I přes menší velikost má tato novinka celou řadu vlastností shodných s většími modely a při její výrobě konstruktéři zúročili 40 let zkušeností, které mají s výrobou recyklačních a demoličních strojů.
Recyklace automobilů v Evropě
Každý rok skončí v Evropě životnost přibližně šesti milionům automobilů, které ovšem mohou stále sloužit jako cenný zdroj náhradních dílů. Firmy, zabývající se recyklacemi starých automobilů, se snaží mít co možná nejnižší náklady, ale díky celé řadě směrnic EU musejí také brát v úvahu dopady recyklačních procesů na životní prostředí. Od roku 1979, kdy Kobelco představilo v Japonsku první speciálně upravený stroj na recyklaci automobilů, se společnost soustřeďuje na vývoj technologií, usnadňujících recyklační proces a umožňující přesné a rychlé rozebrání vraku včetně odmontování ještě použitelných dílů. Provozovatelé recyklačních dvorů si značku Kobelco dlouhodobě chválí, a to především díky spolehlivosti a vysoké produktivitě strojů. K těmto známým vlastnostem přidává novinka SK140SRD také nízkou spotřebu paliva, nižší hluk a emise CO2.
Typický osobní automobil se přibližně z 65 % skládá z oceli a železa; dále pak z měděných vláken, skla a plastových součástí. To ve výsledku znamená, že až 95 % z hmotnosti vozu může být znovu recyklováno a použito. Nové rýpadlo Kobelco SK140SRD, speciálně navržené pro recyklační odvětví, poskytuje čtyřnásobně vyšší účinnost při rozebírání vraků než ruční recyklace a svým majitelům tak šetří čas i náklady, spojené s lidskou prací. Robustní hydraulicky ovládaný svěrák umožňuje bezpečnou a všestrannou manipulaci s rozebíraným vozem; pomocí ostrých zubů drapáku lze snadno oddělit nejen převodovku od bloku motoru, ale například i obvodové desky. Vysoko pevnostní nůžky se dobře hodí jak pro pevné uchopení skeletu, jeho rozbíjení, ohýbání a zkroucení, tak pro velmi přesné oddělování jednotlivých komponentů.
Rýpadlo KOBELCO SK140SRD
Pohonná jednotka nového modelu SK140SRD se vyznačuje nízkou spotřebou paliva a ekologickým provozem. Využitím oxidačního katalyzátoru pro redukci uhlovodíků a oxidu uhelnatého (DOC) v kombinaci se systémem selektivní katalytické redukce (SCR) se podařilo snížit emise NOx oproti předchozím modelům o 88 %. Ke špičkovým provozním vlastnostem a trvale vysokému výkonu stroje přispívá také inovativní chladicí systém (iNDr = Integrated Noise and Dust Reduction) se zvýšenou ochranou proti prachu a hluku.
Nové demoliční rýpadlo SK140SRD má zesílený rám a speciálně upravenou otoč, a to díky těžšímu protizávaží, které zvyšuje stabilitu stroje při manipulaci s těžkým materiálem. Na HD rameno a výložník jsou připevněné těžké ocelové pláty, které zabraňují kroucení. Výrobce myslel také na bezpečnost posádky; přední sklo je opatřené speciální ochrannou fólií proti vysypání skleněných úlomků, kabina je navíc opatřena vysoko pevnostní mříží, která zasahuje i do stropní části a chrání tak posádku kabiny před padajícími předměty. K pokročilejším bezpečnostním prvkům výbavy se pak řadí preventivní elektronický ochranný systém, který aktivuje alarm v případě rizika kontaktu pracovního nářadí s kabinou; dále boční a zadní kamery, externí reproduktory a výkonné LED světlomety s vyšší účinností a životností.
•
„Od záhájení prodeje prvního speciálního stroje pro recyklaci uběhlo již 40 let a během této doby jsme v této kategorii prodali více než 1 200 strojů. Ačkoli zvnějšku mohou naše stroje vypadat podobně, uvnitř se skrývají moderní technologie a inovátorské prvky, jako jsou u tohoto nového modelu například zesílené prvky nebo speciálně navržený chladicí systém,“ říká produktový a marketingový manažer společnosti Kobelco, Peter Stuit.
¹) Zdroj: Kobelco Construction Machinery Europe B.V.