Největší hvězdou se stane tříkubíkový kolový nakladač New Holland W190, ve kterém James Bond v podání britského herce Daniela Craiga hned v úvodní scéně natočené na Bahamách pronásleduje padoucha jménem Two Fingers. Na film si sice musíme ještě počkat, česká premiéra je plánovaná na 11. ledna 2007, ale akční scéna s nakladačem se mihne i ve filmové upoutávce, kterou je možno už dnes vidět v kinech, a kterou si můžete stáhnout například na www.bagry.cz (8,25 MB).
Filmovým uměním se zabývá mnoho jiných internetových stránek, my si v následujících řádcích v klidu rozebereme nakladač New Holland W190, abychom věděli, do jakého stroje to vlastně agent 007 skočil za účelem likvidace svého protivníka.
James Bond – strojník, kterého většina z vás strčí do kapsy
V prvé řadě musíme přiznat, že se nejedná o žádného nováčka, dodává se už pár let. Svou dráhu započal v oranžové livreji jako Fiat Kobelco W190 Evolution, na počátku roku 2005 proběhla jeho transformace na New Holland W190, poněvadž New Holland zrušil značku Fiat Kobelco pro nadbytečnost. Provozní hmotnost nakladače New Holland W190 je 17 880 kg a nakládací lopata může mít objem od 3,1 do 3,5 m3. Z toho je patrné, že W190 konkuruje strojům, jako je Volvo L120E, Komatsu WA400-5 nebo Caterpillar 962H.
New Holland W190 je osazen motorem CNH NEF 6CRTAA, což je přeplňovaný řadový šestiválec s elektronicky řízeným vstřikováním nafty typu Common Rail. Má objem 5,9 l a výkon 150 kW. Chladiče jsou umístěny zcela vzadu a je k nim pěkný přístup jak zezadu, tak i ze stran. Reverzní chod ventilátoru navíc zajistí snadné vyfoukání nečistot. Přestože se nakladač vyrábí v Itálii, pod kapotou se to hemží součástkami Made in Germany. Inu, jistota je jistota.
I vyklápění panelů kapoty musí mít styl
Nakládací zařízení používá klasickou Z-kinematiku, protože paralelní vedení lopaty by u těchto větších nakladačů využil málokdo. Důležité jsou zde velké vylamovací síly lopaty, které Z-kinematika poskytuje nejlépe. Hydraulické zubové čerpadlo i rozvaděč dodává japonská Kayaba.
Základní hydraulický rozvaděč má dvě sekce - jednu pro pohyb lopaty a druhou pro zvedání výložníku. Když si někdo objedná variantu s doplňkovým hydraulickým okruhem pro pohon přídavných zařízení, bude mít rozvaděč sekce tři.
Ano, ano, to je ta mašina
Pojezd nakladače je hydrodynamický. Klíčovou roli zde hraje vyspělá automatická převodovka ZF 4WG210 typu Power-Shift, jejíž elektronické řízení provádí změnu převodových stupňů hladce, bez prodlevy a v pravý okamžik. Má čtyři rychlosti vpřed, tři vzad a dovoluje nakladači pohybovat se rychlostí až 36,6 km/h. Samozřejmostí je možnost volby mezi ručním a automatickým řazením. Nabízí také funkce HOLD pro blokaci zařazené rychlosti ve svahu, KICK-DOWN pro rychlé přeřazení z dvojky na jedničku a DOWN-SHIFT pro sjíždění svahů, kdy je díky řazení nízkých rychlostí docíleno brzdění motorem, a tím snížení opotřebení provozních mokrých kotoučových brzd. Přední náprava je s převodovkou spojena dvěma hnacími hřídeli (přední a střední), k zadní nápravě vede jeden velice krátký hřídel.
Účinkování v takovém filmu se musí umět podat
Činnost motoru a převodovky je monitorována palubním počítačem, který New Holland nazývá Brown Box. Jedná se o podobný systém jako Contronic u Volva. Strojník může sledovat všechny funkční parametry na displeji v kabině, přestože systém sám zjištěné hodnoty vyhodnocuje a je schopen zabránit případnému poškození stroje.
Nakladač New Holland W190
Když už jsme se dostali do kabiny, musíme konstatovat, že New Holland W190 nenabízí žádné nové překvapivé funkce pro usnadnění ovládání. Kabina a obsluha je však jednoduše příjemná a ergonomická. Můžeme zmínit standardně stavitelnou výšku volantu a sklon sloupku řízení, panoramatické čelní sklo bez silikonových spar a velice dobrý výhled na nakládací zařízení. Ovládání nakladače jediným joystickem stejně jako automatická klimatizace nebo LTS (Load Travel Stabilizer - tlumení rázů od výložníku pomocí dusíkového akumulátoru) jsou za příplatek. Pokud chtěl někdo Jamese Bonda následovat, mohl se s jeho nakladačem projet v rámci veletrhu Expo Mokrá.
Ještě jednou z Intermatu 2006