Hutnicí technika BOMAG byla na tuzemských stavbách už dříve, než si ji v roce 2011 vzala pod svá křídla společnost NorWit. Podepsáním spolupráce s NorWitem se trh se stroji BOMAG zkonsolidoval. Jak říká s trochou nadsázky Pavel Rakušan, BOMAG je dnes stoprocentním „otvírákem” dveří u všech zákazníků z širokého spektra stavebních oborů. Je to silná, dobře zavedená a ve svém oboru, dalo by se říci, prestižní značka. Proč tomu tak je?
Za prvé. BOMAG se zabývá výhradně hutnicí technikou. Zatímco někteří ostatní výrobci postupně přidávali do svého výrobního portfolia i jinou techniku (elektrocentrály, minirýpadla apod.), BOMAG zůstával věrný hutnění. I díky tomu se u BOMAGu časem začal projevovat náskok v technologiích, podpořený také tím, že část zisku byla v Německu investována zpátky do vývoje. Produktové řady se obměňují až třikrát rychleji než u konkurence, vylepšování jednotlivých komponentů se děje doslova za pochodu. Vývojové oddělení sbírá poznatky od uživatelů a na modernizaci se tak nečeká až do uvedení další řady.
Za druhé. Díky své kvalitě BOMAG neztrácí v čase hodnotu! „Koupíte například válec BOMAG a za dva roky ho prodáte dál za skvělou cenu,” říká Pavel Rakušan a dodává: „ BOMAG má sice o něco vyšší pořizovací cenu, ale ta se zákazníkovi vrátí na ušetřených servisních nákladech. A jako bonus mu pak zůstane stroj, který pak případně výhodně prodá dál.” A na to nejen český stavař slyší.
Za třetí, velmi podstatná věc, servis a náhradní díly. A v této sféře funguje spojenectví BOMAG a NorWit znamenitě. Nejpoužívanější údržbové díly drží NorWit skladem v dostatečném množství, takže jsou u zákazníka k dispozici v podstatě do druhého dne, méně dostupné díly lze v rámci speciální služby objednat s expresním doručením přímo z německých skladů. Výhodou je, že BOMAG vyrábí ke každému stroji kompletní údržbové sady dílů, takže zákazník pořídí vše najednou a ušetří. Na nákup sad se minimálně dvakrát ročně vztahuje nějaká akční nabídka (dostupné na webu NorWitu).
K tomu připočítejme pohotovostní výjezdový servis po celé České republice a specialitu NorWitu – kyvadlovou servisní dopravu. V každém regionu jsou naplánované termíny pro svoz techniky k servisu a zákazník tak může efektivněji plánovat svou práci. V případě potřeby mu NorWit přiveze i náhradní stroj z vlastní půjčovny. Opravdu chytrý tah, který si našel mezi zákazníky hodně příznivců. Tato kyvadlová doprava je součástí komplexní proaktivní péče, jejímž cílem je přehodit starosti o údržbu a servis z provozovatele na dealera. Patří sem také systém včasného upozornění na servis (zákazník nemusí hlídat termíny, dostává oznámení poštou a e-mailem). Kvůli zrychlení servisních prací je každý stroj opatřen vlastním QR kódem, pod kterým se zobrazí jeho kompletní servisní historie.
Za čtvrté. Dodací lhůty nových strojů. Kámen úrazu mnohých dodavatelů. Ne tak v NorWitu. „Ty největší bestsellery máme na skladě v desítkách kusů, zejména vibrační pěchy, které se prodávají v podstatě denně. Ale také reverzní vibrační desky a příkopové válce, kterých máme nyní asi patnáct,” dodává Pavel Rakušan. Společnost plánuje naskladnění dlouho dopředu a daří se jí tak vykrývat propady v prodeji, způsobenými delšími dodacími lhůtami z fabriky.
Za páté. Další služby. Chce si zákazník techniku otestovat? Domluví si v NorWitu její bezplatné vyzkoušení. Potřebuje novou mašinu protiúčtem za starší? Žádný problém. NorWit ve spolupráci s partnerskou finanční institucí zařídí individuální financování. Potřebuje bazarový stroj? Dostane nabídku na míru a stroj mu dovezou. V případě zájmu lze také domluvit návštěvu moderního předváděcího a školicího centra BOMAG v Německu, kde se o zákazníky postarají od A do Z.
Bestsellery BOMAG pod drobnohledem
Jaké jsou výhody nejprodávanějších typů strojů BOMAG? Seznámil nás s nimi prodejce NorWitu, Miroslav Reif, zkušený matador a „srdcař” co se týče značky BOMAG.
Vibrační pěch BOMAG BT65
Skvělý pomocník pro hutnění zemin, zásypů, při výstavbě inženýrských sítí a výkopů. Jeho výhodou (platí pro BOMAG obecně) je robustní konstrukce, technologie, jednoduchá obsluha a servis. „Je to sice nejmenší, ale na vývoj nejsložitější stroj,” říká Miroslav Reif. U BT 65 je geometrie dobře vyvážená díky použitým materiálům. Přední část rámu je plná, vrchní dutá (kvůli optimální vyváženosti), vnitřní součásti jsou zakrytované vysokopevnostním lehkým plastem, motor Honda je zespoda krytý speciální slitinou. Patka je celokovová se zakrytými bočnicemi, což dvojnásobně prodlužuje její životnost. Odpružená rukojeť chrání obsluhu před vibracemi v dlouhých pracovních směnách. Devizou BOMAGu je chytré rozmístění údržbových míst, čímž se zkracuje čas potřebný k servisu. Například dvoustupňový vzduchový filtr se samočištěním je umístěný seshora a lze se k němu snadno dostat po odšroubování horního krytu (na dva „motýlky”). Druhý vzduchový filtr je schován po krytem z boku. BT 65 má integrovaný otočný vypínač (zapínáte elektriku a palivo najednou), vedle něj je indikátor oleje, vlevo pak víčko od nádrže (vybaveno prokluzem pro snadné odšroubování). Na horním krytu je také počitadlo motohodin. Pěch je od NorWitu nachystaný k okamžitému nasazení, nechybí přehledné servisní štítky a štítky s návodem na obsluhu. (NorWit plánuje také jednoduchá instruktážní videa, která budou dostupná pod QR kódem). Sečteno a podtrženo, je to stroj bez kompromisu, jehož výhody ocení obsluha i servis.
Reverzní vibrační deska BOMAG BPR 70 / 70D
Jeden z top produktů od BOMAGu. Chráněna celokovovým masivním krytem, takže snese i hrubší zacházení. „Klasika na stavbách je, že se desky převážejí v klapačkách traktorbagru. Když se to zhoupne a deska spadne, BOMAGu se nic nestane,” popisuje svou zkušenost Miroslav Reif. Spodní deska je vyrobena z otěruvzdorné odolné litiny (vydrží až dvojnásobně déle než u levnějších výrobků jiných značek), celá spodní šasi je navíc zkonstruována tak, že se nikde nezasekává hlína ani kameny a deska tak na sebe při provozu nenabaluje zbytečnou váhu navíc. „Šetří se ten drahý vibrační mechanismus uvnitř, deska si uchovává konstantní amplitudu a nezvyšuje se zbytečně spotřeba paliva,” podotýká Miroslav Reif. Řemen je samo napínací, masivní silentbloky spolehlivě pohlcují vibrace.
Opět platí chytré rozmístění údržbových bodů. Obsluha se dostane jen tam, kam má (filtry, olej palivo), zbytek je chráněný pod krytem (hydraulické hadice, bowdeny apod.). Svůj kryt má i řemen (nehrozí tak například zaseknutí kamínku a přetržení řemene). Při větším servisu se celá kapota jednoduše odklopí (povolením dvou šroubů na každé straně). „Každý takový detail vám pak v součtu na servisu ušetří tisíce,” prozrazuje Miroslav Reif.
Největší výhoda oproti konkurenci? Dva systémy vibrací (malé, velké); ovládá se pákou z levé boční strany rukojeti. „K optimálnímu hutnění potřebujete 5–7 cyklů. První čtyři jedete na velkou vibraci, zbytek pak na malou, aby se nerozbilo podloží a povrch získal tu správnou vaznost,” vysvětluje výhody tohoto řešení náš průvodce. K dosažení optimální produktivity je na desce měřič zhutnění – tzv. ECONOMIZER. Kruhový ukazatel s deseti světelnými diodami je v zorném úhlu obsluhy. Ta v každém okamžiku vidí míru zhutnění. ECONOMIZER výrazně zkracuje dobu práce (eliminují se zbytečné přejezdy). Druhou „vymožeností” je jednoduché ovládání rychlosti pojezdu (2 rychlosti) kolébkovým přepínačem přímo u rukojeti (tzv. Tip-Control). I když je pořizovací cena BOMAGu oproti konkurenci nepatrně vyšší, náklady se majitelům vrátí rychle. „Je to prostá matematika. Když spočítáte produktivitu plus ušetřené servisní náklady, finanční návratnost takovéto desky se pak zkracuje třeba i na jeden větší stavební projekt,” dodává na závěr Miroslav Reif.
Příkopový válec BOMAG BMP 8500
U obecných vlastností platí výše řečené. Kloubový, rádiem řízený válec (dosah RC řízení je 50 m) s dělenými běhouny v základu (850 / 610 mm) a s motorem Kubota je pracant s minimálními požadavky na obsluhu a údržbu. Je chráněný před poškozením (má například čidla proti převrácení, kdy se při určitém náklonu válec sám vypne), ale chrání také obsluhu (čidla detekující vzdálenost menší než 1,5 m od válce jej automaticky vypnou). Mezi dalšími výhodami zmíníme absenci mazného bodu (bezúdržbový kloub), snadno demontovatelný běhoun z 850 na 610 mm (na 3 šrouby!), hydraulické hadice napojené do holenderů (při defektu neměníte celou hadici, takže odpadá složitá demontáž), ochranný oplet kabelového vedení, masivní kapotáž a mnoho dalších „vychytávek”, které znamenají jediné – méně času v servisu, více času na stavbě.
Dálkový ovladač je precizně zpracovaný, má dva joysticky (pojezd + směrové ovládání), dále přepínač vibrací (nulová, malá, velká), jízdního režimu (želva, zajíc) a automatického / ručního režimu vibrací. Specialitou je dálkové ovládání s možností připojení kabelu (při vybité baterce nemusíte přerušit práci , ale zapojíte ovladač na 5 m kabel, pokračujete v práci a baterka se mezitím dobije).
Veškeré technické specifikace k BOMAGu jsou dostupné na webu NorWit, stejně tak tu najdete také informace o aktuálních novinkách a akčních nabídkách, vztahujících se ke značce BOMAG. S výběrem vám tu poradí školení specialisté, kteří tuto techniku znají do nejmenšího detailu.