MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

Malý elektricky poháněný nákladní automobil MEGA E-Worker

Zveřejněno: 29. 8. 2014

E-Worker, vyráběný francouzskou společností Aixam Mega z města Aix-les-Bains, je povedený elektricky poháněný náklaďáček s užitnou nosností až 872 kg. Při dojezdu až 100 km, maximální rychlosti 40 km/h, nízkým provozním a servisním nákladům a zajímavé ceně, je dobrou volbou pro celou řadu činností provozovaných v areálech firem, na staveništích, v parcích a nebo i v rámci celých měst. Pro provoz na pozemních komunikacích pro něj postačí řidičské oprávnění skupiny B.

Z výroby vycházejí dvě verze šasi, na které lze podle potřeby namontovat sklápěčku, skříňovou nástavbu, nebo třeba cisternu pro zalévání zeleně. Celková délka činí 3 165 mm u kratší verze a 3 665 mm u verze dlouhé. Rozchod předních i zadních kol (1 031 mm) a výška (1 895 mm) jsou pro obě verze totožné. Provozní hmotnost vozidla spolu s maximální hmotností nákladu závisí na hmotnosti baterií a je uvedena v tabulce.

Konstrukce

Základem jsou bezesporu robustní rámová konstrukce a velkorysá platforma řidiče, které předurčují vlastnosti celého vozidla. Díky automatické výrobě, využití kvalitních materiálů a protikorozní finální úpravě dosahuje konstrukce E-Workeru dobré stability a životnosti i v intenzivním nebo náročném provozu.

Elektrický nákladní automobil MEGA E-Worker
Elektrický nákladní automobil MEGA E-Worker

Kabina řidiče

Na první pohled zaujme určitě výhled. Díky velkým proskleným plochám a výše položeným sedadlům řidiče a spolujezdce má posádka vždy přehled o tom, co se děje v bezprostřední blízkosti kolem vozidla, což je při předpokladu práce ve stísněných podmínkách nebo mezi lidmi neocenitelná vlastnost přispívající k bezpečnosti.

Teprve při bližším průzkumu zjistíme, že se jedná o elektromobil. Ten prozrazuje absence spojkového pedálu, bezpečnostní STOP tlačítko na okamžité vypnutí všech systémů, a především vpravo od volantu umístěná malá páčka sloužící k volbě směru jízdy.

Sedadla řidiče a spolujezdce disponují příjemnou opěrkou zad a i při jízdě přes výmoly poskytují posádce dostatek pohodlí, což nás při testovací jízdě mile překvapilo. Vlastní rozmístění ovládacích prvků a pedálů nedělalo při řízení problémy ani mně (185 cm) ani kolegyni (160 cm).

Detailní pohled na kabinu E-Workeru
Detailní pohled na kabinu E-Workeru

Pohon vozidla

Asynchronní elektromotor o výkonu 10 kW s redukcí diferenciálů 1:15 dovoluje vozidlu v „režimu zajíc” dosáhnout rychlosti 40 km/h. Pro náročnější terén lze využít pomalejší „režim želva” dosahující maximální rychlosti cca 25 km/h. Maximální výkon je po sešlápnutí plynového pedálu dostupný prakticky v celém spektru otáček, což je typické pro všechny elektromobily, a umožňuje to řidiči svižné starty i s takto „málo výkonným” motorem. S vyšší rychlostí samozřejmě rychlost akcelerace klesá.

Motor je zásobován trakčními olověnými bateriemi skládajícími se z 36 sériově uspořádaných 2V modulů. V závislosti na zvolené kapacitě článků (120 Ah, 160 Ah, 240 Ah) poskytuje úložiště 8,6 kWh, 11,5 kWh nebo 17,3 kWh energie. Dojezd výrobce udává dle verze na úrovni 60, 80 a 100 km. U 11,5 kWh verze, kterou jsme testovali, odpovídá skutečný dojezd udávaným parametrům. Články jsou samostatně dostupné, což hodnotíme pozitivně. Při případném selhání článku tak nebude nutné draze měnit celý blok baterií. Další výhodou je snadná kontrola hladiny elektrolytu v bateriích a jeho centrální dolévání, které značně zrychluje údržbu.

Trakční olovněné baterie, které se skládají z 36 sériově uspořádaných 2V modulů
Trakční olovněné baterie, které se skládají z 36 sériově uspořádaných 2V modulů

Provoz vozidla

Pro vlastní provoz jsou klíčové právě použité baterie resp. jejich technické vlastnosti. U trakčních olověných baterií se při správném zacházení dosáhne minimálně 1000 nabíjecích cyklů. Je nutné ale počítat s tím, že při častém úplném vybití nebo rychlém nabíjení jejich životnost klesá. Proto bychom měli počítat se zhruba 30% rezervou a baterie po práci vždy plně nabít. Nejsilnější baterie (17,3 kWh) lze nabíjet rychleji, za jednu hodinu do nich v optimálním nabíjecím režimu dostaneme energii pro ujetí cca 10 km. Za 10 hodin budou z prázdného stavu zcela nabity. Nejslabší baterie (8,6 kWh) se budou ze stavu úplného vybití nabíjet též zhruba 10 hodin, přičemž za 1 hodinu je doplníme o energii na ujetí 5 km.

Při vybíjení je to s optimálními podmínkami podobné. Silnější verze snese bez negativních efektů vyšší vybíjecí proudy, takže déle vydrží i při vyšším zatížení při jízdě. Z tohoto důvodu bychom doporučovali pořízení 11,5kWh nebo i 17,3kWh verze ve všech případech, kdy budeme chtít s vozidlem jezdit maximální rychlostí nebo najedeme více než 30 km/den. Pro provoz v halách a na menších prostranství postačí nejslabší 8,6kWh verze. Obzvláště, pokud ji budeme dobíjet i v průběhu dne.

Ekonomika provozu

Při „tankování” elektřiny v nízkém tarifu, kdy jednu kWh pořídíme za zhruba 1,6 Kč, vychází při 80% účinnosti nabíjení a vybíjení baterií (20 % se při nabití dohromady s vybitím ztratí) přepočtené náklady na necelých 0,3 Kč/km. To je v porovnání s palivy do spalovacích motorů úžasná hodnota! K tomu je navíc nutné přičíst nižší náklady na servis, osvobození od silniční daně a levnější povinné a havarijní pojištění. Vlastní provoz tak oproti naftě vyjde na každý kilometr o nějakých 2–3 Kč levněji!

Tab.: Vlastnosti krátké verze malého náklaďáku E-Worker*)

verze
8,6 kWh11,5 kWh17,3 kWh
Max. celková hmotnost (kg)1640
Provozní hmotnost (kg)768833999
Max. hmotnost nákladu (kg)872807641
Max. schválená provozní hmotnost (kg)1880
Maximální zatížení přívěsu1000
Dojezd (km)6080100
*) Dlouhá verze vozidla je o 10 kg těžší a má o 5 kg vyšší max. schválenou provozní hmotnost

Při 1000 nabíjecích cyklech tak s nejsilnější baterií při průměrném DOD 60 % (DOD = Depth-of-Discharge a znamená hloubku nabíjecího cyklu) najedeme celkem 60 000 km, při kterých ušetříme minimálně 120 000 Kč. Nové olověné baterie o stejné kapacitě pořídíme v dnešních cenách za méně než 80 000 Kč. Po výměně baterií tedy budou náklady vycházet stále příznivě.

S výměnou dosloužilých baterií se samozřejmě otevře cesta k modernizaci vozidla. Již nyní existují výkonnější, ale dražší baterie, jejichž cena bude s rozvojem elektromobilů klesat. Lze tedy očekávat, že u v budoucnu modernizovaném náklaďáčku dosáhneme za rozumnou cenu delšího dojezdu a značně snížíme dobu nutnou pro dobití baterií. Tím zvýšíme jeho hodnotu, která bude na podobné úrovni jako nyní. Oproti tomu cena starých naftových vozů s časem jen klesá.

Nevěříte? Pojďte si náklaďáček vyzkoušet

Vozidlo si lze po přechozí domluvě vyzkoušet u českého distributora, společnosti EUROGREEN CZ s.r.o., nebo si jej nechat dovézt kamkoliv po České republice.

Neváhejte využít níže uvedené kontakty a náklaďáček si přijďte otestovat.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Věra Machková
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek