V roce 2004 začala G. B. A., do té doby působící pouze jako marketingová firma s orientací na podporu prodeje IT technologií, působit jako realizátor veřejně prospěšného projektu Čisté město s cílem podporovat zdravý rozvoj měst a obcí. Rozhodli jsme se orientovat na budoucnost a zkusit něco nového, a tak jsme se stali průkopníky, hledajícími možnosti efektivně a transparentně propojit potřeby a příležitosti měst a obcí na jedné straně a komerčních společností na straně druhé. Již na začátku jsme formulovali větu, která se postupně stala naším mottem:
„Naším cílem je zajistit ve všech městech a obcích ČR provoz ekologicky šetrných a energeticky nenáročných technologií a tyto využívat k všeobecnému zkvalitňování života občanů.”
Startem k realizaci tohoto nesnadného cíle se staly dotované dodávky komunální techniky a ostatních prostředků k zajištění úklidu a čistoty měst a obcí. Nedostatek kvalitních a moderních prostředků potřebných k realizaci občanských služeb souvisejících se zajištěním zdravého prostředí je pořád ještě jeden z hlavních problémů, se kterým se města a obce ČR potýkají.
Problémem však není technika jako taková, ale nedostatek volného finančního kapitálu v rozpočtech měst a obcí. Tento problém přímo souvisí s hospodařením s veřejnými zdroji a majetkem. Našim zájmem však není přímo kritizovat nedostatky při hospodaření s veřejnými zdroji, ale pomoci hledat nové a efektivnější cesty k dosažení výše uvedeného cíle. Při hledání konkrétního způsobu jak obcím a městům pomoci s obměnou staré a provozně neefektivní komunální techniky jsme však častokrát narazili a neustále narážíme na mnoho překážek ve vztahu k efektivitě hospodaření s majetkem a veřejnými zdroji. Jsme si však vědomi, že právě vše „nové” vždy provázely a budou provázet obavy a pomyslné překážky v pochopení dopadů inovačních nástrojů. Jako příklad můžeme použít jeden z finančních programů, který jsme pro města a obce připravili společně s naším finančním partnerem, brněnskou leasingovou firmou DS Leasing. Díky tomuto inovačnímu finančnímu nástroji lze snížit celkové náklady – tj. provozní a pořizovací až o 30 %. Nicméně prosazování tohoto speciálního programu nebylo tak snadné jak by se mohlo na první pohled zdát. Ne všichni pochopili hmatatelné přínosy způsobu pořízení, kdy se nemusíte zatěžovat povinnostmi vlastníka zařízení a můžete se tak věnovat plně výkonu služby a nikoliv nákladné péči o nástroj (techniku) sloužící k výkonu služby.
A v čem se skrývá samotný přínos a výhoda tohoto programu? Výhoda je ukryta ve snížení vstupních nákladů na pořízení, financování a samotném systému financování doplněném o přidané finanční zdroje ze speciálních projektů na podporu komunálního rozvoje. Využitím těchto výhod se prokazatelně zbavíte nákladů souvisejících s provozem zařízení (techniky) nutného k výkonu služby a tím se i prokazatelně sníží náklady na službu samotnou. Nehledě na to, že pořízením moderního zařízení ovlivníte i pozitivní růst výkonu služby a pravděpodobně snížíte i negativní provozní dopady na životní prostředí.
Stánek Myland na veletrhu Urbis 2007 v Brně
V městech a obcích, kde již pochopili, že hledat nové a efektivnější cesty hospodaření se zdroji a majetkem se rozhodně vyplatí a začali využívat např. našeho programu CityRent, jehož podstata je odvozena od známějšího pojmu operativní pronájem osobních vozů, si tento způsob pořízení chválí. Program CityRent se stal mezi partnerskými obcemi oblíbený nejen díky prokazatelnému snížení celkových výdajů, ale i díky komplexnosti programu, kde v měsíční splátce jsou zahrnuty nejen náklady na servis a pojištění, navíc však i záruka mobility a poskytnutí náhradního vozidla. Individuálně partnerským obcím poskytujeme i možnost „ušít službu na míru”, dle jejich potřeb.
Díky převážně pozitivním referencím se rapidně zvyšuje počet obcí, obracejících se na nás nejen s poptávkou po financování, ale i s žádostmi o radu při výběru vhodné techniky. Ba co více, obce a města se na nás začaly obracet s poptávkou po komplexních řešeních svých dalších problémů a to nás nakonec přimělo k přípravě dalších oblastí, ve kterých bychom mohli ve spolupráci s vhodnými partnery podporovat nové oblasti komunální sféry.
Právě proto projekt „Čisté město” od prvního dubna přejmenováváme na projekt „Podpora komunálního rozvoje”. Pro změnu názvu jsme se rozhodli i proto, že původní název projektu „Čisté město” přestal plně odpovídat rozsahu naši činnosti, a tak byl přijat název obecnější, který vystihuje nejen jednu oblast naši působnosti, ale mnohem více koresponduje se šíří našeho záběru a cílem.
Ruku v ruce s touto změnou přišla nutnost v rámci projektu „Podpora komunálního rozvoje” definovat i naši působnost v jednotlivých oborových činnostech. Dnes můžeme říci, že se prostřednictvím svých obchodních partnerů specializujeme na dodávky a služby pro města a obce v těchto oblastech:
- Komunální technika a úklid.
- Optimalizace financování.
Dále rozšiřujeme naše portfolio o problematiku Hospodaření s majetkem a zdroji, kde jsme si jako hlavní partnera projektu vybrali společnost AD Vision, s. r. o., působící v oboru již řadu let. Tato společnost je podepsána pod desítkami úspěšných projektů. Její služby, společně s výhodami projektu „Podpora komunálního rozvoje”, nabízíme městům a obcím ve čtyřech podskupinách: Získávání dotací, Strategie a projekty, Systémy řízení ISO a Péče o majetek. V dohledné době plánujeme ve spolupráci s vytipovanými partnery rozšíření také o oblasti:
- Veřejné osvětlení.
- Kamerové a rozhlasové systémy.
- Bezpečnost silničního provozu.
- Odpadové hospodářství.