Trh nákladních automobilů se v posledních letech v ČR i na Slovensku prudce rozvíjí. Jen od roku 2005 například trh lehkých nákladních vozidel od 3,5 t do 14,99 t vzrostl o 23 % v Čechách a 29 % na Slovensku a trh těžkých nákladních vozidel od 15 t o 12 % v Čechách a 32 % na Slovensku.
V minulém roce navíc trh nákladních automobilů zaznamenal hned dvě významné změny, které pocítili nejen výrobci nákladních automobilů, ale také stavební firmy vozidla nakupující: nástup digitálních tachografů, které jsou povinností pro nově registrovaná vozidla od 1. května 2006 a od 1. října 2006 pak také nová norma přípustných výfukových emisí Euro 4, platná pro všechny státy Evropské unie. Tato druhá změna, spojená se zpřísněním emisních hodnot, si vyžádala příchod dvou zcela nových výrobních technologií při výrobě pohonné soustavy: selektivní katalytická redukce (SCR) a recirkulace výfukových plynů (EGR). DAF, významný evropský výrobce nákladních automobilů, zvolil stejně jako většina ostatních výrobců variantu SCR: výfukové zplodiny jsou zpracovávány v katalyzátoru za motorem, což na rozdíl od technologie EGR neovlivní negativně ani spotřebu paliva, ani životnost motoru.
3 novinky firmy DAF z roku 2006
V roce 2006 DAF na českém trhu představil hned 3 novinky: zcela nový model DAF XF105, který se ihned stal vlajkovou lodí společnosti a vedle řady jiných ocenění získal také nejprestižnější cenu International Truck of the Year 2007, a inovované řady DAF LF (lehká řada nákladních vozidel) a DAF CF (střední řada nákladních vozidel).
A protože každý přepravce a stavební firma má svá vlastní přání a požadavky, je společnost DAF uzpůsobena tak, aby mohla vyhovět těmto specifickým potřebám do nejmenších detailů. To platí pro LF, nákladní vozidlo specializované na rozvážkovou dopravu, CF, určené pro dopravu na střední a dlouhé vzdálenosti, a také u nového XF105, vlajkové lodi DAFu pro těžkou mezinárodní přepravu.
Modelová řada DAF LF
Lehká řada LF je svou konstrukcí předurčena k místní dopravě ve stavebnictví. Vyznačuje se lehkým, ale současně pevným podvozkem, který umožňuje snadnou montáž i údržbu široké škály speciálních nástaveb. Moderní tiché motory ve vozidlech této řady vynikají nízkou spotřebou a dostatečným výkonem i točivým momentem pro jakékoliv aplikace. Stylově krásná kabina je nejenom reprezentativní, ale poskytuje i pohodlí osobního vozu včetně snadné ovladatelnosti vozu v hustém městském provozu.
Příklady aplikací: malé sklápěčky, skříňová nástavba (viz obr. 1), kontejnerové (obr. 2) a hákové nakladače, cisterny.
Obr. 1
Obr. 2
Modelová řada DAF CF
Univerzálním nákladním automobilem pro náročné aplikace ve stavebnictví je řada CF. Nabízí širokou řadu běžných a vícenápravových podvozků umožňujících montáž nejrůznějších nástaveb a pomocných pohonů. Vozy této řady jsou díky své robustnosti a možnosti výběru nejvhodnější konfigurace náprav, vhodné i pro provoz v komplikovaných a náročných podmínkách. Moderní výkonné a ekologické motory jsou pozoruhodně tiché a vynikají nízkou spotřebou a spolehlivostí. Reprezentativní kabina bude ozdobou Vašeho vozového parku.
Příklady aplikací: sklápěče (obr. 3), kontejnerové nástavby (obr. 4), domíchávače betonu, jiné speciální nástavby.
Obr. 3
Obr. 4
Modelová řada DAF XF
Nákladním automobilem pro dálkovou, těžkotonážní a nadrozměrnou dopravu je řada XF. Je největší a nejsilnější řadou v nabídce automobilky DAF, která si získala své renomé především v mezinárodní kamionové dopravě. Na podzim roku 2003 byly představeny nové vícenápravové podvozky a tahače, které výrazně rozšířily spektrum aplikací řady XF. Ve stavebnictví najdou uplatnění všude tam, kde je potřeba velký výkon, výdrž a pohodlí pro posádku při přepravě na dlouhé vzdálenosti.
Příklady aplikací: tahače těžkých návěsů (obr. 5), nadrozměrná doprava.
Obr. 5
Nejdůležitější události ve firmě DAF roce 2006
Únor – na Slovensku DAF rozšiřuje svou servisní síť a slavnostně otevírá nový autorizovaný servis STABO (obr. 6) nedaleko Banské Bystrice ve Slovenské Ľupči. Slovenská servisní síť se tak díky tomuto poslednímu přírůstku s rozsáhlou halou a nejmodernějším vybavením rozrůstá o další důležitý článek, a to v jedné z klíčových oblastí.
Obr. 6
Březen – na českém a slovenském trhu je představena vlajková loď DAF XF105 s technologií DAF SCR pro Euro 4/5, v sérii předváděcích akcí. Zároveň společnost TRUCK Trade otevřela nové servisní středisko DAF v Otrokovicích u Zlína (viz obr. 7). Tento servis se nachází na hlavním tahu mezi Zlínem a Starým Městem u Uherského Hradiště v areálu Agropodniku a.s. Zlín. Je zde k dispozici výrobní hala o rozloze 1 200 m2, dostatečné skladovací prostory a parkovací plochy. Servis je vybavován nejnovější technologií pro provádění oprav nákladních vozidel, k dispozici je zkušený a proškolený personál s dlouholetou praxí, diagnostika a speciální nářadí pro vozidla DAF, laserová geometrie náprav, zanedlouho přibude válcová zkušebna brzd. Servisní středisko v Otrokovicích je po Modřicích u Brna, Olomouci a Ostravě čtvrtým zástupcem společnosti TRUCK Trade v servisní síti DAF.
Obr. 7
Duben –2006: DAF představuje inovované řady CF, LF s technologií DAF SCR pro Euro 4/5.
Červen – na výstavě Autotec 2006 je novému modelu XF105 udělena cena čtenářů Trucker „Truck sezony 2006” a zároveň cena dětské poroty „Baby truck 2006”. Během veletrhu a po něm je zaznamenán rekordní prodej.
Srpen – slovenská servisní síť DAF se dále rozrůstá: slavnostně je za přítomnosti více než 60 pozvaných firem a hostí otevřen nový autorizovaný servis DILAN v Žilině (obr. 8), již druhý servis firmy DILAN (první je v Pezinku).
Obr. 8
Obr. 9
Září – DAF na výstavě IAA v Hannoveru získává prestižní ocenění Truck of the Year 2007 pro model XF105. (obr. 9). Na výstavě je představen nový systém (obr. 10) Telematics a Infotainment, představen byl rovněž zdokonalený a k životnímu prostředí šetrný motor EEV (Enhanced Environmentally Friendly) pro nákladní automobily a autobusy a také prototyp vozu LF (obr. 11) s hybridním pohonem (obr. 12) Hybridní technologie je klíčovým prvkem při vývoji vozidel s dalším snížením emisních hodnot. Společnost DAF Trucks zkoumá možnosti především vozů řady LF a CF v sektoru rozvážkové dopravy. Postupuje v intencích záměrů PACCAR dosáhnout během sedmi let 30% zvýšení účinnosti u nákladních vozidel střední třídy a s tím spojeného snížení emisí CO2. Aby se z nákladního vozu s hybridním pohonem stala alternativa lákavá z ekonomického hlediska. DAF předpokládá, že první prototypy bude předávat zákazníkům pro testy v „provozních podmínkách” od konce roku 2007.
Obr. 10
Obr. 11
Obr. 12
Listopad – DAF Trucks N.V. se stává prvním výrobcem nákladních automobilů, který vyhověl standardům ISO/TS 16949. Ve srovnání se standardem ISO 9001, jehož požadavky DAF splnil již roku 1992, klade nový standard větší důraz na takové aspekty jako je trvalé zdokonalování a prevence plýtvání. ISO/TS 16949 je nový světový standard systémů řízení kvality v automobilovém průmyslu. Byl vyvinut uskupením IATF (International Automotive Task Force) ve spolupráci s mezinárodní standardizační organizací ISO (International Organization for Standardization) a byl již aplikován v oblasti výroby osobních vozidel.
Prosinec – společnost DAF Trucks CZ uzavírá rok 2006 s historicky rekordními prodeji téměř 1800 vozidel. V roce 2006 vzrostly celkové prodeje nákladních automobilů DAF v Čechách a na Slovensku o 50,8 % ve srovnání s rokem 2005. Lehká řada LF přitom představuje zhruba 28,5 % a těžké řady CF a XF 71,5 % z celkově dosažených prodejů.
Co nového v DAF a plány v roce 2007
- Stejně jako u motorů PR EEV a MX EEV firmy PACCAR, které mají velmi nízké emisní hodnoty, zahájila firma DAF v lednu dodávku pasivních výfukových filtrů pro použití u stávajících autobusů a nákladních vozů vybavených motory splňujících emisní normu Euro3. Tyto filtry mohou snížit emise pevných částic asi o 50 %. Firma DAF je schopna dodávat výfukové filtry k dodatečné montáži pro provozovatele dopravy, od kterých místní legislativa vyžaduje používání výfukového filtru v zastavěných oblastech.
- Série předváděcích akcí pro zákazníky bude tentokrát s novým tématem.
- DAF CZ plánuje další rozšíření servisní sítě v České i Slovenské republice, tentokrát v regionech severních a západních Čech.
- Zřízením kanceláře v čínské Šanghaji rozšíří PACCAR své obchodní působení v Asii. Kancelář bude otevřena v průběhu roku 2007 a zaměří se na nákup součástek pro celosvětovou provozní činnost a prodej výrobků PACCAR zákazníkům v Asii. Zvýšenou poptávku po kvalitních a spolehlivých nákladních vozech vyvolává zejména rychlý rozvoj dálniční sítě v Číně.
- DAF Trucks N.V. má ke konci roku 2007 uvést do provozu zcela novou nejmodernější laboratoř pro motory. Nové zařízení se bude pyšnit nejnovějším vybavením a 20 testovacími buňkami vhodnými k testování motorů o maximálním výkonu přes 800 koňských sil. V této nové laboratoři pro výzkum motorů bude zaměstnáno kolem 70 vysoce kvalifikovaných pracovníků.