Firma Terex-Schaeff se sídlem a výrobními závody na pomezí Bavorska a Bádenska-Würtemberska (dříve jakožto rodinná firma Schaeff) představuje ve svých výrobcích promyšlenou jednoduchost, kvalitu a výdrž. Nejvíce jejích výrobků bylo dováženo do ČR v 90. letech pod hlavičkou obchodní firmy Zeppelin. Poté co Zeppelin tento program mini a kompaktních strojů nahradil svými „kmenovými" stroji Caterpillar, nové stroje Schaeff se k nám dodávaly jen v malých množstvích. Ovšem jejich obliba je takřka legendární a v poslední době se zájem zákazníků opět k této značce obrací.
Schaeff HML 42
Stroje Terex-Schaeff nepředstavují vyslovenou láci. Avšak investice do nich se rozhodně vyplatí v podobě špičkové a servisně nenáročné techniky, která se na stavbě rychle mění v přínos pro zákazníka. V dnešní době lze jistě sehnat tuto kategorii strojů levněji (mj. i naše paralelní nabídka strojů Yuchai pro běžně náročné aplikace za velmi přijatelnou cenu), ovšem potřebujete-li špičkový výkon díky špičkové technické úrovni, jste u značky Terex-Schaeff na místě.
Terex-Schaeff HML 23
Kolová rypadla
V našem stavebnictví jsou zatím oblíbeny především stroje kategorie rypadlo-nakladač. Tyto univerzální stroje připomínají tak trochu švýcarský kapesní nůž, kterým můžete trochu řezat, trochu šroubovat a trochu pilovat, ale ne kvalitně a soustavně. Kdo nezná pilník, šroubovák a pilu, nemůže si ten „švýcarák" vynachválit. Kdo však už řezal pilou ví, že dobře a dlouho řezat takovým nožem je poněkud zběsilé.
Podobně rypadlo-nakladač: umí toho hodně, ale nedokonale. Kdo si libuje v nedokonalosti a improvizování, budiž. Ale kdo chce dobře, přesně a produktivně bagrovat nebo nakládat, tomu rypadlo-nakladač nemůže stačit. Podle zkušenosti stroje této kategorie stejně většinou pracují bagrovým ústrojím.
Terex-Schaeff HML 32
Kompaktní kolová rypadla Terex-Schaeff představují optimální náhradu, která práci rypadla-nakladače vedle nich činí nesrovnatelně primitivní. Povězme si o některých technických finesách ve srovnání s traktorbagrem:
- otoč o 360° nekonečně umožňuje vysýpání a příp. i nabírání lžíce v mnohem užitečnějším rozsahu a spolu s nulovým přesahem zádě svršku činí zbytečným zábor dvou jízdních pruhů při výkopech rýh ve vozovce s nakládkou na vozidla
- plynulá změna vyosení rypadlového ústrojí je možná reálně při každém záběru
- stálá pozice strojníka vůči pracovnímu ústrojí vylučuje potřebu střídání dvou jeho stanovišť a zajišťuje výborný výhled
- než těžkopádná práce čelní lžicí na niž je špatný výhled zejména ve stísněných prostorách, možnost rychlé a přesné práce pomocí přídavných zařízení na rypadlovém ústrojí, nahrazujících práci nakládací lžíce příp. vidlic u traktorbagru
- při nakládání a záhrnu nepojíždějí – pohyb pouze rypadlovým svrškem – úspora nafty a nižší opotřebení podvozku a pneu; handicap v podobě menší lžíce oproti čelní lžíci traktorbagru je vyrovnán rychlejšími pracovními cykly a přesnějším ovládáním lžíce
- plynulé, rychlé a bezpečné popojíždění do záběrů při hloubení
- dokonalejší stabilizace stroje při práci i díky blokování výkyvu přední nápravy
- velmi široký sortiment přídavných zařízení, včetně speciálních, které jsou reálně zajistitelné v oficiální přepravní poloze stroje pro jízdu po silnici
Na zamyšlení je i atribut obchodní: u nás je už doslova „přetraktorbagrováno". Rypadel-nakladačů je doslova na každém rohu dostatek a jejich provozovatelé se předhánějí v láci svých nabídek, což jim působí následné finanční problémy – u kolového bagru toto nepotřebujete!
Firma Terex-Schaeff nabízí 3 typy těchto kolových rypadel velikosti 6,8 resp. 8,8 a 11 tun. Rádi Vám sdělíme jejich podrobné technické údaje a seznámíme s jejich technickými řešeními. Zejména po jejich doplnění rychloupínačem činí záměnu pracovních nástrojů (lžic atd.) velmi jednoduchou.
Zeppelin ZM 100
V neposlední řadě vzpomeneme zajímavé uplatnění dvoučelisťových drapáků pro těžbu, které se v ČR takto téměř nepoužívají, ačkoli lze jimi docílit výkop velmi přesných rozměrů nebo komplikovaných tvarů. Nebo lze příslušně širokým nebo úzkým drapákem těžit rýhu v místech, kam běžný bagr nezajede (úzké, svažité nebo neúnosné chodníky, za svodidlem atd.). Takové situace se v ČR řeší minirypadly, která do takových míst celá vjedou. Technologie těžby rýhy drapákem umožňuje bagrem pojíždět zcela mimo osu rýhy, například při rýze v chodníku rypadlo pojíždí po vozovce a pak vůbec chodník nepoškozuje pojížděním. Přitom dociluje díky své velikosti podstatně větší výkon a rypnou sílu. Právě obratná kompaktní rypadla Terex-Schaeff se v zahraničí pro tento účel často používají.
Firma BC Stavo z Plzně Vám dodá nejen nová kompaktní rypadla značky Terex-Schaeff, ale i starší stroje Schaeff nebo výrobky Schaeff značené Zeppelin příp. O&K ve velmi dobrém stavu a nadále se o ně servisně postará. Nové i starší stroje možno dodat na finanční leasing nebo formou splátkoho prodeje.