Především ujetá vzdálenost musí být prvotně měřená, nelze tedy použít dopočet z paralelních systémů např. GPS a to ani přes možné dodatečné korekce. Vztah měřené vzdálenosti a spotřeby vozidla je natolik úzký, že musí být vytvářen současně v kontinuu.
Terminál GT2 – komunikace přes internet
Totéž platí pro další telemetrické veličiny, které dohromady dávají základ pro další zpracování v dopravně-logistických software uživatele. Dotvoření těchto záznamů musí provést obsluha vozidla nebo stroje na terminálu GT2 (grafický terminál). Na rozdíl od dosavadního stavu ručních záznamů podle vzoru „ostrá tužka” však doplňuje řidič již rozpracovaný provozní záznam z palubní jednotky. Tady není prostor pro fantazii.
K záznamů pořízeným jednotkou, tedy vozidlem, přibude informace o třídění provozu na zakázky a operace. To vše pod případným programovým přerušení provozu. Slabinou je opět řidič. Tady se však systém brání metodou „pravomoc dispečera”. Zakázku tedy zadá dispečer a ta se automaticky odešle do vozidla přes internet prostřednictvím sítě GPRS. Z vozidla dorazí potvrzení. Dispečer ví, že vozidlo – řidič – zakázku obdržel. Ten pak pouze dělí zakázku na operace (nakládka, vykládka, přejezd atd...). To vše samozřejmě v časoprostorovém snímku, pořízeném ze systému GPS a on-line režimu s nastavitelným zpožděním v sekundách.
Mimo zakázky se organizuje běžná oboustranná komunikace řidič, dispečer – chat prostřednictvím terminálu neboli textová komunikace. Prakticky zdarma přes internet si obě strany posílají informační zprávy včetně ukládání jejich historie v software.
Schematické znázornění
Levně i v zahraničí
V roamingu se doposud takovýto systém oboustranné komunikace výrazně prodražil. Operátor účtuje vysoké poplatky spojené s platbou zahraničnímu partnerovi. Rovněž zúčtovací datové pakety jsou jednorázově předimenzované a rychle odčerpávají „kredit”. Společnost Axitech, s.r.o. však nyní disponuje tarifem, který snižuje tyto náklady. Při oboustranné komunikaci, prakticky neomezené v roamingu, zaplatí uživatel za jeden prostředek cca 800 Kč/měsíc, přičemž chatuje neomezeně s posádkou. Již žádné SMS ani telefonování, vše je organizováno přes GPRS síť, tedy prostřednictvím internetu. Cena za zprávu do vozidla se tak pohybuje v haléřích. Úspory na komunikaci s vozidlem se pak dají vyčíslit v tisících korun měsíčně.
Informace o spotřebě paliva
Kompletní provozní záznam je pochopitelně doplněn o informaci o palivu z TR sondy v nádrži vozidla, o měřené tankování nebo úbytky paliva (včetně alarmových hlášení v reálném čase). Tato již prověřené metoda měření je rovněž v kategorii tolerancí do jednoho procenta. Souběh těchto záznamů tedy vytváří plnohodnotnou stazku bez nutnosti ručních vstupů, vytvářenou bez podílu lidského faktoru v oblasti automatického sběru dat. Ideální sběr, který vymezuje běžné nevyužité časové a výkonnostní rezervy a umožňuje prakticky 100% kontrolu, nehledě k výhodám on-line řízení.
Jednoduché řešení, monitorující provoz vozidla, které si dává za hlavní cíl sledovat vozidlo a napsat knihu jízd, však dnes již většinou nestačí. Je možné takto začít, ale lépe je zvolit modulový systém, jakým TDM® bezesporu je, a dotvářet konfiguraci podle potřeb a možností uživatele. Důležité však je, nekoupit „malé boty”, které s uživatelem nerostou.
Sídlo firmy a pohled do výrobní haly