Tentokrát mezinárodní porota volila motor F28 pro tuto kombinaci vítězných funkcí: kompaktnost, produktivita a šetrnost k životnímu prostředí. Díky kompaktnosti je tento motor dokonalým řešením pro zemědělskou techniku, včetně specializovaných a malých užitkových traktorů, jakož i pro lehká stavební zařízení, jako jsou smykové nakladače a kompaktní kolové nakladače.
Co se týče udržitelnosti, model F28 odpovídá emisním standardům Stage V a Tier 4, využívaje přitom výhod ultrakompaktního motoru, který pro evropský trh používá katalyzátor oxidace (Diesel Oxidation Catalyst – DOC) a filtr pevných částic (Diesel Particulate Filter – DPF). Pro Severní Ameriku je až na filtr pevných částic stejné řešení.
Provoz na naftu i zemní plyn
To, co porotu oslovilo vůbec nejvíc, byl modulární přístup při návrhu a konstrukci motoru. Motor byl vyvinut jako pohonná jednotka pro motorovou naftu i zemní plyn a současně s tím je také připraven k použití v hybridním elektrickém režimu. Verze pro zemní plyn (NG) má stejné uspořádání a rozhraní jako verze diesel, tzn. se společnými základními komponentami a trojcestným katalyzátorem v systému následného zpracování; vše ve smyslu hesla „diesel jako značka výkonu”.
Motor Diesel F28 NG ještě více snižuje emise znečišťujících látek tak, aby byla šetrnější k přírodě. Při provozu na biometan by to tak mohlo snížit emise CO2 téměř na nulu, říká prospekt. Pozn. redakce: Toto tvrzení říká, že metan (CH4), jenž vniká anaerobním rozkladem biomasy, se na vzduchu oxiduje na CO2, který je pak „potravou” při tvorbě nové biomasy. A že methan, spalovaný v motorech na CO2, je jen přidaným mezičlánkem uhlíkového koloběhu. Konec poznámky.
Výrobní proces biometanu rovněž přispívá k oběhové ekonomice, a to nejen snižováním emisí skleníkových plynů, ale také obnovováním organických látek v půdě a pomáháním místním zemědělcům snižovat výrobní náklady.
Jako výrobce motorů byla společnost FPT Industrial oceněna titulem „Diesel of the Year®" už potřetí. Vedle už popsaného to bylo ocenění za 3,2 l motor F32 v roce 2008 a za motor Cursor 16 v roce 2014.
„Motor F28 od FPT Industrial jsme vybrali pro jeho inovativní prvky a modulární přístup,” řekl Fabio Butturi, šéfredaktor časopisu Diesel magazine. „Od jeho uvedení na veletrhu Agritechnica tento motor ukázal připravenost k různým úkolům a u zákazníků prokázal spolehlivost.”
„Za naši společnost FPT Industrial chceme vyjádřit obrovskou hrdost, že jsme opět vyhráli cenu Diesel of the Year®. Toto vítězství potvrzuje naši inovační cestu a vyzdvihuje její význam, protože tento motor byl koncipován jako modulární řešení pro pro více typů pohonných hmot. Chválím celý náš tým za tento skvělý výsledek,” řekla Annalisa Stupenengo, generální ředitelka FPT Industrial.