MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Nová generace Tatra Phoenix míří k prvním zákazníkům

Zveřejněno: 11. 8. 2018

Model, který odstartoval novodobou historii tradiční kopřivnické automobilky TATRA TRUCKS, a.s., se letos dočkal modernizace s důrazem na komfort a ještě lepší užitnou hodnotu. Kromě faceliftované kabiny přináší též několik konstrukčních vylepšení.

Tatra Phoenix modelová řada 2018 v provedení 8×8

Nový vůz Tatra Phoenix modelová řada 2018 na první pohled rozlišíme od předchůdce díky novému barevnému schématu, kombinujícímu barvu vozidla s matně a leskle černou čelní maskou kabiny. Co se týče nových konstrukčních řešení, na první pohled nejdou rozpoznat, ty hlavní se totiž nachází v útrobách.

Kompaktnější systém pro úpravu spalin

Tatra Phoenix nadále plní emisní normu Euro 6, která ještě nějaký čas stále bude platit. Přesto automobilka provedla několik konstrukčních změn systému, který zabezpečuje plnění této emisní normy. Velkým neduhem, ať už se jedná o nákladní auta či jiné samojízdné stroje, je fakt, že systémy na úpravu spalin jsou příliš velké, což ubírá na prostoru i viditelnosti. Tatra tento problém vyřešila. Systém na čištění výfukových plynů pomocí DPF filtru, katalyzátoru a systému SCR je nyní daleko kompaktnější, a tak nový Phoenix získal větší prostor pro nástavbu a tím vyšší užitečnou hmotnost při zachování stávající celkové hmotnosti.

Tichá a výkonná pohonná jednotka

Modelová řada Tatra Phoenix 2018 je osazena novými modely osvědčených pohonných jednotek MX-11 a MX-13 s emisní specifikací Euro VIc. Motory uživateli nabídnou větší výkon při zachování úspornosti a tichost. Došlo též ke snížení provozních otáček motoru a ke zvýšení točivého momentu, jehož maximum je nyní k dispozici již od 900 min-1. „Maximální výkon motorů MX-11 a MX-13 vzrostl o 7 kW až 14 kW a stejně tak točivý moment byl navýšen o 50 N.m až 200 N.m v závislosti na výkonové úrovni,” uvádí TATRA TRUCKS, a. s. v tiskové zprávě.

Tatra Phoenix modelová řada 2018 s podvozkem 8 × 8 v kamenolomu
Tatra Phoenix modelová řada 2018 s podvozkem 8 × 8 v kamenolomu

Podvozek a převodovka

I když se osvědčená „tatrovácká” koncepce v podobě výkyvných polonáprav s centrální rourou využívá desítky let, neznamená to, že vývoj podvozků skončil, ba naopak. Pro rok 2018 je možné nová nákladní vozidla Phoenix vybavit desetitunovou přední nápravou, zvedací zadní nápravou či řízenou zadní nápravou v souvislosti především s vícenápravovými vozy 10 × 10 a návazných provedení. Další novinkou je možnost osadit vozidla systémem kotoučových brzd.

Změna se týká také u automatizované převodovky. Dříve ve vozidlech Phoenix sloužila převodovka AS-Tronic, kterou nyní nahrazuje nová automatizovaná převodovka Traxon. Jde výhradně o šestnáctistupňové provedení, opět s vlastním řadicím softwarem, na jehož odladění, vzhledem ke specifickému provozu v nejtěžším terénu, se významně podíleli pracovníci společnosti TATRA TRUCKS a.s.

Díky možnosti zástavby jedné z nejmodernějších automatizovaných převodových skříní Traxon v kombinaci s přídavnou/sestupnou převodovkou naší vlastní konstrukce a faktem, že 95 % produkce vozidel řady TATRA PHOENIX Euro 6 je v provedení bez redukcí v nábojích kol, se nová vozidla mohou pochlubit rovněž velmi důležitou výhodou nízkého koeficientu TCO. Náklady z vlastnictví vozidla TATRA PHOENIX Euro 6 ‚2018’ jsou tedy na velmi příznivé a opět nižší úrovni,” uvádí TATRA TRUCKS.

Na pohodlí řidiče se rovněž nezapomnělo. Jelikož TATRA TRUCKS úspěšně spolupracuje s holandským výrobcem, může nabídnout novou odhlučněnou, pohodlnou a moderní kabinu s novým barevným schématem interiéru. Změny nese veškeré ovládání, jako jsou spínače a displej. Významně byla změněna elektronická architektura celého vozidla, která dnes využívá kombinaci technologií LIN a CAN.

Autor: Milan Jedlička
Foto: TATRA TRUCKS
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek