Inovace dozerů si klade za cíl:
- zvýšení provozní výkonnosti,
- snížení spotřeby pohonných hmot,
- zvýšení komfortu při obsluze stroje a zlepšení hygienických a ergonomických parametrů,
- snížení náročnosti na provádění údržby a servisu,
- zvýšení spolehlivosti a snížení provozních nákladů.

Vedení tohoto závodu umožnilo autorům článku seznámit se s celým postupem jeho výroby, tzn. s výrobou jednotlivých dílců, montáží podskupin až po konečnou montáž stroje včetně jeho oživení a seřízení na předepsané parametry. Dále jsme měli možnost se seznámit s veškerými technickými řešeními nového dozeru. Charakteristika technického řešení hlavních funkčních skupin dozeru PR 734 Litronic.

Hydraulický systém je vybaven jak regulačními axiálními hydrogenerátory, tak i hydromotory. Filozofie řízení hydrogenerátorů a hydromotorů je však odlišná od většiny strojů - k řízení dochází současně - tj. při zvětšování pracovního objemu hydrogenerátorů dochází k plynulému snižování objemu hydromotoru. Tento způsob regulace prokázal svoji výhodnost jak v plynulosti změny hnací síly citlivě reagující na nebezpečí prokluzu pásů, tak také poklesem energetických požadavků na svůj provoz.



K vysoké citlivosti a pružnosti při ovládání pojezdu stroje rovněž významně přispěly nové digitální senzory regulačního systému oproti dřívějším analogovým. Obdobně jako předchozí generace LITRONIC, je obvod přirozeně vybaven precizním diagnostickým systémem. Obsluha může na displeji v kabině stroje sledovat všechny důležité provozní informace (teploty a tlaky v jednotlivých částech systému apod.) a také případná chybová hlášení.
A zde je nutno zmínit další výhodu LITRONIC 4. generace. V případě poruchy lze stroj provozovat v nouzovém režimu. Tak je možno jej např. přepravit do místa, kde lze provést snadněji případnou opravu.

Podvozek stroje, který je nyní proveden z uzavřených profilů a jehož nosné části byly podrobeny náročným dynamickým zkouškám na stendu, prokazuje vysokou spolehlivost při maximálním zatížení. Podvozek se vyrábí ve třech variantách - X, XL a LGP, se vzájemně se lišícími rozměry.
Dozerové zařízení umožňuje vlivem tvarové změny štítu radlice lepší odvalování hrnutého materiálu a tím dosažení větší pracovní výkonnosti, menšího nároku na potřebu hnací síly a spotřebu energie. Rozsah pracovních pohybů dozerového zařízení umožňuje provádět práce v těch nejčlenitějších terénech.

V případě, že není vyžadován pohyb pracovního nástroje (radlice, rozrývač), se přepne hydrogenerátor na minimální objem při nízkém tlaku (cca 15 barů). To má za následek opět velmi nízkou spotřebu energie a tím i paliva v hnacím spalovacím motoru. Maximální tlaky v hydraulickém obvodu jsou nastaveny na 230 až 260 barů, což umožňuje dosažení velmi vysokých sil na pracovních nástrojích. Nová pracovní hydraulika se tak výrazně podílí na zvýšení komfortu při obsluze stroje, zvýšení pracovní výkonnosti, snížení spotřeby energie a tím na snížení provozních nákladů.

Zvláštností je obrácený směr proudění vzduchu a to z prostoru motoru ven do okolí. Toto řešení má příznivý vliv na chlazení motoru a rovněž nedochází k zanášení a poškozování chladiče pevnými částicemi prachu a zeminy. Ovládací, kontrolní a monitorovací systém dozeru, umístěný v komfortní kabině řidiče, vytváří optimální podmínky pro jeho práci.

Autorům článku (obr. 7) bylo umožněno vyzkoušet si ovládání dozeru při jízdě a při simulaci pracovního cyklu. Lze konstatovat, že i pro nezkušeného strojníka je ovládání dozeru jednoduché, spojené s příjemným zážitkem. Údržba a servis dozeru je díky centralizaci a jednoduchému přístupu k místům pro údržbu (filtry, kontrolní a nalévací otvory) velmi usnadněna.

Na obr. 2 je nový dozer PR 734 Litronic. Nové uspořádání hydromotorů v rámu stroje je patrné na obr.11, dřívější je zřejmé z obr. 9. Provedení nové hydrostatické jednotky je na obr. 5, v které bylo tvarovými změnami dosaženo snížení emisí hluku. Dynamické zkoušky nosných částí podvozku je vidět na obr. 8. Odvalování materiálu po štítu radlice je zřejmé z obr. 10. Provedení regulačního hydrogenerátoru pracovní hydrauliky Load Sensing je na obr. 4. Uspořádání chladícího systému je patrné z obr. 3, umístění ovladačů a kontrolních přístrojů je na obr. 6.

