Pro typy přeprav, které probíhají převážně po silnici a kdy se vozdilo pohybuje v terénu pouze v malém měřítku, má holandská společnost GINAF ve spolupráci s výrobcem DAF řešením v podobě pohonu HydroAxle+ (HTA Hydraulic Traction Asistant). Ten lze namontovat na klasické sériové návěsové tahače.
Z technické stránky se jedná o pomocný hydraulický pohon přední nápravy, který se skládá z nádrže na hydraulický olej, chladiče oleje, hlavního axiálního čerpadla, přídavného zubového čerpadla, kardanové hřídele pro pohon čerpadel, nábojů kol, přes které je zajištěn samotný pohon, a řídicí jednotky systému. Pohon předních kol je zajištěn tlakem oleje, který ovládá pístky s rolnami v nábojích kol s vnitřním „hvězdicovitým“ tvarem. Mechanickým způsobem přímo od motoru je zajištěn pohon předních kol již od nulové až do maximální rychlosti 28 km/h. Při překročení této rychlosti se systém sám deaktivuje. Celý systém neustále sleduje a porovnává otáčky všech kol a úhel natočení volantu a úpravou tlaku, který dodává hlavní čerpadlo. Tím je zajištěno rovnoměrné rozložení pohonu předních kol v porovnání s ostatními přímo poháněnými koly. Systém funguje identicky jak pro jízdu vpřed, tak pro jízdu vzad.
Samotný hydraulický pohon se vyznačuje nízkým vnitřním odporem, což spolu se skutečností, že systém vyžaduje energii pouze pokud je aktivní, vede v porovnání s mechanicky poháněnou přední nápravou k značné úspoře pohonných hmot. Hmotnost systému nepřesahuje 450 kg a celá konstrukce je řešena tak, že nemá vůbec žádný vliv na poloměr otáčení vozidla.
Například tahač v provedení 6×4, popřípadě plněpohonná varianta vozidla do terénu je oproti tahači osazenému systémem HydroAxle+ až o 2 tuny těžší a tuto hmotnost po většinu času zbytečně vozíte s sebou na úkor užitečného zatížení. Zcela zásadní je pak rozdíl ve spotřebě. Konfigurace 6×4 už z principu zvyšuje spotřebu paliva oproti provedení 4×2, a to až o 5–6 litrů nafty na 100 kilometrů.
Systém pohonu lze namontovat na většinu konfigurací tahačů a podvozků modelové řady DAF CF a XF. Vozidla jsou z výrobního závodu DAF vybavena přední nápravou 183 N s nosností 9 tun, konektorem CAN, zadním motorovým PTO s kardanovou přírubou a trvalým zapojením, volným prostorem na pravé straně podvozku pro montáž nádrže na hydraulický olej a chladiče. Většina konfigurací pak ještě vyžaduje přemístění vzduchových ventilů umístěných mezi hlavními nosníky rámu na pravou stranu podvozku.
Závěr
Pomocný hydraulické pohon přední nápravy představuje významný potenciál úspory paliva, nehledě na další nákladové položky, jako jsou pneumatiky, zvýšené náklady na údržbu apod. Z tohoto úhlu pohledu je HTA jednoznačnou alternativou.