V nové řadě pásových rýpadel ZAXIS-3 se nám představují tři typy. Jejich základní parametry uvádí tabulka č. 1.
Tabulka č. 1:
Jedná se o klasická pásová rýpadla s dlouhou zádí. V této hmotnostní kategorii se ani není čemu divit. Z bezpečnostních důvodů však Hitachi všechna tato rýpadla vybavuje sériově (!) kamerou sledující dění za strojem. V kabině však nepřekáží žádný dodatečný monitor, obraz z kamery strojník získává přepnutím displeje na přístrojové desce. Při jízdě se pohled za stroj zobrazí automaticky. Jestliže u některých strojů platí, že si kabina na nic nehraje, tak u nových Hitachi platí přesný opak. Rozehrává se zde představení, na jaké jsme u stavebních strojů nebyli do nedávné doby připraveni. Na výše zmíněném barevném displeji se vyjímají dva staré dobré klasické „budíky", pěkně stínované. Jeden pro teplotu chladicí kapaliny, druhý zobrazuje stav palivové nádrže.
Obr.1: Pásové rýpadlo Hitachi Zaxis 350-3
Pro komunikaci si můžete zvolit jeden z 12 evropských jazyků. K využití se nabízí elektronický imobilizér na kód, sledování spotřeby paliva, automatické nabádání k pravidelnému servisu nebo nastavení příslušných hodnot přídavného hydraulického okruhu pro použití různých zařízení. Ergonomie ovládání se v porovnání s předchozí generací přiblížila evropským zvyklostem (kratší dráhy joysticků, nové pedály). Automatická klimatizace je přirozeně chápána jako standardní výbava. Další standardní výbavou je GPS 1 (!), který nejenže umožní nalézt stroj po nevkusné akci dlouhoprstých nenechavců, ale také zprostředkovává informace o prováděných či neprováděných servisních prohlídkách a pravidelné údržbě. V servisním centru se tak shromáždí veškerá historie stroje, která může podpořit nebo naopak ztížit opětovný prodej stroje.
Obr. 2: Hitachi Zaxis 280-3
Podívejme se nyní pod nablýskaný kabát. Pohonnou jednotku tradičně dodává Isuzu. Je to čtyřválcový (u typu Zaxis 350 šestiválcový) přeplňovaný motor se čtyřmi ventily na válec, vstřikováním common rail a EGR systémem s chlazením recirkulovaných výfukových plynů. Olej v hydraulického systému HIOS III („humánní a inteligentní ovládací systém") proudí díky dvěma stavitelným pístovým čerpadlům. Hlavní rysy tohoto systému jsou následující. Pokud přitahujeme násadu za současného zvedání výložníku, přebytečný olej putuje z válce výložníku přes tzv. rekuperační ventil zvyšující litráž do válce násady a zrychluje její pohyb o 20 %. Pro spouštění výložníku se naopak využívá vlastní hmotnosti výložníku a při současném pohybu násady tedy čerpadlu stačí zásobovat olejem pouze hydraulický válec násady. V tomto případě narůstá rychlost o 15 %.
Obr. 3: Interiér
Pravidelná kontrola a údržba je celkem snadná, za zmínku stojí uspořádání chladičů, které jsou umístěny přehledně vedle sebe, nikoliv za sebou. Menší problém na strojníky čeká pouze v případě kontroly hladiny motorového oleje, kdy je potřeba vyšplhat nahoru a ponořit ruku do motorového prostoru pro vytáhnutí olejové měrky.
Obr. 4: Common Rail a EGR
A odkud vlastně nová rýpadla pocházejí? Pro Evropu, Afriku a Střední Východ je dodává evropský výrobní závod v Amsterdamu, přičemž otočné svršky se dopravují přímo z Japonska.