Vysoce výkonné traktory dodávané na náš trh v posledních letech a jejich kombinace se skrejpry poskytuje nebývalé možnosti využití v porovnání se skrejpry samochodnými. Hlavním faktorem je o dvě třetiny nižší pořizovací cena, vyšší výkon soupravy a následně nižší provozní náklady na kubík přemístěné zeminy. Navíc nákupem traktoru získáte univerzální tažný prostředek, který je možné použít ve stabilizačních frézách, kropících cisternách, sněžných radlicích atd. Jistě bychom našli nepřeberné množství aplikací, kde se nám tento pomocník vyplatí.
Firmy zabývající se přemisťováním zeminy kladou jednoznačný důraz na co nejnižší náklady. Výhoda tažených skrejprů je v tom, že jsme schopni v závislosti na přepravní vzdálenosti měnit počet skrejprů, které taháme za sebou, od 1 do 3 kusů a tím fakticky zajistit nejefektivnější provoz celé soupravy. Na trhu je v současné době několik typů skrejprů, které se liší jak konstrukcí a velikostí, tak následným využitím. Tzv. „Pull type-polonesený” je skrejpr, který má pouze zadní kola a jeho přítlak je zajištěn závěsem traktoru. Na rozdíl od typu „taženého” nemá přední vodící kola.
„Za rostoucím trhem skrejprů musíme vidět vývoj traktorových firem, které vyvinuly stroje upravené pro využité ve stavebnictví a důlním průmyslu. „Skrejpry jsou jenom tak dobré, jak je dobrý traktor, který je tahá”, říka Leoš Milata, majitel deseti souprav pásových Challengrů a skrejprů (značky Reynolds pozn. red.) a specialista na stabilizaci zemin pomocí stabilizačních fréz vlastní výroby. Hlavní hráči na trhu vyvinuli traktory s velkým výkonem hydrauliky, powerschiftové a bezstupňové převodovky a hlavně s vyššími výkony motorů. Nejsilnější pásový traktor od firmy Agco (Challenger MT 875B) má max. výkon 600 koní. Kombinace výkonu a pásů nám dává dokonalý prostředek na přenos výkonu a tažení souprav o hmotnosti 92 tun rychlostí až 40 km/hod.
Výběr správného typu skrejpru záleží samozřejmě na typu zeminy a množství kamenů ve kterých se stroj pohybuje. Na trhu ve střední a východní Evropě, se vzhledem k převážně středně těžkým a těžkým jílovitým půdám, jednoznačně prosazují skrejpry výtlačné, kde je materiál po naložení vytlačován pístnicí a nedochází k ulpívání zeminy. To, že průchodnost strojů je opravdu unikátní, se projevilo například při výstavbě poldru u Žichlínku, kde kvůli nízké hladině podzemní vody a deštivému počasí byly použity převážně skerjpry a pásové traktory. Z dalších staveb lze jmenovat např. výstavbu závodu Hyundai v Nošovicích relizovanou firmou APB Plzeň.
Je větší lepší?
Většina prodávaných skrejprů je v rozmezí 7–20 kubických yardů (1 kubický yard = 0,75 m3), ale v nedávné době byly představeny stroje o velikosti, 24–31 kubických yardů. Otázka zní: Je větší lepší a efektivnější? „Mýtus, který přetrvává mezi zákazníky, je ten, že čím větší skrejpr, tím lepší ekonomika. Ale není to tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo”, říká oblastní manažer firmy Reynolds pro Evropu D. Hasler. „Problém je v tom, že většina traktorů není schopna zvládnout zatížení na zadní závěs při použití skrejpru o velikosti 31 kubických yardů a dále je zde hledisko přepravy z místa na místo, které je potřeba na evropském trhu brát také v úvahu. Velice zjednodušeně lze použít pravidlo: „Stěhuješ-li stroj ze stavby na stavbu, jdi do velikosti max. 20 yardů a tahej tři skrejpry za sebou. Pokud pracuješ v dole, jdi do většího objemu a dvou strojů za sebou”, pokračuje D. Hasler.
Nalož více a sniž spotřebu
„Práce v tandemu dvou nebo tří skerjprů je něco obdivuhodného”, uvádí majitel firmy PERA-TRADE, s.r.o., která patří mezi přední firmy dodávající tažené skrejpry na náš trh. „Máme spočítáno, že jsme schopni pomocí této technologie přemístit o 39 % více materiálu a uspořit až 37 % paliva v porovnání se skrejpry samochodnými,” říká.
Výhodou tažený skrejprů je jejich flexibilita, nízké pořizovací a provozní náklady a vysoká produktivita. Jejich obrovskou předností je jejich schopnost pracovat ve vlhkém a měkkém materiálu. Tam, kde není možné použít samochodné skrejpry nebo dampery, lze pokračovat v práci. Jsme schopni nakládky, převozu, utužení a vykládky pomocí jednoho stroje a nebo kombinací bagru a skrejpru pro transport a ukládku materiálu. "Je to jednoduchá matematika. Pro celou operaci potřebuji pouze jednoho člena osádky a dva stroje: traktor a skrejpr. V porovnání s klasickou technologií dozer, nakladač, nákladní automobil jsme schopni ušetřit jak palivo, tak mzdu strojníků.”
Jedná se o technologii, která je známa dlouhá desetiletí, ale až s příchodem nových technologii jako je GPS, laserová levelace a výkonné traktory došlo k jejímu novému využitý a dnes vyráběné stroje jsou zdatnou konkurencí vůči klasickým technologiím.
Pole využití je velice široké a v průběhu následujících měsíců vás budeme postupně seznamovat s různými typy strojů a technologií, které jsou schopny v dnešní velice konkurenční době svým uživatelům přinést očekávaný finanční efekt a snížit náklady na jednotku produkce.
Více informací můžete získat na veletrhu Bauma v Mnichově na volné ploše F9 stánek F 917/4.