon 089/4372-2136, stephanie.kleinloh@springersbm.com.
Důležitost image a faktory, které ji ovlivňují (%)
Kvalita produktu 95,1 (92,6)
Orientace na zákazníka 89,8 (95,0)
Poměr cena-výkon 89,4 (93,1)
Kvalita managementu 64,1 (74,4)
Mezinárodní působení 63,9 (59,2)
Inovační potenciál 58,5 (50,9)
Orientace na zaměstnance 52,1 (54,5)
Orientace na živ. prostředí 44,3 (43,8)
Ziskovost a finanční síla 42,3 (48,1)
Komunikativnost 42,1 (35,0)