Po devíti zastávkách byl Harrachov v České republice prvním pořadatelským městem mimo území Německa. Hlavním organizátorem, v rámci zastoupení pro Čechy, byla společnost CROY s.r.o. se sídlem v Rakovníku i s přítomnými společníky panem Maximiliánem Prinz von Croyem a Ing Ladislavem Vybíralem.
Firma CROY s.r.o. se sídlem v Rakovníku vznikla v roce 1991 a je pro Českou republiku generálním importérem Daimler Chrysler AG pro Unimog, autorizovaným pro prodej a servis vozidel Mercedes-Benz. Má výhradní zastoupení pro značky Faun, Schmidt, Mulag, Ducker.
Co jsme viděli?
Akce probíhala na horním parkovišti na obchvatu města Harrachov a více než dvěma stovkám přihlížejících hostů bylo postupně, za odborného výkladu technických poradců a prodejců společností Croy s.r.o. a Mercedes-Benz, představeno 17 vozidel, určených pro zimní údržbu silnic. Mezi pozvanými byli především zástupci městských a obecních úřadů, stavebních a dopravních společností, zástupci firem manipulujících komunální technikou a další. Účastnil se i zástupce starosty města Harrachova, Tomáš Ploc.
V průběhu celého dopoledne se postupně představila vozidla Mercedes-Benz Unimog řady U300 (výkon 110-130 kW, celková hmotnost 7,5-10,2 t) a U400 (výkon 130-160 kW, celková hmotnost 12,5 t), určená zejména pro údržbu městských komunikací. Pro práci v nejtěžších podmínkách pak i mohutnější typ Unimog U500 (výkon 170-205 kW, celková hmotnost 14-16 t).
Přihlížející mohli tato vozidla vidět v kombinaci s různými nástavbami: sněhovými frézami s pohonem od vývodové hřídele, sněhovými pluhy lehké, střední a těžké řady, včetně variabilních pluhů.
Mezi sněhovými frézami bylo možné prakticky srovnat tři různé koncepce provedení – od klasického provedení sněhometu s řezací vrtulí – typ Schmidt 3.1, přes bubnovou frézu Schmidt VF 26 Z, až po koncepčně nové výrobky firem Schmidt a Kahlbacher, které předvedly dvoustupňové frézy, vybavené frézovacím bubnem a dopravním kolem.
Ve všech případech bylo zřejmé, že výkonová rezerva vozidel Unimog je i pro nejtěžší podmínky provozu zárukou kvalitního pracovního výkonu.
V rámci prezentace se předvedly sypací automaty SCHMIDT STRATOS II s možností posypu všemi posypovými materiály vč. technologie skrápěné soli, ale i jiné vybrané pracovní nástavby pro celoroční využití nosiče UNIMOG. Jako příklad pro letní využití vozidel lze uvést kombinovanou sekačku MULAG s dvěma žacími adaptéry pro současné sečení pod svodidly na krajnici a za svodidlem nebo na svahu pomocí výložníkového ramene.
Dalšími zajímavostmi byly nové typy předních výložníkových sekaček od firmy Mulag – typ MFK 500 teleskop, s pracovním dosahem až 7 m. Také koncepčně zcela nový výrobek od firmy Dücker – typ DUA 800 s teleskopickým ramenem a s pracovním dosahem až 7,8 m. Pracovní ramena všech těchto strojů jsou vybavena universálním upínáním pro rychlou výměnu jednotlivých pracovních adaptérů např. na sečení, mulčování, prořezávání porostů, agresivní kartáč, čistič příkopů a další účely. K zajímavostem předváděcí akce v Harrachově patřil adaptér – kompaktní sněhová fréza Mulag SFS 600 – pro frézování sněhu na chodnících a plochách přilehlých ke komunikaci.
Na závěr předvádění bylo představeno vozidlo M-B Unimog U 400, které bylo vybaveno čelním štěpkovačem firmy Dücker – typ HF 270 K a zadním nosičem kontejnerů Jotha CAK 45. Jednalo se prakticky o první prezentaci tohoto štěpkovače v ČR. Oproti nástavbám dodaným do ČR byl uvedený štěpkovač vybaven podávací hydraulickou rukou s adaptérem pro zachycení kmenů. Rameno HR o dosahu do 5,3 m zajišťuje podávání materiálu do štěpkovače bez nutnosti další manuální obsluhy. Uvedený stroj zcela předčil očekávání všech přítomných, neboť kmeny o průměru až 270 mm mizely neuvěřitelnou rychlostí v ústí štěpkovače a výměnný kontejner za kabinou byl během několika minut prakticky zaplněn kvalitní štěpkou.
V rámci předváděcí akce byla předvedena i nákladní vozidla Mercedes-Benz typové řady AXOR v provedení 4x4, vybavená výměnnými nástavbami pro silniční údržbu komunikací. K charakteristickým zástupcům těchto vozidel patří např. typ Axor 1828/1833 4x4 s nosičem kontejnerů a výměnnými nástavbami segmentového sněhového pluhu a s kontejne-rovou nástavbou sypače Schmidt STRATOS.
Mercedes-Benz UNIMOG
Vozidla M-B Unimog jsou koncipována jako univerzální multifunkční nosiče nářadí, na které se dle požadavků zákazníka montují různé typy speciálních nástaveb. Vynikají svojí spolehlivostí a profesionalitou technického řešení, provozní všestranností, vysokým výkonem, jízdním komfortem a ergonomií při ovládání. Vyrábí se ve třech řadách U300, U400 a U500.
Motory: pro vozidla Unimog jsou v současnosti nabízeny osvědčené moderní agregáty z vlastní produkce společnosti DaimlerChrysler v rozpětí výkonu od 110 do 205 kW s elektronicky řízeným vstřikováním paliva. V současné době probíhá náběh výroby variant motorů podle emisních předpisů EURO 4, které jsou vybaveny technologií SRC –katalyzátoru, kdy díky přídavku kapaliny AdBlue do výfukových plynů splňují všechny agregáty s rezervou zákonné požadavky a umožňují bez problémů adaptaci na EURO 5.
K základním znakům koncepce Unimog bezesporu patří:
- kompaktní rozměry vozidla,
- široký výběr pneumatik dle podmínek nasazení,
- vysoká zatížitelnost náprav pro přídavné zařízení a nástavby,
- vysoký výkon mechanického pohonu od motoru vpředu až 150 kW,
- pracovní dvouokruhová hydraulická soustava s elektronickým ovládáním,
- možnost použití posuvného řízení Vario Pilot,
- možnost použití pracovní hydrauliky Vario Power pro pohon nástaveb,
- velký rozsah převodových stupňů od cca 100 m/h po 90 km/h,
- možnost použití automatického řazení, hydrodynamické spojky nebo hydrostatického pojezdu.