Prezentace modernizovaných trucků probíhala v Belgii převážně na silnicích všech tříd, tj. včetně dálnice. Se stavebními verzemi pak bylo možné projet i některé krátké úseky mimo zpevněné komunikace.
První dojmy
Takže zatím heslovitě jenom první dojmy. Vysoká úroveň dílenského zpracování, nové, kvalitnější materiály v interiéru kabin, z ergonomického hlediska bez zásadních připomínek (výjimka potvrzuje pravidlo), motory s dostatečným výkonem, přesné a dobře odstupňované přímo řazené převodovky, rychlé řazení „automatů”.
DAF FA LF250
Vyzkoušel jsem si DAF FA LF250 s celkovou hmotností 15 tun (všechna vozidla v jízdním testu byla plně naložená!). Tedy spíše lehčí truck pro přepravu stavebního materiálu na stavby. Valník byl také vybaven hydraulickou rukou. Motor PX 7 s výkonem 186 kW/950 Nm se ukázal i v táhlých stoupáních jako dostatečný, příplatková automatizovaná převodovka 6AS Tronic obstála bez připomínek. Zato ovládání motorové brzdy kolébkovým spínačem vpravo na tunelu vedle sedadla řidiče mě – diplomaticky řečeno – vůbec nepotěšilo. Tak to se konstruktérům opravdu nepovedlo!
DAF CF440 a DAF FAD CF460
Z větší řady DAF CF jsem si vyzkoušel soupravu DAF FT CF440, tj. tahač 4×2 s jednostranným sklápěcím návěsem. Celková hmotnost soupravy byla 40 tun. Kabina bez připomínek, dvanáctistupňová převodovka AS2130 s intardérem1) obstála i v Ardenských kopcích velmi dobře, retardér je ovšem za příplatek. Výborné manévrování, ale takto provedený tahač zvládne jenom opravdu lehký terén, takže spíše pro přepravu sypkých materiálů po silnicích. To vanový sklápěč DAF FAD CF460 s konfigurací 8×4 už se opravdu uplatní „pod bagrem”. Celková hmotnost až 32 tun, výkon motoru 340 kW/2300 Nm, motorová brzda MX Engine Brake a denní dvoumístná kabina, to je standard robustního stavebního sklápěče. Největší potěšení jsem ovšem měl za volantem soupravy tahače DAF FTT CF510 6×4 s podvalníkem se stavebními stroji o celkové hmotnosti 38 tun. Samočinná šestnáctistupňová převodovka AS Tronic „makala” výborně a nechala si řadit i manuálně. Pochvala také pro motorovou vícestupňovou brzdu MX Engine Brake, která měla citlivý nástup a umožnila převodovce vždy svižně podřazovat. Výkon motoru 375 kW/2500 Nm, tj. 510 k, se ukázal na 50 km dlouhé kopcovité trase jako přiměřený a to spíše s ohledem na jeho cenu. Výkonnější agregát by v tomto profilu měl být úspornější, zato ale při nákupu citelně dražší.
Závěrem
Celkem vzato nové řady DAF LF a CF ukázaly, že tato nizozemská značka už nepatří do běžné silniční „konfekce”, ale má „našlápnuto” o třídu výš.
Možnost vyzkoušet si tato vozidla ve „stavebním prostředí” bude při oficiální prezentaci v České republice začátkem příštího roku.