Představení stroje
Kolový nakladač Liebherr L 586 je největším v současnosti vyráběným hydrostaticky poháněným kolovým nakladačem na světě. Základ výkonové charakteristiky tvoří přeplňovaný šestiválcový motor Liebherr o objemu 10,52 l s chlazením stlačeného vzduchu, se systémem vstřikování čerpadlo-tryska. Motor dosahuje výkonu 250 kW/340 PS a maxima točivého momentu 1590 Nm při 1500 ot.×min-1. Plní zároveň limity emisí výfukových plynů stupně IIIA/Tier III. Nakladač je určen pro široké možnosti nasazení v nejtěžších podmínkách provozu. Konstrukční řešení stroje, vyspělá technologie pohonu, robustnost, spolehlivost a v neposlední řadě i nízká spotřeba paliva činí stroj jako výborný prostředek pro nasazení v těžebním průmyslu či stavebnictví.
Hydrostatický pohon pojezdu
Konstrukce hydrostatického pojezdu vychází z osvědčeného systému pohonu „2plus2” Jedná se o soustavu dvou stavitelných pístových čerpadel umístěných na motoru a dvou stavitelných pístových hydromotorů, které zajišťují pojezd stroje. Konstrukční řešení se vyznačuje mimořádnou robustností a je založeno na opačné koncepci umístění motoru a hnacích agregátů, výstupní hřídelí dozadu – naopak než obdobné stroje jiných výrobců. Tím je dosaženo posunu těžiště nakladače více dozadu a stroj tedy není nutno vybavovat tak velkým protizávažím. Díky tomu dosahuje nakladač výrazně nižší provozní hmotnosti, nižší spotřeby pohonných hmot a plynulá regulace přenosu točivého momentu na kola vede k nižšími opotřebení pneumatik – souhrnně tedy k vyšší produktivitě a efektivnosti.
Ostatní výrobci používají při konstrukci nakladačů takovou koncepci, kdy mají motor umístěný výstupní hřídelí dopředu a motor je současně spojen s převodovkou. Toto řešení posouvá těžiště více dopředu a současně zvyšuje hmotnost stroje. Proto konvenční nakladače potřebují pro dosažení stejné překlopné síly vzadu dotížit větším balastním protizávažím – to zvyšuje provozní hmotnost stroje, a tedy i spotřebu PHM.
Nižší spotřeba paliva
V porovnání s obvyklými pohony umožňuje pohon pojezdu Liebherr u kolových nakladačů snížení spotřeby paliva až o 25 %. Této hodnoty nakladač dosahuje díky nižší provozní hmotnosti, kdy se využívá motoru umístěného vzadu jako protizávaží a dochází k posunu těžiště dozadu. Stroj tedy nepotřebuje tak velké balastní protizávaží pro dosažení dobré hodnoty překlopné síly při zachování výborných trakčních vlastností. Nakladač dosahuje úspory až 5 l paliva za provozní hodinu. Každý zákazník může zdarma požádat o test spotřeby nakladače, tzv. Liebherr Norm-test.
Plynulý provoz
Pohon pojezd Liebherr umožňuje plynulé zrychlování prostřednictvím pohonu „2plus2” ve všech rychlostních rozsazích, bez rázů a ztrát tlačné síly při řazení.
Vysoká světlá výška stroje
Nakladač Liebherr nepotřebuje reverzní převodovku jako konvenční stroje, proto dosahuje vysoké světlé výšky. To v praxi znamená bezproblémový pohyb v nerovném terénu a vyšší průchodnost stroje. Výška nápravy nad terénem je 53 cm.
Nepatrné opotřebení brzd
Dokonce i za nejtvrdších provozních podmínek brzdí nakladače Liebherr hydrostaticky – pohonem pojezdu – hydromotory mají schopnost stroj jak zrychlovat, tak brzdit. Tímto prakticky nedochází k opotřebení brzd. Stroj je dodatečně vybaven dodatečným hydraulickým přečerpávacím brzdovým systémem s mokrými lamelovými brzdami. Mechanická provozní brzda působí jen podpůrně a její opotřebení je tedy nízké.
Nižší opotřebení pneumatik
Díky hydrostatickému pohonu lze plynule regulovat tlačnou sílu nakladače podle provozních podmínek při provozních otáčkách motoru. Tímto je zabráněno protáčení kol, opotřebení pneumatik se tak sníží až o 25 %.
Přístupnost k servisním místům
Poloha motoru výstupní hřídelí dozadu umožňuje také optimální přístup k servisním místům. Chladící jednotka je umístěna mezi motorem a kabinou, chladící vzduch je nasáván přímo za kabinou a vyfukován přes prostor motoru směrem nahoru. Toto umístění je výhodnější z hlediska čistoty nasávaného vzduchu než u konvenčních strojů, které mají umístěný chladič na zádi stroje za motorem a nasávají tedy více prachu od kol. Na zádi stroje jsou po otevření jednoho krytu motorového prostoru přístupná hydraulická čerpadla, hydraulická nádrž a její uzavírací kohout, vzduchový filtr a hlavní bateriový spínač. Kolový nakladač Liebherr L 586 byl oficiálně představen na veletrhu bauma 2007 a získal zde cenu za inovaci. Jedná se o jediný sériově vyráběný hydrostaticky poháněný nakladač v této hmotnostní kategorii a jeho konstrukční řešení nabízí nové možnosti v efektivitě a hospodárnosti provozu.