Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Mobilní terénní jeřáb SANY SAC600E toho umí hodně

Zveřejněno: 24. 3. 2023

Výrobce SANY na veletrhu Bauma představil jako novinku pro evropský trh své mobilní a pásové jeřáby. První modely zařadil do své nabídky také oficiální dealer značky SANY u nás, společnost CARACAL MACHINES s.r.o. V kategorii mobilních terénních jeřábů jsou to tři typy s nosností od 60 do 250 tun; u pásových jeřábů jsou k dispozici čtyři základní typy v nosnostech od 60 do 120 tun. Do redakce jsme exkluzivně získali prezentaci o mobilním jeřábu SANY SAC600E. Tento jeřáb na automobilovém podvozku 6×4 má nosnost 60 tun, hlavní výložník o délce 50 metrů a maximální výšku zdvihu 66,5 metrů. Až trojnásobně nižší oproti konkurenčním strojům mají být například náklady na servis.

V kategorii mobilních terénních jeřábů přichází SANY do České republiky s trojicí typů s nosností od 60 do 250 tun. Ilustrační foto.

Před uvedením mobilních jeřábů na evropský trh si konstruktéři SANY nejprve zadali u evropských zákazníků průzkum, jehož cílem bylo přesně definovat současné potřeby v této branži. Na základě toho pak byly jednotlivé modelové řady kompletovány. A, jak už to bývá u SANY zvykem, při jejich výrobě se používají pouze komponenty osvědčených výrobců a vysokopevnostní certifikovaná ocel vlastní výroby. Pojďme ale postupně.

Základní popis jeřábu

Mobilní terénní jeřáby, kam spadá model SANY SAC600E, nacházejí uplatnění při řadě výškových prací. Opravy nebo instalace stožárů vysokého napětí, instalace infrastruktury na střechy budov a objektů, stavění věžových jeřábů – tady všude bude nový SANY jako doma.

Všechny typy jeřábů určené pro tuzemský trh (včetně modelu SAC600E zachyceného na fotografii) lze už nyní objednat a nakonfigurovat s obchodním zástupcem společnosti CARACAL MACHINES.
Všechny typy jeřábů určené pro tuzemský trh (včetně modelu SAC600E zachyceného na fotografii) lze už nyní objednat a nakonfigurovat s obchodním zástupcem společnosti CARACAL MACHINES.

Základem autojeřábu je již zmíněný podvozek 6×4 s poháněnou 2. a 3. nápravou; volitelně lze objednat provedení 6×6 s 1., 2. a 3. poháněnou nápravou. Nízko posazená kabina řidiče je třímístná, za ní je umístěna pohonná jednotka spolu s hydraulickým ústrojím. V zadní části se nachází otoč vlastní výroby uzavřeného typu z vysokopevnostní oceli SYG960, vybavena systémem plynulého rozjezdu a zpomalování. Kabina jeřábníka nalézající se po pravé straně je dobře dostupná po schůdcích uprostřed. Bloky přídavného závaží jsou navěšeny před kabinou jeřábníka a pak klasicky vzadu na speciálním nosiči. Maximální tonáž navěšeného protizávaží činí až 13 tun (statický provoz); při jízdě jeřáb uveze závaží o hmotnosti až 4,2 tun, což je mimochodem jedna z nejlepších hodnot na trhu. Toho bylo docíleno použitím robustních náprav Kessler a vhodně zvolené geometrie, kdy je zátěž rovnoměrně rozkládána mezi jednotlivé nápravy. Tato možnost odvézt si s sebou na staveniště závaží představuje pro provozovatele úsporu nákladů v řadech statisíců za rok, protože s jeřábem se nemusí extra vypravovat další doprovodné nákladní vozidlo.

Maximální tonáže jeřábů SANY

  • Automobilové: až 2 400 tun
  • Pásové: až 4 500 tun
  • Věžové: až 185 tun

Více než konkurenceschopné dosahy a výkon

Za kabinou u předního kola a za zadním kolem jsou po bocích instalovány hydraulické stabilizační podpěry. Jsou uchyceny tak, že se dají libovolně polohovat, takže stabilizovat lze vozidlo i v omezeném prostoru. K jejich vysouvání, stejně jako k ovládání výložníku a jeřábového háku, může obsluha použít dálkový ovladač. Hlavní část jeřábu – teleskopicky výsuvný výložník – se skládá ze šesti částí a pro vyšší stabilitu ve výškách je vyroben ze speciální mřížované oceli. Základní délka výložníku bez vysunutí činí 11 metrů, po vysunutí 50 metrů a poslední část, tzv. vipa, prodlouží dosah ještě o dalších 16 metrů (v nabídce je rovněž kratší vipa o délce 9,2 m). Volitelně lze rovněž objednat hydraulicky sklopnou vipu v rozsahu 0–40°.

Když jsme u čísel, stojí za zmínku ještě další vybrané parametry – maximální zvedací moment dosahuje 1 861 kN/m (sbalený výložník), maximální pracovní radius 32 metrů; doba pro maximální zdvih výložníku je 36 sekund a k úplnému teleskopickému vysunutí výložníku dojde za 320 sekund. Instalace závaží zabere obsluze 19 min. Všechny tyto parametry, související s uvedením jeřábu do pracovní pozice, patří mezi nejlepší na trhu. V zadní části pod závažím je umístěný navijákový systém – konkrétně masivní dvojité navijáky s ocelovým lanem o průměru 15 mm a délce 220 m. Tah jednoho lana je 4,7 tuny.

Motor, hydraulika a nápravy

Mobilní jeřáb SANY SAC600E je vlastně takovou vlajkovou lodí výrobce, minimálně v tom smyslu, že jsou v něm instalovány všechny dostupné technologie u tohoto typu stroje. Na komponentech a zpracování klíčových součástí se nešetřilo. Srdcem jeřábu je vodou chlazený naftový šestiválec Mercedes-Benz OM470LA o výkonu 280 kW. Převodovka je klasická 6stupňová od výrobce Allison. Instalovaný hydraulický systém pochází od výrobců Danfoss (hlavní elektro-proporcionální hydraulické čerpadlo s funkcí snímání zátěže) a BOSCH-Rexroth (pístový kvantitativní motor).

Stabilitu při jízdě poskytují nápravy Kessler s hydro-pneumatickým odpružením a zdvihem 200 mm. Dle potřeby je zdvih upravován v rozsahu ±100 mm, což přispívá k plynulé jízdě, například ve svazích. Zdvih se nastavuje automaticky, pomocí magnetostrikčního spínače, sledujícího polohu vozidla v reálném čase. Řidič má k dispozici tři základní jízdní režimy (Hill, Public Road, Heavy Load). Nápravy jsou osazené speciálními snímači, komunikujícími s elektronickou řídicí jednotkou, která vyhodnocuje jejich zatížení a na základě dat upravuje jízdní parametry. Nápravy jsou vybaveny automatickými uzávěrkami, které omezují prokluz v těžkém terénu a při plném zatížení rovněž zvyšují životnost nápravových komponentů. Hlavní řízení náprav je mechanické s hydraulickým posilovačem, pomocné řízení je elektrohydraulické. Dostat mobilní jeřáb do optimální polohy pomáhá šest typů řízení včetně oblíbeného „krabího chodu”.

Parametry SANY SAC600E

  • Maximální rychlost ‒ 80 km/h
  • Poloměr otáčení ‒ 6,5 m
  • Spotřeba paliva ‒ 60 l/100 km
  • Max. stoupavost ‒ 60 %

Speciální výbava pro náročnou práci

Stroj je vybaven některými technologiemi pro práci v extrémních podmínkách. Za zmínku stojí například propracovaný systém vnějšího osvětlení, zahrnující několik výkonných LED světlometů a výstražných majáků. Jeřáb je též uzpůsobený pro práci v intenzivním elektrickém/magnetickém poli (až 20 V/m) a může být použit v blízkosti vedení vysokého napětí, vysílačů, elektráren apod. Velká péče byla věnována elektrickým rozvodům: kabeláž má speciální dvouvrstvou izolaci, zaručující dokonalou ochranu proti prachu a vodě. Oproti konvenčnímu typu průmyslových kabelových svazků slibuje výrobce o 80 % nižší poruchovost. Kabely, svedené do dobře přístupné centrální rozvodové skříně, mají rychloupínací konektory .

Pohled do kabin

Nízko-profilová kabina řidiče nabízí dostatek místa pro tři dospělé osoby. Klasická palubní deska je vpravo natočena směrem k řidiči, vedle výdechů klimatizace najdeme 10palcový dotykový displej. Nechybí ergonomicky tvarovaná vzduchem odpružená sedačka, plně automatická klimatizace, široká, elektricky stavitelná a vyhřívaná zrcátka nebo rozměrná konzole vedle řidiče se zavíracím boxem a s držáky na nápoje. Nastavení jeřábu do pracovní polohy a stabilizace se může ovládat na dálku pomocí dálkového ovladače. Ten má dva otočné kontrolery, displej pro zobrazování údajů a 10 programovatelných tlačítek. Pomocí ovladače se vysouvají podpěry, zvedá a vysouvá výložník a samozřejmě se ovládá otoč.

Kabina řidiče nabízí dostatek místa pro tři dospělé osoby.
Kabina řidiče nabízí dostatek místa pro tři dospělé osoby.

Pro jeřábníka je určena samostatná kabina, umístěná vzadu na otoči. Dle dostupných fotografií se jedná o opravdu špičkové a komfortní pracoviště, ve kterém nechybí elektricky nastavitelná sedačka s integrovanými loketními opěrkami, velký monitor (pro provozní údaje a obraz z kamer), dvojice joysticků, přední a horní zatmavovací roletky a samozřejmě i výkonná klimatizace. Přední okno je sklopné, boční dveře se neotvírají klasicky, ale jsou posuvné. Pro pohodlné nastupování slouží přední schod (lze sklopit) a nebo výsuvné, elektricky ovládané boční schůdky. Nechybí ochranné mříže (po bocích a na střeše) ani nezbytná funkce náklonu (o 20°). Jeřábník si dle potřeby upraví náklon kabiny, aby lépe viděl na výškové práce.

Pro jeřábníka je určena samostatná kabina, umístěná vzadu na otoči.
Pro jeřábníka je určena samostatná kabina, umístěná vzadu na otoči.

Závěr

SANY SAC600E je určitě novinkou, která vzbudí diskuze. Ostatně, napovídá tomu i nápor návštěvníků v sekci jeřábů SANY na nedávném veletrhu Bauma.

Všechny typy jeřábů, určené pro tuzemský trh, včetně tohoto konkrétního SAC600E, už lze nyní objednat a nakonfigurovat s obchodním zástupcem společnosti CARACAL MACHINES, která k nim poskytuje také komplexní poprodejní podporu. Výrobní lhůty jsou navíc krátké, konkrétně u tohoto popisovaného modelu čtyři měsíce. Podle Evy Kalcovské, jednatelky CARACAL MACHINES, dorazí první objednané kusy do Čech v červnu a bude možné si je vyzkoušet v provozu. Budeme sami zvědavi, až tento zajímavý stroj uvidíme někde na živo a v pohybu. Pro více informací lze kontaktovat dealera SANY, společnost CARACAL MACHINES.

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek