CARACAL MACHINES - Nové i použité stavební stroje a příslušenství
Dnes je 20.4. – svátek slaví Marcela

MAN TGL – užitečný pomocník pro vaši firmu

Zveřejněno: 2. 7. 2005

Dne 3. 6. 2005 proběhla v Hradci Králové předváděcí akce firmy MAN užitková vozidla Česká republika spol. s r.o. Byla předvedena řada MAN TGL. Jedná se o vozidla s celkovou hmotností 6 – 12 t s možností volby typu kabiny a se širokou paletou nástaveb. Návštěvníci měli možnost vyzkoušet jednotlivé vozy za jízdy.

Dne 3. 6. 2005 se naše redakce zúčastnila předváděcí akce firmy MAN. Akce se uskutečnila na letišti v Hradci Králové. Byly na ní předvedeny nové modely řady TGL - Trucknology L. Jde o vozidla s celkovou hmotností 6 - 12 t.

Vozidla jsou vybavena komfortními kabinami typů „C“, „L“, „LX“ a prodlouženou až sedmimístnou kabinou typu D - DOKA. V této kabině je možné přepravovat dle požadavku 5, 6 popř. až 7 osob včetně řidiče. Kabina typu „C“ má jako jediná pouze jeden nástupní schůdek.

Pro všechny kabiny je společný velký vnitřní prostor, komfort a pohodlí. Pro pohodlný přístup k agregátům je možno kabiny sklopit v úhlu 60°. Dveře o šířce 1100 mm je možno otevřít v úhlu až 85°. Toto řešení umožňuje pohodlné nastupování do vozu. Volant je seřiditelný ve všech osách pomocí tlačítka umístěného na levém podběhu a ovládaném levou nohu. Tak zůstanou obě ruce volné pro seřízení polohy volantu. V kabině najdeme více odkládacích prostorů (pod spodním lůžkem, na přístrojové desce s možností uzamčení, nad čelním sklem a další). Vozy jsou vybaveny klimatizací integrovanou do topného systému vozu. Na rozdíl od vozů jiných značek má topný systém ve vozech Man TGL mnoho výstupů pro vzduch, zejména byly bohatě dimenzovány výdechy sloužící k odmlžení nebo rozmrazení čelního okna a oken ve dveřích. Vozidla jsou vybavena zpětnými zrcátky, vyhovujícími nové směrnici EU 2003/97. Díky většímu zakřivení nevznikají při pohledu do nich mrtvé úhly. Klient má na výběr mezi mechanicky nastavitelnými zrcátky bez vytápění a elektricky nastavitelnými zrcátky s vytápěním na přání nebo s vytápěním a elektrickým stahováním oken a centrálním zamykáním.

K ovládání zrcátek a oken slouží sdružený ovladač na dveřním modulu. K zobrazení provozních údajů vozidla - rychlost, tlak v brzdovém systému, teplota chladící kapaliny a dalších - slouží přístrojový panel, tzv. BASELINE/BASELINE L (Light). BASELINE L má sloučený ukazatel tlaku v brzdových okruzích a množství paliva v nádrži.

MAN TGL je postaven na žebřinovém rámu, zkonstruovaném na základě posledních poznatků. Příčníky jsou kruhového průřezu, koncový je šroubovaný. Podélníky jsou v přední části rozšířené, za kabinou rovnoběžné s vyvrtanými otvory pro snadné přesunutí koncového příčníku. Vozy jsou odpruženy buď listovými pružinami na obou nápravách nebo kombinací listové pružiny na přední a vzduchové měchy na zadní nápravě. Je použit jednodílný přední nárazník s integrovanými schůdky. Vozidla do 8 t mají jeden nášlap ve výšce 440 mm nad zemí, vozy do 12 t dva nášlapy 330/350 mm nad zemí. Podvozek jej vybaven integrovanou podjezdovou ochranou dle EU 2000/40. Do 8 t mají vozy plastovou 100 l nádrž, do 12 t standardnpanel, tzv. BASELINE plechovou 150 l nádrž. Volitelně je možno vůz osadit 200 l plechovou nádrží. Nádrže jsou standardně umístěny na pravé straně vozu, u dlouhých rozvorů je možnost montáže dvou 200 l nádrží.

K vnějšímu osvětlení vozu slouží integrované světlomety, osazené žárovkami H7. Na přání je možno vůz vybavit xenonovými světlomety. Tuto variantu nabízí pouze firma MAN. Směrovky jsou integrovány do nárazníku a k osvětlení zadní polosféry vozu slouží sdružená sedmi komorová koncová světla.

Brzdová soustava je dvouokruhová, elektronicky regulovaná se zpětnou odezvou s integrovaným, standardně dodávanými ABS, ASR, Bremsomat a Bremsasistent. Jsou použity kotoučové brzdy na obou nápravách, kotouč je o průměru 335 mm, tloušťky 34 mm, s možností opotřebení až na 28 mm. Parkovací brzda je vzduchová, systém relé - ventil.

Motory jsou 4 až 6 - ti válce OHV s objemy 4,58 - 6,871 l a výkony 110 - 176 kW. Mají jednodílnou hlavu válců a čtyři ventily na válec. Vstřikování Common-Rail s elektronicky regulovaným předvstřikem a dostřikem. Jsou použity sedmi otvorové vstřikovací elementy (trysky). Čtyřválec o výkonu 151 kW je vybaven dvěma turbodmychadly a taktovacím ventilem pro obtok turbodmychadla. Menší turbodmychadlo, s nízkým momentem setrvačnosti, nabíhá za nižších otáček a díky němu je bez prodlevy k dispozici velký hnací moment při nízkých a středních otáčkách, při plném výkonu motoru běží větší turbodmychadlo. Palivová soustava má integrovaný senzor pro detekci ucpání palivových filtrů a vyhřívání k zabránění rosolovatění nafty při nízkých teplotách. Na přání je možno vozy vybavit zesílenou výfukovou brzdou, zvyšující cca. o 60 % brzdný účinek. Převodovky jsou ZF nebo EATON. ZF TipMatic je plně automatizovaná s dvoupedálovým elektrohydraulickým systémem ovládání s TipMatic otočným spínačem jako u MAN TGA. K převodovkám je možné připojit vedlejší pohony. Nápravy vozů jsou tuhé, zadní hypoidní. Vozy MAN jsou vybaveny ovládací elektronikou systému CAN - BUS, převzatou z vozů MAN TGA.

Autor: Roman Janoušek
Foto: Roman Janoušek
 

Nové

PERI na veletrhu bauma 2025 s řadou novinek

Zveřejněno 11.4. Pod heslem „Spolu s vámi utváříme budoucnost“ představuje společnost PERI, výrobce bednění a lešení, ve dnech od 7. do 13. dubna 2025 na Výstavišti Mnichov na venkovní ploše v severní části (FN 718) široké spektrum svého portfolia a řadu inovací.… celý příspěvek

Oficiální otevření první moravské pobočky CARACAL MACHINES

Zveřejněno 9.4. V Hranicích na Moravě bylo letos 21. února pěkně veselo. Za účasti zákazníků a partnerů zde byla oficiálně otevřena první pobočka společnosti CARACAL MACHINES na Moravě. A kdo zná tým kolem Dana Vnuka a Evy Kalcovské, jednatelky této úspěšné firmy,… celý příspěvek

Premiéra kolových rypadel Liebherr A 909 Compact a A 911 Compact na Baumě

Zveřejněno 8.4. Na letošním veletrhu Bauma chystá společnost Liebherr poprvé ukázat veřejnosti nová kolová rypadla A 909 Compact a A 911 Compact. Tyto devítitunové, respektive jedenáctitunové stroje, nejenom rozšíří portfolio kolových rypadel Liebherr, ale též… celý příspěvek